• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93270
+
-

تردد ایمن در محورهای برفی

بارش برف و باران در محورهای 18 استان ادامه دارد، اما تردد در اغلب محورهای برفی با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است

گزارش
تردد ایمن در محورهای برفی

  همان‌طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌داد، 18 استان‌ کشور با توجه به فعالیت 3 سامانه بارشی جدید تحت تاثیر بارش‌ برف و باران قرار گرفته‌اند. اولین سامانه ابتدای هفته (شنبه) فعال شد. سامانه دوم امروز (دوشنبه) برخی استان‌ها را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد و سامانه سوم روز جمعه به آسمان کشور وارد خواهد شد. بارش برف در شرایطی در 18 استان ادامه دارد که روز یکشنبه کیفیت هوای تبریز، مشهد، البرز و اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت.
به گزارش گروه ایرانشهر، بارش سنگین برف و برودت هوا تردد در محورهای آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، چهارمحال ‌و بختیاری، کهگیلویه ‌و بویراحمد، لرستان، مرکزی و قم و بارش باران در محورهای گیلان و خوزستان تردد را با مشکل مواجه کرده است. علاوه بر این، برخی پروازهای فرودگاه‌های تبریز و سهند در آذربایجان ‌شرقی، تهران‏، مشهد، اهواز، ارومیه،‌ اصفهان و ایلام لغو و مدارس برخی مناطق 9 استان هم تعطیل شد.

برف و باران در جاده‌ها
رئیس مرکز اطلاعات ‌و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره می‌گوید: برف در بیشتر محورهای مواصلاتی در آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال ‌و بختیاری، اصفهان، سمنان، محورهای آستارا - اردبیل، اسالم - خلخال، فومن - ماسوله و سیاهکل - دیلمان استان گیلان و ارتفاعات محورهای کرج - چالوس، هراز و فیروزکوه و بارش باران نیز در بیشتر محورهای استان گیلان، مازندران، قم، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، محورهای دیهوک – طبس و دیهوک - کرمان استان خراسان ‌جنوبی ادامه دارد.
سرهنگ نادر رحمانی با بیان این‌که تردد در بیشتر محورهای این استان‌ها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است، می‌افزاید: مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید در اکثر محورهای استان مرکزی، ارتفاعات محورهای فیروزکوه محدوده گدوک و کیاسر - سمنان، محور نطنز - کاشان استان اصفهان، محور گرمه - جاجرم استان خراسان شمالی، محورهای نیشابور - مشهد و بردسکن - سبزوار استان خراسان ‌رضوی، محور ماهشهر - امیدیه استان خوزستان و محورهای قم - تهران و قم - ساوه استان قم مشاهده می‌شود.

برف و باران در محورهای 4 استان
او همچنین با بیان این‌که امروز (دوشنبه) در محورهای استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و اردبیل بارش برف و باران پیش‌بینی شده است، اظهار می‌کند: رانندگان زنجیر چرخ را برای تردد در مناطق کوهستانی و برف‌گیر حتما به همراه داشته باشند.
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راه راهور ناجا نیز در این باره توضیح می‌دهد: بخش قابل توجهی از استان‌های کشور شامل استان‌های مرکزی، شمالی، شمال غرب و شرق متاثر از سامانه بارشی است.

راه‌های بسته روستایی
بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای هشترود در آذربایجان‌شرقی، بارش برف و کولاک شدید راه ارتباطی همه روستاهای شهرستان را مسدود کرده است. علی ابوالحسنی با بیان این‌که بارش برف بازگشایی راه‌های ارتباطی روستایی را با مشکل مواجه کرده است، اما تلاش برای بازگشایی راه ارتباطی بیش از ۱۹۰روستای شهرستان همچنان ادامه دارد، می‌گوید: همه گروه‌ها و ماشین‌های راهداری شهرستان در مسیرهای اصلی و فرعی شهرستان در حال مسیرگشایی هستند. شهرستان‌ مراغه در استان آذربایجان‌ شرقی هم شاهد مسدود شدن برخی از راه‌های روستایی بود که بازگشایی آن‌ها با 12 گروه ادامه دارد.  بارش برف همراه با کولاک شدید همچنین موجب مسدود شدن راه ارتباطی چند روستا در مناطق مختلف شهرستان خلخال در استان اردبیل شده است. سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال در این باره می‌گوید: بارش برف سنگین موجب مسدود شدن راه ارتباطی روستاهای جلال‌آباد و ماجولان و تعدادی از روستاهای در بخش شاهرود و مرکزی این شهرستان شده است. معروف خسروی با بیان این‌که تلاش راهداران برای بازگشایی مسیرهای مسدود‌شده روستایی خلخال ادامه دارد، می‌افزاید: با وجود بارش برف با تلاش راهداران راه‌های ارتباطی بین شهری این شهرستان برف‌روبی و بازگشایی شده و تردد خودروها در آن‌ها جریان دارد. ارتفاع برف در گردنه الماس واقع در جاده ارتباطی خلخال - اسالم و پونل به بیش از ۴۰ سانتی‌متر رسیده و عبور از این گردنه سخت و برف‌گیر شهرستان تا عادی شدن شرایط جوی با احتیاط کامل صورت می‌گیرد. در شمال خوزستان و در بخش دهدز در شهرستان ایذه هم 6 روستای حاجی‌کمال، دریاس، لهبید، لنده، سر صحرا و خواجه‌انور در محاصره برف قرار گرفته است.  در زنجان هم خبر می‌رسد، بنابر اعلام معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زنجان، برف و کولاک شدید موجب بسته شدن راه ۱۰۳روستای استان شده بود که ۸۰ راه بازگشایی شده است . این روستاها در شهرستان‌های خدابنده، زنجان، ابهر، ایجرود، خرمدره، طارم، سلطانیه، ماهنشان و زنجانرود قرار دارند.  

مدارس تعطیل 9 استان
بارش برف و باران علاوه بر مسدود کردن راه‌های روستایی و اختلال در تردد، مدارس برخی از استان‌ها را هم تعطیل کرد. علاوه بر مدارس پایتخت، مدارس برخی مناطق در استان‌های اردبیل، آذربایجان‌ شرقی، البرز، چهارمحال‌ و بختیاری، آذربایجان‌ غربی، خراسان‌ شمالی، زنجان، قزوین و مرکزی در روز یکشنبه تعطیل شد.

بارش‌ها ادامه دارد
براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از امروز برای سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، شرق و مناطقی از مرکز، بارش باران و برف و برای جنوب و جنوب شرق کشور بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین از بعد از ظهر امروز، سامانه بارشی جدیدی از غرب و شمال غرب به کشور وارد می‌شود. فعالیت این سامانه از سه‌شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز مرکزی، غرب دریای خزر و برخی مناطق مرکز کشور است و چهارشنبه گستره فعالیت این سامانه نیمه غربی و قسمت‌های از جنوب کشور را در برمی‌گیرد.
‌با ادامه فعالیت سامانه بارشی در بیشتر نقاط کشور، به‌ جز سیستان ‌و بلوچستان‌ و هرمزگان، بارش‌ها ادامه پیدا می‌کند و در روزهای آینده، وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق سیستان را شاهد خواهیم بود. همچنین در هرمزگان بارش‌ها در مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود و در مناطق جنوبی گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه است. آسمان کرمان هم تا اواخر روز دوشنبه قسمتی ابری تا تمام‌ابری خواهد بود.

   امدادرسانی در 10 استان
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به همشهری می‌گوید: امدادرسانی در کولاک برف در 10 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، کردستان، لرستان و یزد صورت گرفته است.
حامد سجادی با بیان این‌که در 2 روز گذشته امدادرسانی‌ها در 22 محور کوهستانی انجام شده است،‌ می‌افزاید: امدادرسانی به ٤٨٠ نفر صورت گرفت و 19 نفر هم اسکان اضطراری یافتند. همچنین 69 خودرو از کولاک برف رهاسازی شد.



امروز (دوشنبه) در محورهای استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و اردبیل بارش برف و باران پیش‌بینی شده و ضروری است رانندگان زنجیر چرخ را برای تردد در مناطق کوهستانی و برف‌گیر حتما به همراه داشته باشند
فعالیت سامانه بارشی از روز سه‌شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز مرکزی، غرب دریای خزر و برخی مناطق مرکز و  روز چهارشنبه نیمه غربی و قسمت‌های از جنوب کشور را در برمی‌گیرد

این خبر را به اشتراک بگذارید