• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74673
+
-

آزادسازی سهام عدالت؛ معطل مجلس یا سامانه


با وجود نهایی‌شدن طرح اولیه آزادسازی سهام عدالت در مجلس گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که توافق چندانی بین دولت و مجلس بین این طرح وجود ندارد.

بالاخره بعد از یک دهه طرح اولیه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت درکمیسیون ویژه اصل 44 مجلس تهیه و تدوین شده، اما این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. براساس خبر‌های دریافتی همشهری همچنان اختلاف‌نظر بر سر طرح تهیه شده در مجلس وجود دارد و دولت چندان با آن موافق نیست. ماجرا از این قرار است که در لایحه ارائه شده دولت سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود، اما مجلس نظر دیگری دارد. به باور نماینده‌های مجلس آزاد‌سازی‌ سهام عدالت باید در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود. این دو طرح از نظر اجرا تفاوت‌های زیادی دارند. حتی برای تهیه زیرساخت‌های اجرای این طرح هزینه‌های متفاوتی درنظر گرفته می‌شود. حال براساس طرحی که در کمیسیون اصل 44 مجلس تصویب شده قرار است هر دو طرح به‌صورت همزمان اجرا شود و انتخاب برعهده صاحبان سهام گذاشته شود، اما اجرای این طرح به‌صورت همزمان هزینه‌های آزاد‌سازی‌ را افزایش می‌دهد و حتی برآورد می‌شود که سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به‌عنوان مجری و تهیه‌کننده زیرساخت‌های طرح باید هزینه‌های سخت‌افزاری دوبرابری را متحمل شود.

گذشته از این موضوع آنطور که حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل 44اعلام کرده است، اجرای این طرح 5سال طول خواهد کشید. به گفته او بر مبنای این طرح دارندگان سهام عدالت در سال اول و دوم می‌توانند سهام عدالت خود را با دیگر اوراق مالی یا سهام دیگر معاوضه کنند، در سال سوم و چهارم می‌توانند حداکثر 30درصد از سهام عدالت خود را بفروشند و از سال پنجم به بعد می‌توانند کل سهام عدالت خود را خریدوفروش کنند، اما اینکه از چه مسیری برای حضور در بورس استفاده کنند، به صاحبان سهام اختیار داده شده که می‌توانند به‌صورت مستقیم یا از طریق صندوق‌های قابل معامله یا از طریق نهاد‌های واسط مالی اقدام کنند. البته قرار است جمع‌بندی نهایی کمیسیون اصل44 ظرف این هفته تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شود.

از سال 1384 تاکنون در طول 4دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همه کاندیداها وعده داده‌اند که خیلی زود سهام عدالت را از طریق آزاد‌سازی،‌ قابل خریدوفروش ‌کنند اما اکنون یک دهه گذشته و هنوز ماجرای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در پیچ و خم طرح‌ها و لوایح گیر کرده و قرار است دست‌کم 5 سال دیگر طول بکشد.

ما آماده‌ایم
اگر قرار باشد لایحه سهام عدالت در قالب طرح کنونی مجلس تصویب شود زیرساخت‌های کار باید در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار فراهم شود؛ اگر چه این شرکت هنوز تدارکات اولیه برای تهیه سخت‌افزار‌های مورد نیاز برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را به‌دلیل تعلل در تصمیم‌گیری فراهم نکرده و رئیس کمیسیون ویژه اصل 44هم تأکید کرده است تدریجی بودن اختیار خرید و فروش سهام عدالت به این خاطر است که سامانه بورس بتواند پذیرای این حجم از سهامدار عدالت باشد، اما مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه دیروز گفت: بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت آمادگی دارد، اما برای ادامه مسیر نیاز به تصمیم مجلس است. حسین فهیمی دیروز در یک نشست خبری تأکید کرد: 4 سال است که لایحه سهام عدالت به مجلس رفته و مجلس باید درباره نحوه آزادسازی این سهام تصمیم بگیرد. او تأکید کرد: تا اینجا بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت آماده است، اما از آنجا که این بازار برای آزادسازی به زیرساخت‌های بعدی نیاز دارد و باید بداند سهام عدالت به چه طریقی قرار است آزادسازی شود، باید منتظر مصوبه مجلس باشیم.

سجام به آپ آمد
براساس توافق انجام شده میان سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت آسان‌پرداخت از این پس سهامداران می‌توانند از طریق اپلیکیشن آپ مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام را انجام دهند. سجام مخفف سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که زیرنظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه یکپارچه و فراگیر بورس و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سهامداران ایجاد شده که همه سهامداران موظفند برای احراز هویت در این سامانه ثبت‌نام کنند. هزینه ثبت‌نام در این سامانه برای هر سهامدار 10هزار تومان است که 1000تومان از این مبلغ به اپلیکیشن آپ تعلق خواهدگرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید