01
جمعه 18 مهر 1399
شماره 1
سوگ‌نامه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

متولد ماه مهر

شجریان بدون شک، از هنرمندانی است که حوزه فعالیت خودش را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده است؛ یعنی شما نمی‌توانید تصویری از موسیقی سنتی ایران در دهه‌های اخیر، بدون حضور او داشته باشید. او در مشهد متولد شده و زندگی هنری خودش را آغاز کرد. نگاهی انداخته‌ایم به بازخوانی کوتاه زندگی و وقایع مهم این چهره دوست‌داشتنی هنر و فرهنگ ایرانی.
اول مهرماه این سال بود که فرهنگ و هنر ایران، صاحب یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان تاریخ خودش شد؛ محمدرضا شجریان، فرزند بزرگ استاد مهدی، در این روز و در مشهد به دنیا آمد تا از همان شهر، رشد و نمو خودش را آغاز کند. پدرش فردی محترم و از قاریان ممتاز مشهد بود. خانواده مادری‌اش نیز شناخته‌شده و معروف بودند.
ویژه
1. زمانی که پرویز مشکاتیان درگذشت، در سوگ او نوشت: «موسیقی او در فراز و نشیب روزگار همراه ما بود، با محنت ما گریست، با شادی‌های ما شادی ‌و با شور و امید ما همدلی کرد. در آثار او صدای قلبی را می‌توان شنید که برای وطن و آزادی می‌تپد.
از استاد‌‌‌ آواز ایران و چهره ماند‌‌‌گار پهنه فرهنگ و هنر ایران‌زمین، خاطرات ریز و د‌‌‌رشت زیاد‌‌‌ی به‌جاست.
امیدها و التماس‌ها و استغاثه‌ها تا همین‌جا کارگر افتاد، تقلاهای دستگاه کمک‌تنفسی ونتیلیتور تا همین‌جا توانست به سینه او نفس برساند، تلاش‌های پزشکان پس از رفت‌و‌آمدهای مکرر به بیمارستان تا همین‌جا اثر کرد و... آخر خبر هولناک رسید؛ «استاد محمدرضا شجریان درگذشت» این بار انگار خبر قطعی بود.

شجریان به روایت شجریان

کتاب «راز مانا؛ زندگی و دیدگاه‌های استاد محمدرضا شجریان» تنها کتابی درباره استاد شجریان است که ایشان مطالب مندرج در آن را تأیید کرده‌اند.
بیداد

بیداد

بگذارید در همان جمله اول جرم جراحت جمع‌شده در جم را جاری کنم . صدای آن جمعیتی که در اولین غروب سیاوش چاووشان، ناله از مرغ‌سحر می‌طلبید، می‌دانست که از تن شب در پیش، پیراهن سپیده در نخواهد آمد. این ظلمات کارشب نبود، هیچ شبی در کار نبود.
شما خودتان صاحب‌عزا هستید
شما خودتان صاحب‌عزا هستید
ساعتی بعد از اعلام خبر درگذشت استاد شجریان، همایون فرزند او در مقابل بیمارستان جم، محل بستری شدن او و درمیان مردم حاضر شد. او درحالیکه صدایش به سختی از میان انبوه جمعیت شنیده می‌شد گفت: مسئله کرونا مسئله بسیار جدی است.
PDF سوگ‌نامه
کوتاه سوگ‌نامه
در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان یگانه ماندگار آواز ایران جمعی از مقامات و مسئولان کشور پیام های تسلیت منتشر کردند.
زهر خبر را با پادزهر صدای شما درمان می کنم.
به‌عنوان کسی که بیش از 30سال در ارتباط نزدیک با محمدرضا شجریان بوده‌ام، بارها این نکته را گفته‌ام که شجریان یک انسان چندوجهی است و نمی‌توان فقط روی یک بعد از ویژگی‌های او تمرکز کرد.