• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65999
+
-

نوسازی محلات ناکارآمد 5 شهر لرستان در سال جاری

40 درصد جمعیت شهرنشین لرستان، ساکن بافت‌های ناکارآمد و فرسوده هستند

پیگیری
نوسازی محلات ناکارآمد 5 شهر لرستان در سال جاری

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


طرح توسعه و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری یکی از طرح‌های سراسری است که در کل کشور اجرا می‌شود و لرستان نیز به دلیل دارا بودن حجم وسیعی از این بافت‌ها مورد توجه مسئولان کشوری برای اجرای آن قرار گرفته است.

در این طرح با کمک فرمانداری‌ها و دفاتر تسهیلگری که توسط نهادهای مردمی در محلات ایجاد شده‌اند، اقداماتی در دست انجام است. این طرح سال 95 در استان کلید خورده و تاکنون اقدامات خوبی در آن صورت گرفته است. امسال 19 محله در 5 شهر استان برای بازآفرینی انتخاب شده‌اند که 21 پروژه در آنها در جهت توانمندسازی و بازآفرینی فضای شهری اجرا می‌شود.


جمعیت ساکنان بافت‌های فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در مورد تعداد ساکنان بافت‌های ناکارآمد می‌گوید: لرستان یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت شهرنشین دارد که بیش از 40 درصد این جمعیت ساکن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند. مساحت این بافت‌ها 2200 هکتار، معادل 16 درصد مساحت محدوده‌های شهری استان است.

 «رضا خالقی» می‌افزاید: از مجموع 2200 هکتار بافت ناکارآمد، 1100 هکتار (معادل 40 محله) را سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشین) تشکیل می‌دهند که در 5 شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز قرار دارند.  وی اظهار می‌کند: 350 هکتار بافت فرهنگی و تاریخی در 12 محله در 2 شهر خرم‌آباد و بروجرد قرار دارد و مابقی که معادل 800 هکتار است، بافت‌های ناکارآمد میانی را در 9 شهر استان تشکیل می‌دهد. خالقی ادامه می‌دهد: این وضعیت لزوم رسیدگی به این‌گونه بافت‌ها را که از نظر خدمات شهری در وضعیت فقر شهری قرار دارند، بیش از پیش نشان می‌دهد.


19 محله در طرح بازآفرینی

این مسئول در خصوص طرح بازآفرینی شهری بیان می‌کند: در اجرای این طرح که یکی از سیاست‌های دولت محسوب می‌شود، بناست 2700 محله در کشور طی 10 سال (هر سال 270 محله) ساماندهی شود. در استان لرستان در مجموع 19 محله در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز برای اجرای  برنامه‌های بازآفرینی در سال جاری انتخاب شده‌اند.

وی می‌افزاید: برنامه اجرایی آنها شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله‌ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی و تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری است.
 

اجرای 21 پروژه در شهرهای استان

خالقی می‌گوید: در حوزه بازآفرینی شهری 21 پروژه در 5 شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز در محدوده‌ها و محله‌های هدف با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شده و در حال اجراست.

 وی ادامه می‌دهد: مطابق برنامه اقدام مشترک با سایر دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی باید شهرداری‌ها مبلغی به اندازه مبلغ اداره کل راه و شهرسازی اعتبار اختصاص دهند و سایر دستگاه‌ها نیز به همین میزان بهسازی و نوسازی در این‌گونه محلات زیر نظر رئیس ستاد بازآفرینی استان انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار می‌کند: همچنین، به منظور نوسازی مسکن، معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک عامل (بانک مسکن ) در حال انجام است. این مسئول می‌گوید: بابت ساخت هر واحد مسکونی در این بافت‌ها در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد 60 میلیون تومان و سایر شهرها 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. وی بیان می‌کند: البته در هر 2 مبلغ بخشی از آن با کارمزد 9 درصد و مابقی با کارمزد 18 درصد برای دریافت‌کنندگان محاسبه می‌شود.


وجود 780 هکتار بافت ناکارآمد در استان

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی لرستان نیز اظهار می‌کند: در کل استان 780 هکتار بافت ناکارآمد میانی در 8 شهر وجود دارد که قبل از تصویب طرح ملی بازآفرینی در سال 93 جزو بافت فرسوده بودند، اما در حال حاضر بافت ناکارآمد میانی محسوب می‌شوند. «برزو بردی‌نشین» می‌گوید: 900 هکتار بافت حاشیه‌نشین یا همان سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که در 5 شهرستان خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز شناسایی شده‌اند.


محلات ناکارآمد خرم‌آباد، بروجرد و دورود

بردی‌نشین می‌گوید: در خرم‌آباد ۱۱ محله حاشیه‌نشین با مساحت ۲۱۹ هکتار داریم که ۶ درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شوند. جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر هم ۱۹ هزار و ۱۱۸ نفر یعنی 5 درصد جمعیت کل شهر است.
وی می‌افزاید: همچنین در بروجرد 12 محله حاشیه‌نشین با مساحت ۲۱۲ هکتار داریم که ۶ درصد مساحت شهر و ۲۷ درصد جمعیت کل بروجرد را شامل می‌شوند.

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: 5 محله در شهرستان دورود با مساحت ۲۲۸ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی آن را تشکیل می‌دهند. ۱۴ درصد مساحت و ۴۴ درصد جمعیت دورود در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارند.


محلات ناکارآمد کوهدشت و الیگودرز

این مسئول می‌گوید: همچنین 4 محله با مساحت ۱۱۲ هکتار در شهرستان کوهدشت به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارند که ۱۴ درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شوند. جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی کوهدشت ۱۳ درصد جمعیت کل این شهر است. وی ادامه می‌دهد: در الیگودرز هم 6 محله با مساحت ۱۳۰ هکتار که تنها ۱۰ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود، سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که ۱۳ درصد جمعیت شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید