• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87910
+
-

چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

اینکه یاد بگیریم دیگران را چگونه متقاعد کنیم، خیلی‌ جاها به کارمان می‌آید. یک وقت لازم است رئیس‌تان را با زبان متقاعد کنید که روی فلان پروژه سرمایه‌گذاری کند، گاهی هم پیش می‌آید که با زبان‌خوش از یک بچه مهدکودکی بخواهید قبل از خواب مسواک بزند یا کسی که قصد خودکشی دارد را از لبه سکوی مترو به عقب فرابخوانید. اگر می‌خواهید بدانید چطور این زبان را در کام خود بچرخانید که حرف‌هایتان متقاعد‌کننده باشد این مطلب را بخوانید.

اصولا به کسی می‌گویند آدم خوش ‌سر و زبان که قادر باشد با چهارکلام حرف‌زدن، آدم‌های دیگر را متقاعد کند کاری که او می‌خواهد انجام دهند. سلاح مخفی این افراد «فروکردن خود در دل دیگران» است. آدم خوش‌ سر و زبان مخاطب خودش را مثل کف دستش می‌شناسد و از این شناخت برای صحبت‌کردن به زبان او استفاده می‌کند. اگر بداند طرفش خجالتی است با لحنی آرام سر‌صحبت را باز می‌کند و اگر بداند مخاطبش پرجنب و جوش و قاطی‌پاتی است، پرحرارت سخن می‌گوید. موقع گفت‌وگو هر کسی قلق خودش را دارد و به کار‌گیری ظرافت در این راه باعث خواهد شد حرف‌‌هایتان راهی به گوش دیگران پیدا کند.

ارتباط فکری با طرف مقابل برقرار کنید
از گیرافتادن در پس و پیش بحث خودداری کنید. کسی که دارید با او صحبت می‌کنید یک آدمیزاد است، نه یک حریف یا سیبل تیراندازی. فارغ از اینکه محتوای گفت‌وگوی‌تان تا چه حد متقاعدکننده باشد، اگر نتوانید با طرف مقابل‌ یک رابطه آدمیزادی تشکیل بدهید، حرفتان هیچ اثری در او نخواهد داشت.

حرفتان را زوری ثابت نکنید 
آدم‌هایی که راز متقاعد‌کردن دیگران و اصول تأثیرگذاری را خوب می‌دانند، اهل زورتپان‌کردن نظراتشان در حلق دیگران نیستند. در عوض با آرامش و اعتماد به‌نفس، پرده از روی ایده‌هایشان برمی‌دارند. حرفی که قرار باشد به زور داد و قال به کرسی بنشیند مفت نمی‌ارزد.

دنبال فتیله‌پیچ کردن نباشید 
آدم خوش‌سر و زبان در گفت‌وگو زیاده‌خواه نیست. حواسش هست که برای حفظ جایگاه، فتیله خود را بالا نکشد، چرا که می‌داند زیرک‌بودن در این است که در درازمدت قلب آدم‌ها را تسخیر کنی، نه اینکه با بحث کردن فتیله‌پیچشان کنی. اگر در بحثی بودید که بالا گرفت، سعی کنید اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید اما آرامش‌تان را از دست ندهید.

ترسو نباشید 
اگر آدم خجالتی‌ای هستید سعی کنید ایده‌هایتان را به شکل خبری و یا «دانستنی‌های جالب» بیان کنید تا مخاطب‌تان را به فکر فرو ببرد. شاخ و برگ‌های اضافی را هم از حرف‌هایتان هرس کنید. کجای «به‌نظر من» یا «امکانش هست که» باعث می‌شود حرفتان ترغیب‌کننده‌تر به‌نظر برسد؟

از زبان بدن مثبت استفاده کنید
اگر می‌خواهید موقع صحبت‌کردن ذهن آدم‌ها را درگیر خودتان بکنید، بد نیست از حرکات و حالات بدن و لحن صدای خود آگاه باشید. استفاده‌کردن از لحن مشتاقانه، باز کردن دست‌ها از یکدیگر، حفظ ارتباط چشمی و متمایل‌کردن بدن به سمت فردی که دارد صحبت می‌کند، همگی از مثال‌های زبان بدن مثبت به شمار می‌روند. زبان بدن، مثل زیرنویسی برای حرف‌های شما عمل می‌کنند. اگر این زیرنویس با صحبت‌هایتان هماهنگ باشد، شنونده مجذوب صحبت شما می‌شود و حرف‌هایتان راحت‌تر متقاعدش می‌کند.

دقیق حرف بزنید
آدم خوش سر و زبان قادر است محتویات داخل ذهنش را خیلی سریع و واضح برای دیگران بیان کند نه اینکه پت‌پت کند و حرف‌های اضافه بزند. اگر به چیزی که بر زبان می‌آورید به خوبی احاطه داشته باشید، آنگاه توضیح‌دادن آن به کسی که با‌ آن موضوع آشنا نیست، کار چندان سختی نخواهد بود.

اشتباهتان را قبول کنید
یکی از تاکتیک‌های قدرتمند خوش‌سر و زبانی این است که در جایی از بحث و گفت‌وگو نظرات طرف مقابل را تصدیق کنید. به هر حال بی‌عیب و خطا که نیستید و درجاهایی از بحث ممکن است حق با دیگری باشد. تصدیق‌کردن نظر طرف مقابل، نشانه روشنفکری و اراده نیکو برای بهترشدن است.

تصویرسازی کنید
تحقیقات علمی نشان می‌دهند که آدم‌ها با تصویرسازی زودتر قانع می‌شوند. آدم‌های خوش سر و زبان که روش‌های متقاعد‌کردن دیگران را خوب می‌دانند، گنجینه قدرتمندی از تصاویر ذهنی دارند که موقع صحبت‌کردن به خوبی از آنها استفاده می‌کنند. وقت‌هایی که موضوعات بیش از حد انتزاعی باشند و نتوان تصویری از آنها ارائه داد، آدم خوش سر و زبان شروع می‌کند داستانی تعریف کردن که به ایده‌اش زندگی ببخشد. اگر داستان خوبی تعریف کنید، تصویری از حرف‌های شما در ذهن گیرنده ایجاد می‌شود که به سختی فراموش و به راحتی به‌یاد آورده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید