• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83790
+
-

باران در جنوب کم و در شمال زیاد می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تضعیف فعالیت سامانه بارشی در کشور طی 2 روز آینده گفت: مجددا طی روزهای پایانی هفته با تقویت جریان‌های شمالی بارش‌ها در نوار شمالی کشور تشدید می‌شود.
صادق ضیائیانا، با بیان اینکه براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی شاهد ادامه فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور با شدت ضعیفی خواهیم بود، به ایسنا گفت: بر این اساس امروز 16مهر در پاره‌ای از مناطق هرمزگان، کرمان، جنوب و جنوب شرق فارس، بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان، دریای عمان، تنگه هرمز و بخش‌های شرقی و مرکزی خلیج‌فارس شاهد فعالیت سامانه جنوبی با شدت ضعیفی  خواهیم بود. همچنین در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار پراکنده دور از انتظار نخواهد بود.
ضیائیان با اشاره به اینکه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر افزایش ابر، افت دما، وزش باد در سواحل و بارندگی در بخش‌های غربی آن پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: طی امروز (۱۶مهر) از مقدار بارش‌ها کاسته می‌شود. مجددا از بعد از ظهر روز چهارشنبه (۱۷مهر) و طی روز پنجشنبه (۱۸مهر) با تقویت جریان‌های شمالی ضمن کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور، تشدید بارش در استان‌های ساحلی خزر رخ می‌دهد.
از سوی دیگر رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران ضمن پیش‌بینی دما و بارش در کشور تا پایان پاییز گفت: بارش طی آبان‌ماه عمدتا خوب خواهد بود و به‌ویژه در نیمه دوم این‌ماه تقویت می‌شود. احد وظیفه به ایرنا گفت: مهرماه از نظر اقلیمی ‌ماه چندان پربارشی به استثنای نوار شمالی کشور نیست بنابراین انتظار بارش‌های قابل توجه از نظر اقلیمی در مهرماه نداریم. در این شرایط طی 2 هفته آینده نیز بارش فراگیر و سیستماتیک در کشور نخواهیم داشت و تنها در شمال سواحل استان‌های گیلان و مازندران، گلستان و بخش‌های شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌ پیش‌بینی می‌شود.
وی در ادامه گفت: تا یکشنبه هفته آینده (۲۱مهرماه) بارش نسبتا خوبی در سواحل گیلان و مازندران انتظار داریم. احتمالا در ۱۵روز آینده موج بارشی دیگری وارد کشور می‌شود ولی عمدتا نوار شمالی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بارش‌ گاهی اوقات در بعدازظهر به‌صورت رگبار و رعد و برق رخ داده و باعث شکل‌گیری رواناب‌هایی در محدوده بسیار محدودی از جنوب شرق کشور یعنی جنوب سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس می‌شود.

بارش‌هایی کمتر از حد نرمال 
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران نیز با اشاره به وضعیت بارش و دما در آبان‌ماه اعلام کرد: بارش طی آبان‌ماه عمدتا خوب است و به‌ویژه در نیمه دوم این‌ماه تقویت می‌شود. سیستم‌های مهاجری که از غرب به شرق حرکت می‌کنند به کشور نفوذ می‌کنند بنابراین انتظار بارندگی برای‌ماه آبان داریم به‌گونه‌ای که براساس مدل‌های اقلیمی تقریبا در بیشتر نقاط کشور بارش در حد نرمال و با گرایش به بیش از حد نرمال انتظار می‌رود و دما بین یک تا ۱.۵درجه سانتی‌گراد بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه براساس مدل‌های اقلیمی بارش در آذرماه به سمت نرمال برای هر منطقه‌ای گرایش پیدا می‌کند، گفت: دما در آذرماه در حد نرمال و بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. در واقع یک تا ۱.۵درجه سانتی‌گراد بیش از حد نرمال خواهد بود.
به‌گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در زمستان براساس مدل‌های اقلیمی بارندگی به حد نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال سوق پیدا می‌کند بنابراین بارش احتمالا در ماه‌های زمستانی به‌خصوص در جنوب غرب کشور مثل استان خوزستان حتی بخش‌های جنوبی فارس و احتمالا جنوب لرستان و جنوب ایلام به کمتر از حد نرمال گرایش می‌یابد.
وظیفه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ترسالی برای پاییز قابل پیش‌بینی است، اظهار کرد: اینکه حتما پاییز ترسال می‌شود قابل تأیید نیست و بیشتر مدل‌ها نشان می‌دهد بارندگی در پاییز به‌ویژه آبان و آذرماه در حد نرمال با گرایش به بیش از حد نرمال خواهد بود بنابراین احتمال برخورداری از «ترسالی ضعیف» بالاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید