• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93593
+
-

649سارق و مالخر در دام پلیس پایتخت

649سارق و مالخر در دام پلیس پایتخت


ماموران پلیس پیشگیری پایتخت با اجرای سی و دومین مرحله از طرح رعد، 649سارق و مالخر را به دام انداختند.
به گزارش همشهری، از 649مجرم دستگیر شده 111نفرشان سابقه‌دار هستند و مابقی برای نخستین‌بار است که دستگیر می‌شوند.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، دیروز درخصوص دستاوردهای این طرح گفت: سارقان دستگیرشده در قالب ۴۳باند فعالیت داشتند که ۷۰نفر از آنها حرفه‌ای و ۵۷۱ نفر نیز جزو سارقان خرد بودند. مابقی نیز مالخر اموال مسروقه این سارقان هستند. وی با بیان اینکه ۹۸۰۰قلم اموال سرقتی از سارقان کشف شده است گفت: ارزش ریالی اموال مسروقه مکشوفه بیش از ۷میلیارد تومان است. به گفته رئیس پلیس پایتخت از متهمان دستگیر شده، 2‌قبضه سلاح گرم و ۱۰۴قبضه سلاح سرد نیز کشف شده است. به گفته وی، با اجرای طرح‌های مختلف از سوی پلیس تهران، آمار سرقت‌های انجام‌شده در پایتخت از ابتدای امسال تا‌کنون نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲درصد کاهش یافته است. این در حالی است که کشفیات ما نیز در این مدت ۵درصد افزایش داشته است.

خودنمایی دردسرساز

«لعنت بر دهانی که بی‌موقع باز شود» این جمله را مردی جوان می‌گوید که به بهانه صفر کردن خلافی دست به کلاهبرداری می‌زد.

حالا واقعا خلافی‌ها را صفر می‌کردی؟
نه. مگر من چه کاره‌ام؟ راستش یک روز در شرکت نشسته بودیم و برای اینکه خودنمایی کنم پیش همکارانم گفتم من در پلیس راهور آشنا دارم و می‌توانم خلافی‌ها را صفر کنم. از شانس من سرپرست شرکت صدای مرا شنید و گفت می‌توانی خلافی موتور مرا صفر کنی. ماندم توی رودربایستی، ‌آخر او مدیرم بود و نمی‌توانستم نه بگویم. برای خودم چاله کنده بودم و نمی‌توانستم بیرون بیایم. مجبور شدم خلافی‌اش را خودم پرداخت کنم و هزار بار این جمله را تکرار کردم که لعنت بر دهانی که بی‌موقع باز شود و لعنت بر من که دروغ اینچنینی گفتم. بعد از آن وقتی سرپرستم دید قانونی خلافی‌اش صفر شده به من زنگ زد و گفت می‌توانی خلافی فلانی و فلانی، را صفر کنی. از دوستان و آشنایانش بودند. دیگر باید از این مخمصه خلاص می‌شدم اما وقتی دیدم آنها حاضرند بخشی از خلافی‌شان را بدهند که همه‌اش صفر شود نقشه کلاهبرداری کشیدم. البته هدف اصلی‌ام این بود که پولی را که بابت صفر کردن خلافی رئیسم و آشنایانش پرداخت کرده بودم، زنده شود.
یعنی سر چند نفر دیگر را کلاه گذاشتی تا خلافی دوستان رئیست را صفر کنی؟
متأسفانه باید بگویم بله. به آنها گفتم می‌توانم خلافی صفر کنم و از هرکدام بین 500هزارتومان تا 6میلیون تومان پول می‌گرفتم اما دیگر کاری برایشان انجام نمی‌دادم.
6 میلیون تومان برای خلافی؟
از فردی که این مبلغ را گرفتم خلافی‌اش 13میلیون تومان بود.
از چند نفر با این شگرد کلاهبرداری کردی؟
20تا شاکی دارم اما باور کنید من خلافکار نیستم. در یک مخمصه گرفتار شده بودم و نمی‌دانستم باید چه کار کنم. من مهندس برق هستم و در شرکت معتبری کار می‌کنم. برای خودم آبرو دارم اما حالا گرفتار شده‌ام.




باند سارقان مسلح

ماموران پلیس موفق شدند در اجرای طرح رعد، اعضای یک باند 15نفره که دست به زورگیری مسلحانه می‌زدند و از 2سال قبل تحت تعقیب پلیس بودند را دستگیر کردند. 2نفر از آنها در ویلایی در شمال کشور به دام افتادند و مابقی در پایتخت. دیروز 2نفر از اعضای این گروه را به محوطه پلیس پیشگیری تهران منتقل کردند که یکی از آنها سرکرده این باند بود.

از شگرد سرقت‌هایتان بگو؟
ما برای سرقت گروه‌بندی می‌کردیم. یعنی هر گروه، نهایتا 3نفر می‌شدیم و سوار ماشین به خیابان‌ها می‌رفتیم. ما 3ماشین داشتیم که همه‌شان پراید بودند. بعد مسافران را سوار می‌کردیم و در بین راه با تهدید اموالشان را می‌دزدیدیم.
طعمه‌هایتان مرد بودند یا زن؟
اکثرا مرد بودند. چون زن‌ها می‌ترسیدند سوار ماشینی شوند که 3مرد داخلش هستند.
نقش تو در سرقت‌ها چه بود؟
من سرکرده باند بودم که معمولا در صندلی جلو می‌نشستم. راننده هم پشت فرمان و همدست دیگرمان در صندلی عقب. وقتی در جای خلوت توقف می‌کردیم اسلحه کلت کمری را از جیب کتم بیرون می‌آوردم و به سمت مسافر نشانه می‌گرفتم. برخی از آنها تا اسلحه را می‌دیدند می‌ترسیدند و هرچه داشتند در اختیارمان قرار می‌دادند اما برخی دیگر مقاومت می‌کردند که همدستم آنها را کتک می‌زد. من هم تهدید می‌کردم که شلیک می‌کنم و جانشان را می‌گیرم. همین باعث می‌شد تا همدستم اموال قیمتی مسافر را سرقت کند. بعد از سرقت، مسافر را در همان منطقه خلوت رها می‌کردیم.
خودروها سرقتی بود؟
نه برای خودمان بود. تمام ماشین‌ها متعلق به‌خودمان بود اما هنگام سرقت پلاکش را مخدوش می‌کردیم تا شناسایی نشویم. علاوه بر این در را دستکاری می‌کردیم تا مسافر نتواند آن را باز و فرار کند.
در کدام منطقه سرقت می‌کردید؟
حوالی بزرگراه آزادگان، باقرشهر و خلیج‌فارس.
چند مورد سرقت انجام دادید؟
فکر کنم 20مورد.
طی 2سال فقط 20مورد سرقت انجام دادید؟
خب سالی 10تا می‌شود. کافی است دیگر!




انتشار فیلم سرقت در فضای مجازی

هفته قبل فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد فردی سوار بر خودروی پراید در یکی از مناطق شمالی تهران دست به سرقت دریچه آب و فاضلاب می‌زند. اگرچه مأموران کلانتری شماره پلاک خودرو را به‌دست آوردند اما مشخص شد که سارق به‌صورت حرفه‌ای شماره پلاک را دستکاری کرده است. با این حال اقدامات اطلاعاتی در این خصوص آغاز و مأموران کلانتری 179خلیج‌فارس موفق شدند سارق و مالخر را به دام اندازند.

روزی چند مورد سرقت انجام می‌دادی؟
بستگی داشت؛ از 2‌ماه پیش که سرقت‌ها را شروع کردم روزی یکی، 2تا یا 3تا. من اینکاره نبودم اعتیاد زندگی‌ام را تباه کرد.
چرا؟
در یک داروخانه کار می‌کردم و نسخه‌پیچ بودم. خودم فوق‌دیپلم دارم اما معتاد که شدم اخراجم کردند. مجبورشدم با فروش ضایعات خرج زندگی‌ام را تامین کنم تا اینکه ناصر (اشاره به مالخری که کنارش ایستاده) از من خواست دریچه‌های آب و فاضلاب را سرقت کنم. من همیشه ضایعات به ناصر می‌فروختم و وقتی این پیشنهاد را داد پذیرفتم.
چند می‌خرید؟
بین 70 تا 100هزارتومان.
کدام مناطق سرقت می‌کردی؟
کل تهران و اطراف تهران.
شب می‌رفتی سرقت؟
نه صبح زود تا قبل از ظهر.
کسی موقع سرقت تو را نمی‌دید؟
از خدایم بود که مرا ببیند چون خبر می‌دادن تا روی آنها دریچه بگذارند، مبادا کسی به داخل آن بیفتند و آسیب ببیند.
پس نگران این مورد هم بودی.
مگر می‌شود نباشم. دزد هستم اما قاتل که نیستم. جان آدم‌ها برایم مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید