• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95504
+
-

سیاستگذاری غلط وزارت صنعت در صنایع مادر ادامه دارد

التهاب‌آفرینی در بازار فولاد

سهامداران با ارسال نامه‌ای اعلام کردند: تلاش وزارت صنعت برای سرکوب قیمت‌ها در بازار فولاد به نفع دلالان و رانت‌خواران است

قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت در بازار فولاد، صدای اعتراض فعالان این صنعت مادر را بلند کرده‌است. گفته می‌شود وزارت صنعت با اعمال فشار برخی صنایع پایین‌دستی، قصد دارد سیاست سرکوب قیمت‌ها را در بازار فولاد تشدید کند. این موضوع دیروز به افت سنگین قیمت سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد در بورس منجر شد. درپی این اقدام دیروز سهامداران شرکت‌های فولاد  در نامه‌ای در باره تبعات اقتصادی تصمیم‌های اخیر بر بازار و صنعت فولاد و سنگ آهن هشدار دادند.

به گزارش همشهری، ماجرای رانت نهفته در بازار فولاد تمامی ندارد؛ قیمت‌گذاری محصولات فولادی همواره به توزیع رانت‌های گسترده در این صنعت دامن زده است. موضوع آن‌قدر مهم است که دیروز در نهاد ریاست‌جمهوری نشستی با موضوع مدیریت بازار فولاد و با حضور معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه رئیس‌جمهور، برگزار شد. خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد قرار شده از طریق اعمال برنامه‌های تنظیم از التهاب قیمت فولاد جلوگیری شود. انتشار همین خبر کافی بود تا دیروز قیمت سهام شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد در بورس با کاهش شدید مواجه شود.
به باورکارشناسان نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد در تمام سال‌های گذشته به نفع دلالان بوده، زیرا برخی افراد خاص قادرند با خرید فولاد به قیمت‌های مصوب دولتی از طریق بورس کالا، آنها را با قیمت‌های بالاتری در خارج از بورس بفروشند و منافع سرشاری به‌دست آورند.

ریشه ماجرا
اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد علت اصلی برای تشدید کنترل بازار فولاد، ناشی از فشار برخی صنایع پروفیل‌ساز است که در تلاشند فولاد را به قیمت‌های ارزان تری بخرند. آمار‌ها نشان می‌دهد فقط از 15بهمن‌ماه امسال با رشد محدود قیمت دلار و قیمت پایانی ورق گرم محصول فولاد مبارکه، قیمت پروفیل‌های ضخامت 2تا 5میلی‌متر 2000تا 2100تومان در هر کیلو افزایش داشته است. این آمار نشان می‌دهد پروفیل سازان همگام با رشد قیمت دلار قیمت هایشان را افزایش داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در بهمن‌ماه امسال قیمت ورق‌های فولادی حداکثر 500تومان در هر کیلو رشد کرده اما در این مدت قیمت دلار در بازار آزاد 1000تومان افزایش یافته که نشان می‌دهد برخی پروفیل سازان با دریافت ورق فولادی در محدوده 5هزار تومان پروفیل با ضخامت 5میلی‌متر را در بازار تا 10هزار تومان هم فروخته‌اند.

سرکوب صنایع مادر
علیرضا عسگری مارانی از کارشناسان کهنه‌کار بازار سرمایه در این‌باره گفت: این‌روزها عده‌ای مدام در حال رفت‌وآمد به وزارت صنعت هستند و مدام مسئولان را تحت فشار قرار می‌دهند که قیمت‌ها سرکوب شود. عسگری مارانی با بیان اینکه بورس‌های کالایی ایجاد می‌شوند تا قیمت‌گذاری به نفع محصولات صنایع مادر، به درستی صورت گیرد و قیمت محصولات صنایع پایین‌دستی هم واقعی شود، گفت: اقدام به سرکوب دستوری قیمت‌ها در صنایع مادر و آزادسازی قیمت‌گذاری درصنایع پایین‌دستی، اقتصادرا با مشکل روبه‌رو کرده است.
او تأکید کرد: اصلا یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاری در صنایع مادر کاهش یافته تداوم همین سیاست است. زیرا یک شرکت کوچک به راحتی با رانت اقدام به خرید می‌کند و محصولش را با هر قیمتی که دوست دارد می‌فروشد یعنی با حداقل سرمایه حداکثر بازده را می‌برد. وزارت صنعت نباید برای تامین منافع عده‌ای خاص به صنایع مادر فشار وارد کند و موجب ضرر سهامداران آنها شود.

اعتراض به قیمت‌گذاری
همزمان با این رویداد دیروز شماری از سهامداران شرکت‌های فولاد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به 2 وزیر اقتصاد و صنعت،معدن و تجارت  در باره تداوم تحرکات سفته‌بازان برای استفاده بیشتر از کالای ارزان قیمت و تبعات نامطلوب آن بر اقتصاد و بازار سرمایه هشدار دادند. این سهامداران اعلام کرده‌اند که خواستار پایان دادن به دخالت در فرایند قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه به‌منظور تقویت رانت‌خواران هستند.آن‌ها از همه مدیران و تصمیم‌گیران خواسته‌اند در سیاست‌های سرکوب قیمت که به تنظیم بازار هیچ کمکی نمی‌کند و فقط موجب بهره‌برداری برخی رانت‌خواران می‌شود، تجدید نظر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید