• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95422
+
-

بهترین داستان‌های عاشقانه

اولین دوره جایزه ادبی لیلی، برگزیدگانش را شناخت

خبرها
بهترین داستان‌های عاشقانه

عصر دوشنبه، اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی لیلی که به انتخاب بهترین رمان عاشقانه سال اختصاص دارد، با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به این ژانر ادبی در باغ کتاب تهران برگزار شد و برندگانش را شناخت.
به گزارش همشهری، این جایزه که به همت انجمن نویسندگان عامه‌پسند تاسیس شده است، بر رمان‌های عاشقانه فارسی متمرکز شده تا از میان انبوه رمان‌های این ژانر که در طول سال منتشر می‌شود بهترین‌ها را انتخاب کند. طبق اعلام دبیرخانه، 200 عنوان رمان به دبیرخانه این جایزه رسید و سرانجام از بین 10 اثر که به مرحله نهایی راه یافتند، 3 اثر به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند. طبق رأی داوران رمان «آخرین روز زمستان» اثر زهرا اسماعیل‌زاده در بخش حرفه‌ای و رمان «یه نفر مثل تو» اثر ویدا چراغیان در بخش نوقلم حائز رتبه برتر و دریافت تندیس، لوح و جایزه نقدی جایزه شدند. همچنین در بخش جانبی که به انتخاب رمان برگزیده به رأی مخاطبان اختصاص داشت، رمان «یلدای بی‌پایان» اثر زکیه اکبری به‌عنوان برگزیده این بخش حائز رتبه برتر و دریافت لوح و تندیس شد.
در بخشی از این مراسم، محمد حسن شهسواری به‌عنوان یکی از سخنرانان جایزه ادبی لیلی، درباره اهمیت نقش زنان در رهبری فکری جامعه سخن گفت. او با ارائه آمار و ارقام میزان فروش رمان‌های عاشقانه در جهان گفت: از این آمار به خوبی مشخص می‌شود که تعداد مخاطبان چنین رمان‌هایی درصد زیادی از کتابخوان‌ها را تشکیل می‌دهند. اما با توجه به موضوعاتی که در رمان‌های عاشقانه مطرح می‌شود می‌توان این‌طور استنباط کرد که اکثر مخاطبان این آثار، زنان جامعه هستند. نویسنده رمان «شهریور شعله‌ور» در ادامه افزود: رمان عاشقانه می‌تواند بستری باشد برای توجه به زنان جامعه و به نوعی نویسندگان رمان‌های عاشقانه از این تریبون می‌توانند ارزش‌های انسانی نادیده گرفته شده درباره زنان را به آنها یادآوری کنند. می‌توانند انگاره‌های غلطی را که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد واکاوی کند و در تصحیح این انگاره‌های اشتباه نقش مهمی را  ایفا کنند. شهسواری تأکید کرد: اهمیت خودآگاهی نویسندگان ژانر عاشقانه نسبت به آثاری که خلق می‌کنند دوچندان می‌شود؛ چراکه نویسندگان این ژانر به نوعی رهبران فکری بخشی از جامعه به شمار می‌آیند.
داوری این دوره از جایزه را شهره احدیت، شهلا آبنوس و علی‌الله سلیمی از رمان نویسان و منتقدان ادبی رمان‌های عاشقانه بر عهده داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید