9
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
شماره 7668
درنگ
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

همه نسبت به قانون تساهل دارند

معیدفر: اهالی شهرهای توسعه‌نیافته بیشترین قربانیان تصادفات هستند
پرونده‌های تصادفات پر است از آماری که مسئولیت روایت میزان تلفات جانی و خسارات مالی را به زبان اعداد و ارقام برعهده دارد و کمتر مسئولی برای پیچیدن نسخه تصادف و اعلام آمار به موضوعات فرهنگی و اجتماعی تکیه می‌کند.
ویژه
8درصد تولید ناخالص ملی کشور ما، صرف هزینه‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس، در یکی از آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸درصد تولید ناخالص داخلی است؛ معادل ۱۵۰هزار میلیارد تومان؛ رقمی که با آن می‌شود هزاران گره از اقتصاد کشور باز کرد.
ترافیک یکی از مسائل مهم و پیچیده شهری است که با زندگی روزمره شهروندان عجین شده و هر روز بیش از پیش آزارشان می‌دهد.
براساس گزارش ایمنی جاده‌های سازمان جهانی بهداشت در سال2018، آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌صورت ثابت درحال افزایش است و تا سال2016 به 35/1میلیون مورد در جهان رسیده‌است.
اینفوگرافی تصادفات جاده‌ای در ایران

جنگ با جاده‌ها

آمار کشته‌شدگان تصادفات در سال1397نشان می‌دهد که تعداد مرگ‌ومیر افراد بر اثر تصادف نسبت به سال1387حدود 5هزار نفر کاهش یافته است، اما همچنان میزان تلفات تصادفات در کشور بسیار بالاست؛ به‌طوری که در طول این 10سال 210هزار نفر، یعنی به اندازه جمعیت یک شهر، جان خود را در جاده‌ها از دست داده‌اند.
تصادف‌ها، جزو رایج‌ترین اتفاقات حوزه ترافیک و تردد با وسایل نقلیه هستند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
«مغز ما پیش از آنکه حتی از تصمیماتمان مطلع شویم، برای ما تصمیم‌گیری می‌کند.»؛ این نظریه را بنجامین لیبت، عصب‌شناس آمریکایی، در سال۱۹۸۳ با انجام آزمایشی روی مغز به اثبات رساند تا دوباره بحث آزادی اراده اختیار که همیشه از گذشته تا به امروز مطرح بوده به چالش بکشاند و بر جبرگرایی حاکم بر جهان و انسان تأکید کند