20
دو شنبه 23 مرداد 1402
شماره 8855
سرزمین من
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

پسرفت خزر و آسیب‌های پیرامونی

اصل ماجرا
پسروی خزر شاید به‌زعم برخی کشورها سواحل و زمین‌های بیشتری را نصیب‌شان کند و وسعت قلمرویی‌شان را افزایش دهد، اما چرا پسروی و خشکیدگی خزر یک فاجعه محیط‌زیستی است و آیا کشورهایی که بر بستن آب روی خزر اصرار دارند با خشک شدن این دریای مهم که 5کشور را در کرانه خود جای داده است، برنده هستند
ویژه
داوود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان: گرمای شدید و تبخیر بالای آب، احتمال آتش‌سوزی در تالاب‌های استان را دوچندان کرده است.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: ارسال پیامک‌های محیط‌زیستی به زوار اربعین یکی از راه‌های مؤثر برای الگوسازی محیط‌زیستی است.
خبر روز
رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره پدیده‌های سرمایشی و گرمایشی شدید به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین هشدار داد. به‌گزارش مهر، سحر تاجبخش، ادامه داد: تغییرات اقلیم امروزه یک مسئله امنیتی محسوب می‌شود و تبعات زیادی روی حوزه‌های اجتماعی و... دارد.

تأثیر کوچک شدن خزر بر ایران

سطح دریای خزر از سال 1374تاکنون 2متر کاهش یافته و خط ساحلی آن10تا 100متر در مازندران پسروی داشته است
گزارش
دریای خزر از حقابه حیاتی‌اش از رودخانه ولگای روسیه محروم شده است. حقابه‌ای که حیات دریاچه خزر را تضمین می‌کرد، حالا صرف توسعه زراعت در اراضی‌ای می‌شود که پیش از شروع گرمایش جهانی، یخ‌زده و غیرقابل کشاورزی بود.