• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101317
+
-

حفظ شکل فعلی خیابان ولیعصر در گرو دوام درختان چنار آن با وجود کمبود آب و مخاطرات دیگر است

وعده حناچی برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر

در شهر
وعده حناچی برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر

با آغاز‌ ماه خرداد، هم تعطیلات ناشی از کرونا و ‌ماه مبارک رمضان به پایان رسید و هم گرمای هوا شدت گرفت. روز‌های بارانی تمام شدند و حال باید به فکر تامین آب مورد نیاز شهروندان و فضای سبز در فصل گرم بود. به گزارش همشهری، در سال‌های گذشته بخشی از درختان خیابان ولیعصر به دلایل مختلف ازجمله ساخت و ساز‌های سنگین، پیاده‌روسازی نادرست و همینطور کمبود آب خشک شدند.
شهردار تهران اخیرا از تلاش برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال جدید خبر داد و گفت که ثبت جهانی خیابان ولیعصر وارد لیست موقت شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی پیگیر این موضوع هستند. شهردار تأکید کرد: «پروژه‌هایی که به مردم قول داده بودیم در حال پیگیری هستند و تمام تلاشمان این است که بتوانیم آنها را محقق کنیم. به‌نظر می‌رسد ثبت جهانی خیابان ولیعصر امسال رقم بخورد».
پیروز حناچی با تأکید بر اینکه درباره بقیه پروژه‌ها مانند ساماندهی روددره‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم و در این زمینه با گروه‌های مختلف مذاکره کرده‌ایم، گفت: «ساماندهی دره فرحزاد نیز یکی از اولویت‌های ما در این دوره مدیریت شهری بود که در ماه‌های پایانی سال گذشته، ضمن احیای این دره، سعی کردیم مسیر گردشگری طبیعی و مذهبی را طراحی کنیم».
شهردار با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری به‌دنبال اجرای پروژه‌هایی هستیم که رضایت حداکثری مردم به‌خصوص در محلات را به همراه داشته باشد، افزود: «هم‌اکنون اجرای پروژه‌های بزرگ تمام‌شده و در سال‌جاری با تغییر رویکرد جدی‌ای که داریم، اجرای پروژه‌های محلی را در دستور کار قرار دادیم و برای این هدف ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته‌ایم».
اسفند سال گذشته و زمانی که بیماری کرونا در تهران شدت گرفته بود طرح کاشت درختان چنار جدید در این خیابان، اجرا شد. شهردار تهران در مراسم کاشت این درختان در محله امیریه عنوان کرد که در 3سال گذشته، هر سال حدود هزار اصله درخت در خیابان ولیعصر کاشته شده که همگی بیش از 10سال عمر داشته‌اند.
امسال آبیاری درختان این خیابان در برخی قسمت‌ها با استفاده از لوله‌کشی انجام شده است و جریان آب در نهر‌های وسیع آن تداوم ندارد.

کمبود آب
بقای خیابان ولیعصر به شکل شناخته‌شده خود وابسته به حفظ درختانی است که نماد این خیابان به شمار می‌آیند و چالش نگهداری این درختان به گرما و آلودگی هوا و تامین آب بستگی دارد.
در شهر تهران ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز نیاز است که ۱۳۵ میلیون مترمکعب آن از طریق چاه، ۱۸میلیون مترمکعب از طریق قنوات، ۱۰میلیون مترمکعب از طریق رواناب‌ها و ۷میلیون مترمکعب از پساب تامین می‌شود. در افق ۱۴۱۰ پیش‌بینی شهرداری تهران این است که فضای سبز شهر به ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز خواهد داشت. مذاکرات و قرارداد‌های شهرداری با شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از پساب تصفیه شده نیز برای تامین این آب از منابع پایدار است.
به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، درختان خیابان ولیعصر پس از کاشت به شکل قطره‌ای آبیاری می‌شوند و دیگر خبری از سنگفرش و رواناب در جوی این خیابان نیست.
این کار که در بخش‌های مرکزی این خیابان اجرا شده است، هم میزان مصرف آب را کاهش می‌‌دهد و هم از ورود آب‌های آلوده به جوی‌ها جلوگیری می‌کند.
موضوع حفظ گیاهان بومی، هفته پیش در شورای شهر نیز مطرح شد. عضو کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین چالش‌های تهران تامین نیاز آبی فضای سبز در سال‌های گرم پیش‌رو است، اظهار کرد: «گیاهان بومی منابع حیاتی شهر هستند که می‌توانیم با اتکا به آنها سرسبزی شهرمان را با مصرف کمتر منابع آبی حفظ کنیم».
آرش حسینی‌میلانی همچنین از بخشنامه سازمان بوستان‌ها مبنی بر ممنوعیت ریشه‌کنی و حذف گیاهان بومی شهر تهران خبر داد که به پیشنهاد کمیته محیط‌زیست شورای شهر و در اردیبهشت سال گذشته ابلاغ شده است. 
او گفت: «براساس آن بخشنامه مقرر شد ریشه‌کن کردن گیاهان خودرو در فضای سبز به غیر از استثنائات مورد تأیید کمیته فنی آن سازمان ممنوع باشد. اما متأسفانه گزارش‌های رسیده از برخی مناطق، حاکی از آن است که پیمانکاران فضای سبز مجددا اقدام به ریشه‌کنی و تخریب ذخایر ژنتیک بومی شهر تهران کرده‌اند.» با خشک‌شدن درختان چنار خیابان ولیعصر کاشت گونه‌های گیاهی دیگر مانند توت، نارون و عرعر هم مطرح شده بود اما ظاهرا سازمان فضای سبز شهرداری تهران قصد دارد چنارهای این خیابان را به هر شکل ممکن حفظ کند. وزارت نیرو پیش از رسیدن تابستان هشدار داده است که امسال به‌دلیل شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا و افزایش شست و شو‌های خانگی مشکل تامین آب در کشور جدی خواهد بود با این حساب درختان بزرگ‌ترین خیابان کشور هم بخشی از آسیب‌دیدگان این کمبود آب خواهند بود.

 پروژه‌‌های شهری در محدوده محله‌ها
پیروز حناچی، شهردار تهران | پروژه‌هایی که‌ نه از جنس مگاپروژه‌ها بلکه در حد محلات باشند براساس نظرات مردم محل و در راستای حل مشکلات آنها خواهند بود و قطعا موجبات رضایت آنها را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال در محله اتابک، خانه‌های فرهنگی ایجاد خواهند شد که به مردم در زمینه‌های مختلف آموزش می‌دهد و در واقع اجرای اینگونه پروژه‌ها حس رضایتمندی مردم را بیشتر کرده است، هرچند که از جنس هزینه‌کرد است تا درآمدزایی، اما این مسئله مهم نیست. امسال اجرای پروژه‌های محله‌ای با اولویت بافت‌های فرسوده است و از ۳۵۰محله تهران، دفاتری در ۱۵۰محله مستقر هستند که وظیفه شناسایی پروژه‌های مردمی را با کمک شهروندان برعهده دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید