• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78530
+
-

صندوق اعتباری هنر درباره پرداخت هزینه بیمه و عملکرد ش توضیح داد

همه‌‌چیز شفاف است

گزارش
همه‌‌چیز شفاف است


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

صندوق اعتباری هنر 15سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در کل کشور نزدیک به 70هزار نفر عضو دارد. این آماری است که سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، به آن اشاره می‌کند. در هفته‌های گذشته برخی از انجمن‌ها و کانون‌های هنری همچون کانون فیلمنامه‌نویسان در بیانیه‌ای از روند بیمه اعضای این صنف و پرداخت هزینه‌ها به عملکرد صندوق اعتباری هنر اعتراض کردند. اما سیدزاده عنوان می‌کند: «انجمن‌های مختلف هنری و فرهنگی عضو این صندوق هستند و با توجه به حجم کار و پیگیری پرداخت هزینه‌ها، سایتی برای ساماندهی مدارک راه‌اندازی کرده‌ایم که هنرمندان آن را بارگذاری کرده‌اند. در این میان کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما از تیر‌ماه به این سایت ملحق شده‌اند و پروسه بارگذاری و روند اداری طولانی شده است. من این 2‌ماه اخیر را به کانون حق می‌دهم چراکه ارائه خدمات و پرداختی‌ها، از تیر تا شهریور‌ماه به تأخیر افتاده اما تا هفته آتی پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.
در بخشی از بیانیه کانون فیلمنامه‌نویسان درباره مدارک و پروسه طولانی سامانه بیمانو آمده است:« در این سیستم نادرست، بیمه‌شونده تبدیل به کارمند صندوق اعتباری هنر شده است و باید بخش بزرگی از وقتش را برای کارهایی صرف کند که در اصل وظیفه‌ کارمندان صندوق اعتباری هنر است». به زعم کانون، هدف پنهان پشت این شیوه، ایجاد تأخیر و خریدن زمان برای پرداخت تعهدات بدیهی صندوق اعتباری هنر است و در ادامه بیانیه آورده: «کمترین بازپرداخت در این مدل کاری 2‌ماه طول می‌کشد. به بهانه اتوماسیون، وقت و عمر بیمه‌شدگان را تلف می‌کنند و زمان پرداخت هزینه‌های درمانی با وقفه‌ای طولانی همراه می‌شود. هنوز تعداد زیادی از اعضای این انجمن موفق به دریافت وجه درمانی‌شان از دوره‌ بیمه‌ای سال پیش نشده‌اند».
سید‌حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، با اشاره به بیانیه کانون و خدماتی که درباره بیمه تکمیلی ارائه شده، ‌به همشهری می‌گوید: «هم‌اکنون 25هزار هنرمند بیمه تکمیلی دارند که هزینه 20درصد این بیمه از سوی هنرمندان و مابقی از سوی صندوق پرداخت می‌شود و سعی کرده‌ایم بهترین پوشش بیمه تکمیلی را داشته باشیم. درخصوص بیمه تکمیلی یک واسطه هستیم و هنرمندان را معرفی می‌کنیم تا خدمات دریافت کنند و بیمه نیز موظف است خدمات و هزینه‌ها را به موقع ارائه دهد. سال گذشته روال بر این بود که خدمات انجام و هزینه پرداخت شود و بعد هنرمندان هزینه خود را از بیمه بگیرند. در این میان گاهی خسارت دیر پرداخت می‌شد یا درصد کمی را بیمه پرداخت می‌کرد و تعداد اعتراض‌ها تقریبا 40درصد بود». وی در ادامه به راهکار راه‌اندازی سامانه بیمانو اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «این سایت راه‌اندازی شده است تا هنرمندانی که بیمه تکمیلی دارند، مدارک درمانی را در این سامانه بارگذاری کنند تا بتوانیم پیگیر هزینه آنها باشیم. خوشبختانه 98درصد افراد این کار را انجام داده‌اند. وقتی مدارک بارگذاری می‌شود صندوق با وجود کد پیگیری می‌تواند موارد را پیگیری کند تا هزینه‌ها سر زمان معین پرداخت شود. بیانیه‌ای که کانون نیز عنوان کرده به این دلیل است که هنرمندان این صنف از تیر‌ماه ملحق شده‌اند و کارهای اداری طولانی شده و من این حق را از تیر تا شهریور‌ماه به آنها می‌دهم و با تکمیل سامانه، هزینه‌ها به‌زودی پرداخت خواهد شد».
سیدزاده در ادامه یادآور می‌شود: «بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری شامل انجمن‌های مختلف تئاتر، موسیقی، نشر وکتاب، سینما و... در این صندوق عضو هستند و از 70هزار هنرمند 43هزار نفر عضو تامین اجتماعی هستند و 25هزار نفر بیمه تکمیلی دارند. صندوق اعتباری هنر بزرگ‌ترین کارفرماست و قرار نیست کسی کارمند ما باشد. ماهانه 60درصد حق بیمه اعضا را پرداخت می‌کند و یارانه می‌دهد. درخصوص بیمه تکمیلی هم 80درصد سوبسید از سوی صندوق به هنرمندان ارائه می‌شود. صندوق همچنین طرح تکریم دارد که ماهانه 800هزار تومان هزینه ارائه می‌شود و در طرح مستمری نیز 250هزار تومان درنظر گرفته شده است. در سال گذشته 12میلیارد تومان با معرفی به بانک‌ها تسهیلات به هنرمندان ارائه کردیم و راه‌اندازی سایت نیز برای تسریع کار است که درصورت کامل شدن پرداخت‌ها سریع‌تر انجام می‌شود».

این خبر را به اشتراک بگذارید