• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68502
+
-

شور و حال عشایر در شورابیل

اولین جشنواره عشایر استان اردبیل به مدت 2 روز در حاشیه دریاچه شورابیل برگزار شد

عشایر
شور و حال عشایر در شورابیل

نخستین جشنواره عشایر اردبیل در حاشیه دریاچه سیاحتی «شورابیل» با حضور گروه‌های مردمی، استاندار و شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان عشایر استان برگزار شد. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل امور عشایری اردبیل در این جشنواره گفت: عشایر اساس و محور تولید و اشتغال هستند و به عنوان هسته و جمعیت تولیدکننده نه تنها نیازهای خود به محصولات کشاورزی و مواد غذایی را برآورده می‌کنند، بلکه در خودکفایی کشور در این زمینه‌ها نیز سهم بسزایی دارند.

«معرفت آذری» با بیان این‌که عشایر سخت‌کوش اردبیل به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کنند اظهار کرد: امور عشایری استان به تنهایی و بدون حمایت سایر ارگان‌ها و ادارات قادر به رفع همه مشکلات عشایر و شتاب در تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.«جواد زنجانی» فرماندار اردبیل هم در آیین افتتاح این جشنواره عنوان کرد: عشایر نقش تأثیرگذار در تولید و رونق اشتغال در ایران داشته و دارند و آداب و رسوم سنتی و زندگی ساده و بی‌آلایش این قشر همواره موجبات افتخار ملت ایران را فراهم می‌کند.

مهرورز نماینده عشایر استان اردبیل هم گفت: باوجود بعضی اقدام‌های انجام شده از سوی ارگان‌ها و ادارات ذی‌ربط هنوز درصد عظیمی از جمعیت عشایری استان اردبیل با مشکلات زیادی مواجهند. مهرورز افزود: رفع مشکلات عشایر به‌ویژه در زمینه‌های کمبود علوفه و مرتع، جلوگیری از غصب زمین‌ها، تأمین آب آشامیدنی، بهسازی راه‌ها و ایل‌راه‌ها برای ماندگاری عشایر و ادامه نقش سازنده خود در تولید و اشتغال و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ اصیل این مرز و بوم ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: عشایر به خاطر برخورداری از تاریخ و فرهنگ با اصالت و خصوصیات پسندیده‌ای مانند سخت‌کوشی و فعالیت در زمینه‌های تولیدی به منظور قطع وابستگی به بیگانگان استحقاق حمایت و رسیدگی بیشتر را دارند. این مسئول بیان کرد: عشایر ایران و از جمله استان اردبیل در ۴۰ سال گذشته همواره برای حفظ نظام و این سرزمین در برابر بیگانگان از جان خود گذشته و در همه عرصه‌های حساس حامی نظام اسلامی بوده و خواهند بود. وی از استاندار اردبیل خواست تا در سفر رئیس جمهوری به این استان وقت اختصاصی جداگانه‌ای را برای دیدار با عشایر تعیین کنند.

در این جشنواره که به مدت 2 روز(پنجشنبه و جمعه گذشته) در مجموعه و منطقه نمونه گردشگری شورابیل اردبیل ادامه داشت، جلوه‌هایی از زندگی سنتی عشایر این استان مانند پخت‌وپز انواع خوراکی‌های محلی، نان محلی، آداب و رسوم و فرهنگ این قوم به تماشا گذاشته شده است. عشایر استان اردبیل از ۲ ایل بزرگ شاهسون و قره‌داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو در مجموع ۸۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شوند. این تعداد عشایر در ۵۷۲ قشلاق، 7 زیست‌بوم، ۵۱ سامانه و 1527 اوبه زندگی می‌کنند. عشایر استان اردبیل 5 میلیون و 100 هزار واحد دامی دارند و سالانه ۴۳ هزار تن شیر، بیش از 5 هزار تن گوشت و 1500 تن پشم تولید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :