• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68586
+
-

مشترکان همراه اول به جای ودیعه، سهام می‌گیرند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه در قالب سهام به آنها واگذار می‌شود

بورس
مشترکان همراه اول به جای ودیعه، سهام می‌گیرند


 محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ودیعه‌های دریافتی از مردم به ازای فروش خطوط تلفن همراه در قالب سهام شرکت همراه اول در اختیار مردم قرار گیرد.
به گزارش همشهری، شرکت مخابرات از زمان واگذاری تلفن‌های ثابت و همراه به مردم، مبلغی را به‌عنوان ودیعه از خریداران خطوط تلفن ثابت و تلفن همراه دریافت کرده است. این ودیعه‌ها در سال‌های گذشته به‌عنوان بخشی از هزینه‌های شرکت مخابرات برای توسعه شبکه یا گسترش فعالیت‌های آن خرج شده، شرکت مخابرات با استفاده از این پول‌ها توانسته شبکه مخابراتی خود را توسعه دهد و وزارت ارتباطات هم از همین طریق پست بانک را تاسیس کرده است.

هنوز به‌طوردقیق مشخص نیست که مبلغ کل ودیعه‌های مشترکان شرکت همراه اول به‌عنوان شرکت زیر مجموعه مخابرات چقدر است اما بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد جمع کل ودیعه 50میلیون مشترک شرکت مخابرات از 5هزارو 700میلیارد تومان فراتر می‌رود که بخشی از آن، ودیعه‌های تلفن ثابت و برخی دیگر ودیعه تلفن همراه اول است.

طبق قانون، شرکت مخابرات باید تکلیف ودیعه‌های مشترکان را مشخص کند، اما چون خروج این نقدینگی از حساب‌های مالی مخابرات به ضرر این شرکت است تاکنون موضوع مسکوت مانده است. مسئولان از سال 92تاکنون بارها وعده داده‌اند که این ودیعه را به سهام تبدیل خواهند کرد و به مشترکان واگذار می‌کنند، اما در طول این سال‌ها این وعده محقق نشده است.

پیش از این کاظم نجفی علمی، رئیس سابق ‌سازمان حسابرسی با توجه به مشخص نشدن تکلیف ودیعه‌ها گفته بود: شرکت مخابرات براساس این ودیعه‌ها به مردم بدهکار بوده و این ودیعه‌ها امانتی است که باید به مردم بازگردانده شود. بر همین اساس شرکت مخابرات یا باید این رقم را پرداخت کند یا به کمک مجمع صاحبان سهام، تکلیف این ودیعه‌ها را روشن کند.

سابقه ماجرا
صحبت درباره تعیین تکلیف ودیعه‌های مشترکان شرکت مخابرات برای نخستین بار در سال 1387و درزمان واگذارشدن 50درصد از سهام مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در بورس مطرح شد اما در این‌باره ترتیب اثری داده نشد تا اینکه با افزایش فشار رسانه‌ای، شرکت مخابرات در سال 1389اعلام کرد: مشترکانی که ودیعه آنان نزد شرکت مخابرات باقی بماند می‌توانند از مزایای ودیعه خود استفاده کنند.

براساس اعلام مخابرات مزایای ودایع تلفن همراه دائمی و تلفن ثابت شامل استفاده از تعرفه پایین‌تر مکالمات تا سقف 20درصد، اعتبار مکالمه تا سقف ودیعه و استفاده از رومینگ بین‌الملل بدون سپردن ودیعه جدید بود. مخابرات تأکید کرده بود: مشترکانی که ودیعه آنان نزد شرکت مخابرات باقی بماند درصورت داشتن بدهی تا سقف ودیعه، تلفن آنان قطع نخواهد شد. اما بعد از گذشت 3سال از این وعده‌ها در سال 92مشخص شد شرکت مخابرات به هیچ کدام از وعده‌های خود عمل نکرده، و هر بار هم که مشترکی در پرداخت هزینه ماهانه تلفن خود تأخیر کرده تلفن مشترک قطع شده است. این موضوع در نهایت موجب شد تا مسئولان راهکار تبدیل ودیعه‌ها به سهام را مطرح کنند تا این رویه به خروج نقدینگی از حساب‌های شرکت مخابرات منجر نشود.بر همین اساس همان سال محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات گفت: از مخابرات خواسته‌ایم درباره موضوع 5هزار و 700میلیارد تومان ودیعه مشترکان نزد مخابرات چاره‌اندیشی کند.

پاییز پارسال برخی منابع خبری تأیید کردند کارگروه مشترکی متشکل از سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت ارتباطات قرار است ودیعه‌های مشترکان را تبدیل به سهام کنند. این خبر را معصومه آقاپور علیشاهی، یک نماینده مجلس هم تأیید کرد وگفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید یک‌بار برای همیشه تکلیف ودیعه مشترکان تلفن ثابت و همراه را مشخص کند و حداقل مشترکان را در سهام دولت در شرکت مخابرات سهیم کند، یا اینکه ودیعه‌ها را به نرخ روز به آنها بازگرداند.

صاحبان خطوط همراه اول، سهامدار می‌شوند
حالا در تازه‌ترین رویداد این بار وزیر ارتباطات از تعیین تکلیف ودیعه‌های مشترکان خبر داده و گفته این ودیعه‌ها در قالب سهام به مشترکان واگذار می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعیین تکلیف نشدن ودیعه‌های تلفن همراه و ثابت، گفت: خطوط تلفن ثابت که ودیعه قابل توجهی ندارد و مبلغ پرداخت شده طبیعتا هزینه ثبت نام و دایر شدن اولیه است، اما در گذشته برای تلفن همراه مبلغی به‌عنوان ودیعه دریافت شد که پس از خصوصی‌سازی این مبالغ تعیین تکلیف نشد.

 محمد جواد آذری جهرمی افزود: از آنجا که این موضوع بحث پیچیده حقوقی دارد سازمان تنظیم مقررات در حال پیگیری است تا ودیعه‌های دریافتی از مردم در زمان فروش خطوط تلفن همراه در قالب سهام شرکت همراه اول در اختیار مردم قرار گیرد. اوتأکید کرد: طبق این طرح فردی که خط تلفن همراه دارد به اندازه ودیعه خود در شرکت همراه اول صاحب سهام می‌شود.

مکث

به هر نفر چقدر سهام می‌رسد
 بخش عمده ودیعه‌های تلفن همراه 500 هزار تومان است؛ بنابراین چنانچه قرار باشد وعده‌های وزیر ارتباطات محقق شود باید به هر نفر 500 هزار تومان سهام شرکت همراه اول واگذار شود، اما شرکت مخابرات نظر دیگری دارد. براساس اعلام شرکت مخابرات، تمام پولی که بابت خرید سیم‌کارت پرداخت شده ودیعه نبوده بلکه بخشی از مبلغ سیم کارت به‌عنوان مالیات، حق اتصال و قیمت سیم کارت کسر شده است. به‌نحوی که از یک سیم کارت ۵۰۰‌ هزارتومانی، ۲۹۰‌ هزار تومان به‌عنوان ودیعه برای مخابرات باقی مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید