• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100340
+
-

احتمال افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

مناقشه تعیین ضوابط قیمت‌گذاری و گرانی خودرو به اوج خود رسیده؛ از یک سو وزیر صنعت، مدیران شرکت‌های خودروسازی را دیروز برای چاره‌جویی در دفترش به خط کرده و از سوی دیگر اعضای شورای رقابت در نشست دیروز بعدازظهر خود تعیین ضوابط قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی را در دستور کار قرار دادند. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت دیروز در گفت‌و‌گو با همشهری اعلام کرد: فرمول تعیین قیمت خودروها نهایی شده و امروز (یکشنبه) به ستاد تنظیم بازار برای ابلاغ نهایی ارائه می‌شود. یافته‌های همشهری نشان می‌دهد احتمالا قیمت انواع خودرو 15 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت.  با ابلاغ رئیس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر صنعت مقرر شده این شورا ضوابط تعیین نرخ جدید خودرو را حداکثر تا هفته آینده بررسی و اعلام کند.به گزارش همشهری، فشارهای سیاسی ناشی از افزایش قیمت خودرو به حدی است که حتی زمزمه‌های تولید پراید، خودروی از رده خارج شده، نیز به گوش می‌رسد. همزمان فعالان کسب و کارهای مجازی از ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌های فروش خودرو خبر داده‌اند. خودروسازان نیز با انتشار آمارهای تولید تلاش دارند تا نقش توقف یا کاهش عرضه در افزایش قیمت خودرو را کم‌رنگ جلوه دهند. پیگیری‌های خبرنگار همشهری از برخی اعضای شورای رقابت حاکی از آن است که اعضای این شورا در نشست دیروز بعد از ظهر خود تعیین ضوابط و کشف قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی را بر مبنای فرمول این شورا و با درنظر گرفتن نرخ تورم بخشی، میزان بهره‌وری و کیفیت این خودروها در دستور کار قرار داده‌اند اما به‌دلیل نهایی نشدن این بررسی‌ها، از هرگونه اظهارنظر در مورد کم و کیف تعیین ضوابط قیمت‌گذاری یا نرخ جدید خودرو خودداری می‌کنند.

نرخ کاغذی پراید 
بی‌گمان پراید 90میلیونی مهم‌ترین خبر بازار خودرو در ماه‌های اخیر بوده. مهدی صادقی‌نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت از بررسی طرح تداوم تولید خودروی پراید با هدف ساماندهی بازار خودرو خبر داده اما با وجود این سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نقش توقف تولید را در رشد قیمت پراید کم دانست و گفت: خودروی پراید در بالاترین رقم ۷۳ میلیون تومان معامله شده و مابقی اعداد اعلام شده، ارقامی کاغذی هستند و پراید با قیمت‌های ۸۰ و ۹۰ میلیون تومان، اصلا خرید و فروش نمی‌شود.

آمار متفاوت از رشد تولید و عرضه
به‌نظر می‌رسد تنها راه متعادل شدن بازار خودرو واقعی شدن قیمت از یک سو و افزایش عرضه از سوی دیگر است برهمین اساس مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش از ثبت‌نام ۱۵۰هزار نفر در طرح فروش و تحویل ۹۰هزار خودرو به مشتریانِ این شرکت در 3 ‌ماه گذشته خبر داد و گفت: ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر عرضه نشدن خودرو صحت ندارد.  به گفته او مجموع خودروهای تحویلی و ثبت‌‌نامی سایپا در 3 ‌ماه گذشته ۲۴۰ هزار خودرو بوده است. بابک احمدی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو هم از عرضه روزانه 1000 دستگاه خودرو به بازار خبر داد و اعلام کرد تعداد خودرو‌های معوقه مشتریان واقعی ایران خودرو ۳۸ هزار دستگاه است. به گفته او در 45روز گذشته تیراژ تولید خودرو در این شرکت 39هزار و 659دستگاه بوده است.

ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌ها 
در شرایطی که تعلل وزارت صنعت در اعلام نرخی منطقی برای فروش کارخانه‌ای خودرو مهم‌ترین عامل وضع فعلی بازار خودرو بوده؛ برای ترکاندن حباب قیمت خودرو بار دیگر سناریویی شکست خورده را به‌کار گرفتند، بر این مبنا از دیروز درج هرگونه قیمت در آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی با حکم دادگاه بار دیگر ممنوع شد. رضا الفت‌نسب عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با تأیید این خبر گفت: «حکم دادگاه مبنی بر ممنوعیت درج قیمت خودرو‌ در آگهی‌ها پنجشنبه عصر صادر شده و از آن زمان در حال اجراست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید