• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79387
+
-

انصاف برنج‌فروشان

جمیل علیزاده‌شایق/ رئیس انجمن تولید‌کنندگان برنج ایران

 
 کشف قیمت واقعی برنج ایرانی در بازار شهرهای بزرگ بیش از هر چیز تابع انصاف فروشنده است.
   افزایش قیمت، اختلاط و ناخالص فروشی برنج ایرانی در حالی به شیوه‌ای مرسوم در بازار تبدیل شده که متأسفانه، تشخیص این تخلفات ممکن نیست و حتی کارشناسان نیز به سختی می‌توانند در مورد قیمت و کیفیت واقعی ارقام مختلف برنج ایرانی اظهارنظر کنند.
    نظارت سختگیرانه در محل‌های عرضه برنج در شهرهای بزرگ راه برخورد با تخلفات بازار برنج است؛ زیرا تشخیص کیفیت ارقام برنج ایرانی تنها با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مؤسسه تحقیقات برنج ایران یا برخی آزمایشگاه‌های تابعه وزارت جهادکشاورزی مقدور است.
    باید سازمان‌های نظارتی به‌طور سرزده به فروشگاه‌های برنج مراجعه کنند و با نمونه‌برداری از ارقام برنج عرضه شده این نمونه‌ها را برای راستی‌آزمایی نوع، کیفیت و استخراج قیمت واقعی به آزمایشگاه‌های مذکور ارسال کنند.
   به مشتریانی که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور را دارند، پیشنهاد می‌شود تا نیاز سالانه خود به برنج مرغوب ایرانی را به‌طور مستقیم از مراکز تولید در این مناطق تامین کنند؛ زیرا تامین برنج از مبدا تولید، علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی، اطمینان از کیفیت را نیز افزایش می‌دهد.
   اگر ناچار به خرید برنج از مراکز عرضه خرده‌فروشی در سطح شهرهای بزرگ هستید، این محصول را از افراد معتمد خریداری کنید و به هنگام خرید شرط کنید که درصورت عدم‌رضایت از کیفیت و قیمت برنج، این محصول را عودت می‌دهید.
   حداکثر قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی با کیفیت و طعم مرغوب، فاقد ناخالصی و درصد خرده 2تا 3درصدی با 2بار الک در کارخانه، 20هزار تومان است اما این برنج در شهرهای بزرگ با میزان خرده 8و 9درصدی و پس از اختلاط با برنج خارجی با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر به مشتریان عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید