• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58505
+
-

حفاظت از محیط زیست ‌کهگیلویه و لنده با ۱۴ ‌محیط‌بان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: این اداره با داشتن یک منطقه تحت مدیریت حفاظت‌شده به ‌نام منطقه حفاظت‌شده‌ خائیز و با داشتن 14 نفر نیروی انسانی که 8 نفر از آنها بومی همین منطقه هستند، وظیفه حفاظت ‌و صیانت از مواهب‌ ارزشمند الهی این منطقه و دیگر مناطق‌ آزاد در هر دو شهرستان کهگیلویه و لنده را برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، « عزیزی» با اشاره به‌مهم‌ترین اقدامات خود در یک ‌سال ‌اخیر گفت: کشف 13‌ فقره پرونده‌ تخلف در زمینه شکار و صید‌غیرمجاز، تخریب و آلودگی که هم‌اکنون در دادسراها و دادگاه‌های عمومی شهرستان در حال رسیدگی هستند و نیز برگزاری جلسه کمیته‌ پسماند شهرستان کهگیلویه با بررسی دو‌ موضوع مهم طرح جامع‌ و ‌تفصیلی مدیریت‌ پسماند شهرستان و مدیریت پسماندهای عفونی‌ و خطرناک بیمارستانی و مراکز درمانی خصوصی و امحای آنها از جمله اقدامات مهم اداره محیط زیست ‌کهگیلویه در سال‌ جاری بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: پاک‌سازی یکی از ورودی‌های دهدشت در راستای سلسله برنامه‌های پاک‌سازی، آموزش جوامع‌ محلی در یکی از روستاهای حاشیه دامنه منطقه حفاظت‌شده خائیز، آموزش تهیه و ساخت کالاهای قابل‌استفاده از مواد بازیافتی مثل کاغذ، شیشه، کارتن و انواع‌ فلز و برگزاری مسابقه دوچرخه‌سواری با همکاری مؤسسه فرهنگی مردم‌نهاد بلاد شاپور دهدشت و نیز افتتاح یک‌ باب واحد محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌شده‌ خائیز از دیگر اقدامات تأثیرگذار این اداره در سال‌ جاری در راستای وظیفه خطیر خود بوده است.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به دیگر اقدامات ‌مؤثر اداره محیط زیست شهرستان در سال‌ جاری تصریح کرد: کنترل ‌و ‌پایش ماهیانه واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی در زمینه‌های کنترل پساب‌ خروجی، پسماند صنایع و نیز وضعیت‌ هوایی محیط ‌پیرامون این صنایع از دیگر اقدامات اداره محیط زیست شهرستان بوده و تاکنون 37 مورد کنترل و پایش ‌ماهیانه در سال ‌جاری صورت گرفته است.

عزیزی تصریح کرد: گردشگران می‌تواند از ضلع‌ شمالی منطقه‌ حفاظت‌شده خائیز از سمت طوف‌ شیرین و دریاچه سد مارون در حوزه کهگیلویه و در حوزه جنوب در موقعیت‌ جفرافیایی ‌بهبهان از سمت ورودی تنگ ‌تکاب از این منطقه‌ بازدید کنند. وی‌ افزود: منطقه‌ حفاظت‌شده‌ خائیز در فاصله 15 کیلومتری بهبهان و در حوزه‌ جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه‌ و بویراحمد قرار گرفته است. عزیزی در ادامه گفت: بر اساس آخرین سرشماری، در این منطقه بیش از 1500 راس کل و بز وجود دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه‌ها، وجود چند غار طبیعی، گونه‌هایی چون پلنگ و کاراکال و نیز پرندگان باارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به زیبایی و اهمیت بیش از پیش این منطقه افزوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید