• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65575
+
-

افتتاح کارخانه بیوایمپلنت؛ شاید تا پایان سال

‌رئیس سازمان« صمت» کرمانشاه: این طرح مشکل مالی ندارد و به پیشرفت فیزیکی 85 درصد رسیده است

گزارش
افتتاح کارخانه بیوایمپلنت؛ شاید تا پایان سال

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


بیوایمپلنت یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال 90 بود. کرمانشاه چندین سال است که چشم به راه افتتاح این پروژه مانده و حالا مسئولان استان از پیگیری جدی اجرای این پروژه خبر می‌دهند تا در سال 98 شاهد افتتاح آن باشیم. بخش قابل توجهی از سهام کارخانه بیوایمپلنت کرمانشاه متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع یاران(ایدرو) است که در جریان سفر اخیر رئیس هیات عامل این سازمان به استان، امیدها برای تسریع در ساخت و بهره‌برداری کارخانه بیوایمپلنت کرمانشاه سرعت گرفته است. 

سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه شامل گروه اقتصادی مهرگان وابسته به بنیاد تعاون ناجا با سهم 40 درصد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با سهم 40 درصد و بخش خصوصی یا شرکت دانش بافت البرز با سهم 20 درصد بودند که مشکلات بین این بخش‌ها روند احداث پروژه با افت و خیزهای زیادی مواجه شد.کار ساخت این کارخانه از سال‌های 90 و 91 با جدیت بیشتری پیگیری شد و البته در برخی از سال‌ها مشکلات بین سهامداران باعث شد پروژه برای مدتی متوقف شود.  


کارخانه ای با دانش نو

این کارخانه‌ سالانه چندین هزار قطعه بیوایمپلنت‌های انسانی در استان تولید خواهد داشت و کارخانه‌ای با دانش نو برای کرمانشاه به شمار می‌رود و محصولات آن نه‌تنها برای داخل کشور قابل استفاده خواهد بود بلکه حتی شاید بتواند بعد صادراتی خصوصا به کشور همجوار عراق داشته باشد.

به علاوه افتتاح این واحد برای حداقل 60 نفر به صورت مستقیم و چندین نفر دیگر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر اخیر خود به استان کرمانشاه از پروژه بیوایمپلنت کرمانشاه به عنوان یکی از پروژه‌های منحصر به فرد غرب آسیا یاد کرد. «محمدباقر عالی» ادامه می‌دهد: مانند پروژه بیوایمپلنت کرمانشاه فقط یک پروژه مشابه در تهران در حال ساخت است. به گفته وی، پروژه بیوایمپلنت کرمانشاه مشکل مالی ندارند و تنها مانع اجرای آن در این مدت مسائل مالی و حقوقی بودهاست. 


 مشکلات رفع شده است

رئیس هیات عامل ایدرو می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده، اکنون مشکلات رفع شده است و تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود.  «وحید بازرگان» معان صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو نیز با بیان این‌که قرار بود 7 مرکز بیوایمپلنت در کشور راه‌اندازی شود که کرمانشاه نیز یکی از این مراکز بود، می‌گوید: افزایش نرخ ارز باعث بروز مشکلاتی برای احداث این مراکز شد و کار را به تاخیر انداخت. وی ادامه می‌دهد: با گذشت بیش از 8 سال مشکلات پروژه‌های بیوایمپلنت همچنان پابرجا بود تا این‌که سال گذشته این مشکلات به اوج خود رسید و نهایتا مقرر شد ساخت 3 مرکز شمس‌آباد تهران، شیراز و در نهایت کرمانشاه در اولویت قرار گیرد.


پروژه مشکل مالی ندارد

رئیس هیات عامل ایدرو با بیان این‌که اکنون پروژه بیوایمپلنت کرمانشاه مشکل مالی ندارد، می‌افزاید: امیدواریم مشکلاتی که در زمینه قراردادها و... وجود دارد در زمان کوتاهی رفع شود و بتوانیم این واحد را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از بهره‌برداری از پروژه بیوایمپلنت تا پایان امسال خبر می‌دهد. 

«محسن دارابی» با بیان این‌که این کارخانه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال 90 است، می‌افزاید: بیوایمپلنت در زمینه تولید بیوایمپلنت‌های انسانی فعالیت دارد. وی ظرفیت این واحد تولیدی را 300 هزار عدد بیو ایمپلنت استخوانی، 2هزار عدد بیو ایمپیلنت قلبی- عروقی و 4هزار عدد بیو ایمپلنت تاندون- لیوانی در سال اعلام می‌کند. 


85 درصد پیشرفت

رئیس سازمان صنعتف معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌گوید: کارخانه بیوایمپلنت کرمانشاه هم‌اکنون بیش از 85 درصد پیشرفت دارد و امید است که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد. دارابی معتقد است با بهره‌برداری از کارخانه بیوایمپلنت کرمانشاه می‌توان زمینه اشتغال مستقیم برای 60 نفر را فراهم کرد. وی حجم سرمایه‌گذاری این پروژه را نیز بالغ‌بر 653 میلیارد ریال اعلام می‌کند که مشکل خاصی برای تامین اعتبار آن وجود ندارد. 

دلایل تاخیر در اجرای پروژه 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه درباره دلایل تاخیر در اجرای این پروژه نیز می‌افزاید: اختلافاتی که بین سهامداران کارخانه بیوایمپلنت کرمانشاه وجود داشت باعث شد چند سالی شاهد رکود اجرای آن باشیم که امید است
 اکنون با حل این مشکلات، کارخانه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید