• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65761
+
-

یزد؛ 2سال پس از ثبت جهانی


سمیه گلابگیریان/ یزد-خبرنگار
دومین سال از ثبت جهانی یزد در حالی سپری شد که بسیاری عقیده دارند بهره‌برداری لازم از ظرفیت‌های موجود صورت نگرفته است؛ کمااینکه دستاوردهای ثبت جهانی می‌توانست و می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حاوی پیام‌های خوبی برای یزدی‌ها باشد. 18تا 24تیرماه با عنوان هفته ثبت جهانی یزد نامگذاری شده و 500برنامه در حوزه‌های مختلف طی این هفته در این استان برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یزد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌گوید: ثبت جهانی شهر یزد نشان از نگاه ارزشمند به فرهنگ و معماری این دیار کهن دارد که از گذشتگان به جای مانده است.

محسن صادقیان با گرامیداشت دومین سالگرد این رویداد مهم، ادامه می‌دهد: قطعا در کنار توجه به بناها و معماری خشت و گلی، توجه به آیین و فرهنگ مردمان این دیار و حتی توجه به مسائل اقتصادی این سرزمین در ثبت جهانی شهر یزد مؤثر بوده است. شناخت یزد نه فقط شناخت معماری آن، بلکه شناخت آداب و رسوم و فرهنگ و شناخت اقتصاد آن و همچنین معرفی همه این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم فرهنگی ناشی از ثبت جهانی یزد اظهار می‌کند: آداب، آیین‌ها و رسوم بسیار جذابی شامل آیین ملی و مذهبی در بین ساکنان یزد رایج است که می‌تواند جاذبه خوبی برای جذب گردشگران باشد. وی ادامه می‌دهد: زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف، آیین‌های عزاداری به‌ویژه در‌ ماه محرم و سایر آداب و رسوم یزدی‌ها ازجمله پوشش و غذاهای سنتی نیز می‌تواند فرصت را برای تقویت صنعت گردشگری فراهم کند. صادقیان تأکید می‌کند: پرداختن به مسائل فرهنگی و ایجاد گفتمان واحد در این حوزه بسیار سخت و دشوار است و اختلاف‌نظر‌های متفاوتی وجود دارد، ولی اگر بتوانیم گفتمان خوبی در این حوزه بین مسئولان و دست‌اندرکاران استان ایجاد کنیم و به معرفی این ظرفیت‌ها بپردازیم، قطعا در رونق صنعت گردشگری و جذب تعداد بیشتری از گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی موفق خواهیم بود.

آسیب‌شناسی یک فرصت‌سوزی
محمدعلی طالبی، استاندار یزد درباره مشکلاتی که بعد از ثبت جهانی برای اجرای طرح‌هایی در بافت تاریخی به‌وجود آمده است، می‌گوید: ما با 2 مشکل در استان روبه‌رو بودیم؛ از یک سو بی‌ثباتی در مدیریت‌های استان ازجمله شهرداری، فرمانداری و استانداری که از پایه‌های تأثیرگذار بود و خوشبختانه اکنون همه اینها به ثبات مدیریت رسیده‌ و می‌توان برنامه‌‌ریزی خوبی در این حوزه داشت و از سوی دیگر مشکلات اعتباری داشتیم.
به‌رغم اینکه بعد از ثبت جهانی در جلسات قول‌هایی داده شد که حمایت لازم از پروژه‌های بافت تاریخی یزد صورت گیرد اما به‌دلیل مشکلات مالی که به کاهش شدید اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای منجر شد، این اتفاق نیفتاد. امیدواریم با پشت سر گذاشتن این محدودیت‌ها بتوانیم سال‌های خوب و اثرگذاری در موضوع ثبت جهانی داشته باشیم.

بافت تاریخی؛ نمونه کامل امید به زندگی و پویایی
شهردار یزد با بیان اینکه در شهرداری وظیفه داریم این میراث بزرگ جهانی را حفظ کنیم، اظهار می‌کند: تلاش کردیم بافت تاریخی یزد نمونه کامل امید به زندگی و پویایی باشد و شهر تاریخی یزد را ثبت کردیم. جمال‌الدین عزیزی با گرامیداشت دومین سال ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، می‌گوید: مدیریت واحد شهری در ثبت‌جهانی یزد همچنان مورد تأکید است. انتظار می‌رود در ۱۰ سال آینده شرایط زندگی در شهر یزد بهبود و ارزش‌های فرهنگی شهر یزد نیز در سراسر جهان اشاعه یابد. شهردار یزد با اشاره به اینکه ما به‌دنبال حفظ اصالت و یکپارچگی شهر هستیم، اظهار می‌کند: سازگارسازی توسعه عادی شهر با شهر تاریخی، تلاش برای بهبود زندگی در بافت تاریخی و همینطور حفظ و بهبود بافت تاریخی ازجمله اهداف ماست.

بهره‌برداری از ثبت‌جهانی تنها در حد نام و نشان
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی‌شهر یزد عقیده دارد که تنها بهره یزد از ثبت جهانی، عنوانی است که به جای مانده و در این مدت نسبت به معرفی شهر به مخاطبان و علاقه‌مندان جدید کاری صورت نگرفته است. حسین آزادی می‌افزاید: هرچند در جذب گردشگران داخلی حرکت‌هایی صورت گرفته است اما مخاطبان خارجی ما هنوز کسانی هستند که از قبل یزد را می‌شناختند؛ درحالی‌که باید با معرفی بهتر یزد در دنیا، مخاطبان جدید را به بازدید از جاذبه‌های این شهر جهانی فرابخوانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید