07
شنبه 3 دی 1401
شماره 8672
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

چطور مانع از یک جنگ جهانی تازه شویم؟

تحلیل سال
جنگ جهانی اول نوعی خودکشی فرهنگی بود که جایگاه مهم اروپا را از بین برد. رهبران اروپا در خواب بودند که ناگهان وارد جنگی بزرگ شدند.
ویژه
در 8سپتامبر2022، یعنی حدود 4ماه پیش که «الیزابت الکساندرا مری» 96ساله در مجموعه 20هکتاری «قلعه بالمورال» درگذشت، طولانی‌ترین دوره پادشاهی انگلیس و ممالک تابعه به پایان رسید.
یکی از مهم‌ترین حوادث سال2022، ماجرای ترور «آبه شینزو»، نخست‌وزیر سابق ژاپن هنگام سخنرانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی بود.

رد بحران، روی چهره جهان

در سال 2022، جنگ و آوارگی شدت یافت، کابوس جنگ هسته‌ای دوباره زنده و پنجره تعاملات استراتژیک میان قدرت‌های جهانی بسته شد و تهدید رکود، نفس اقتصاد جهان را به شماره انداخت
گزارش
تشدید بحران‌‌های آب‌وهوایی در 4گوشه دنیا، تاخت‌وتاز تورم، کاهش رشد اقتصادی، ‌کم‎رنگ‌شدن و لغو محدودیت‌های کرونایی و از همه مهم‌تر روشن شدن آتش جنگی پرهزینه در اروپا که پایان زودهنگامی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود،

جهانِ 8میلیارد نفری

صندوق جمعیت سازمان ملل در آخرین گزارش خود درباره جمعیت جهان اعلام کرد که شمار ساکنان کره زمین در 15 نوامبر 2022 برابر با 24 آبان ماه 1401 به 8میلیارد نفر رسید.
نقل‌قول سال/ درخواست ابطال قانون اساسی آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا: با افشای تقلب و فریب گسترده و همکاری نزدیک شرکت‌های بزرگ فناوری و حزب دمکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، آیا می‌توان نتایج انتخابات گذشته را رد و برنده واقعی را اعلام کرد؟
PDF بین‌الملل
کوتاه بین‌الملل
طی 10ماه گذشته تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، خبر تقریبا ثابت و روزانه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بوده است.