4
پنج شنبه 1 آبان 1399
شماره 8068
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کرونا بازار کار را خلوت کرد

اشتغال
​​​​​​​ارزیابی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان1399 نشان می‌دهد به‌واسطه رکود، کسادی و محدودیت کسب‌وکارها در دوره کرونا، تمایل به‌کار کاهش پیدا کرده و جمعیت غیرفعال ایران نسبت به فصل مشابه سال قبل 2میلیون‌و311هزار نفر بیشتر شده است.
ویژه
یکی از پیش‌شرط‌های تحلیل اقتصادی، وجود اطلاعات شفاف است، اقتصاد ایران همواره از نبود شفافیت رنج برده است.
بازارها
​​​​​​​آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه بورس تهران از 20مرداد تاکنون وارد روند نزولی دامنه‌داری شده با این حال همچنان میزان بازده 7‌ماه بورس بیش از سایر بازارها بوده و سهامداران توانسته‌اند به‌طور متوسط 175درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند البته سکه تحت‌تأثیر رشد‌های افراطی یک‌ماه گذشته و تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار، با 140درصد بازده به دومین دارایی برای جذب سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

کسادی در بازارخرده‌فروشی

آمارهای معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران تحت عنوان شامخ خرده‌فروشی از کسادی این صنوف در شهریور امسال حکایت دارد
آمار
​​​​​​​کاهش قدرت خرید خانوارها در دوره افول قدرت ریال و همچنین اوج‌گیری دوباره بحران کرونا و احتمال اعلام محدودیت‌های مجدد برای کسب‌وکارهای خرد باعث شده بازار خرده‌فروشی وارد رکود سنگینی شود.
راز بالا و پایین‌شدن دلار

راز بالا و پایین‌شدن دلار

نوسانات 2روز اخیر بازار ارز بیشتر منعکس‌کننده انتظارات مردم از تحولات آینده بود چرا که از یک‌سو این تحلیل وجود دارد که آرای الکترال جو بایدن، نامزد حزب دمکرات از دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا بسیار بیشتر است و بعید به‌نظر می‌رسد در مدت باقیمانده تا روز انتخابات، رئیس‌جمهور فعلی این کشور بتواند آرای لازم را کسب کند و در کاخ سفید برای 4سال دیگر باقی بماند.
دنده معکوس قیمت‌ها در چهارراه استانبول
بعدازظهر دیروز روند بازار ارز تغییر کرد و قیمت دلار 3.5درصد قد کشید
​​​​​​​قیمت هر دلار آمریکا دیروز دوباره روندی صعودی را تجربه کرد و 3.5درصد نسبت به روز سه‌شنبه گران‌تر شد.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
​​​​​​​نمودارهای بازار سکه و طلا در روزی که دلار ثبات قیمت را تجربه کرد، دوباره رو به بالا رفت و درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد با ادامه نزول دلار، بازار فلز زرد هم به روند کاهش قیمت ادامه دهد، دیروز طلا و سکه افزایش قیمت داشتند.