• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74166
+
-

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از شعار تا عمل1


تقویت باورهای دینی و ملی بر‌عهده قهرمانانی است که با عمل و اندیشه خود در تلاشند تا با تزریق این باورها بر پیکره اجتماع به آن مصونیت بخشیده و مانع تعدی و تجاوز به آن شوند. حیات یک ملت مرهون باورهایی است که به تقویت اراده ملت برای پاسداری از کیان کشور می‌انجامد. ایثار و شهادت ازجمله مفاهیم ارزشی است که ترویج آن می‌تواند منجر به عزت و اقتدار ملی شود و پایه‌های آن را تحکیم بخشد. ترویج این فرهنگ در سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی به خوبی پیش‌بینی شده است، لکن در برنامه‌ریزی و اجرای آن مشکلات جدی وجود دارد که ضروری است به آن اشاره شود.
در بند الف ماده۸۶ قانون برنامه ششم توسعه،تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای صحیح سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی29/11/89 شده‌اند. این سیاست‌ها در ۱۲بند پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده است.
در قانون برنامه ششم دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای صحیح این سیاست‌ها شده‌اند. نزدیک به یک‌دهه از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام می‌گذرد و در قانون برنامه‌های پنجم و ششم به طرق مختلف بر اجرای آن تأکید شده است. در قانون برنامه ششم این موضوع با صراحت بیشتری اعلام شده است، لکن اقدام درخوری مشاهده نشده و هیچ دستگاهی برای اجرای این سیاست‌ها برنامه‌ای ارائه نکرده است. با وجود مراکز متعدد فرهنگی در کشور و تعیین چارچوب‌هایی برای این اقدامات که در سیاست‌های کلی تعیین شده است، اغلب نهادهای مرتبط ناتوان از اجرای سیاست‌های ابلاغی هستند.
در بند پ ماده ۸۶ قانون برنامه ششم توسعه، صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی موظف شده است ضمن اختصاص بخشی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل 10درصد از تولیدات برنامه‌های هنری -نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد. کل اقداماتی که صدا‌وسیما در این زمینه دارد پخش فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تکراری است که اثربخشی خود را از دست داده و حتی می‌توان برای آنها تأثیر منفی قائل شد. صدا‌وسیما در این زمینه نتوانسته است با نوآوری در ترویج این فرهنگ با مخاطبان خود، به‌ویژه جوانان ارتباط برقرار کند.
لزوم تجدید نظر صدا‌وسیما و استفاده از صاحب‌نظران و کارشناسان در این زمینه ضروری است. نهادهای متولی مانند بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند. در بند چ ماده 86 قانون برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند20درصد از اعتبارات فرهنگی خود به استثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه‌ای را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سیاست‌های مصوب ابلاغی شورای‌عالی ترویج و فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید