• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52364
+
-

سیل دست‌بردار نیست

برخی مناطق اهواز مثل عین‌دو دچار سیلاب ناشی از سرریز شدن کانال شدند که جلوی پیشروی آب گرفته شده است

گزارش
سیل دست‌بردار نیست

جاری شدن سیل در مناطقی از اهواز طی چند روز گذشته مردم این شهر و همچنین مردم سراسر کشور را نگران کرد.به گزارش همشهری، زیر آب رفتن مناطقی مثل ملاشیه و عین‌دو موجب شد بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و صفحات شخصی مجازی خود در خصوص این موضوع با مردم اهواز و خوزستان همدردی کنند.
در شبکه‌های اجتماعی نیز موجی از انتشار خبرهای مربوط به سیل توسط مردم راه افتاده است تا اوضاع سخت زندگی هموطنان خوزستانی آنها در حاشیه 
نماند.


خطر از بیخ گوش ملاشیه و عین‌دو گذشت

در حال ‌حاضر خطر سیل در مناطق عین‌دو و ملاشیه برطرف شده و سیلاب دیگر این مناطق را تهدید نمی‌کند، اما هر دو منطقه هنوز دچار آبگرفتگی هستند و تردد در بخش‌هایی از آنها تنها با قایق امکان‌پذیر است.
به گزارش همشهری جاری شدن سیل در محله عین‌دو پس از آن اتفاق افتاد که کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان سرریز کردند. بعد از آن استاندار خوزستان چهارشنبه گذشته دستور تخلیه محله‌های عین‌دو، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم‌آباد و کوی سادات را صادر کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان درباره چگونگی مهار سیل در مناطق نام‌برده ‌شده گفت: با اقدامات صورت‌گرفته، زهکش‌های 2 کانال در محل تلاقی کانال سلمان و کانال شهید چمران که آب کرخه را هدایت می‌کنند، بسته شدند و از سرریز شدن آب به سمت منطقه عین‌دو جلوگیری به عمل آمد.
«رضا رضایی» با بیان این‌که آب کانال‌های چمران و سلمان به یکدیگر متصل شدند، گفت: در ادامه، ماشین‌آلات این اداره کل در حال استحکام‌بخشی هرچه بیشتر سیل‌بندها در منطقه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای فروکش کردن آب در خوزستان پیش‌بینی می‌شود، بیان کرد: الان بحث فروکش کردن آب مطرح نیست، به این دلیل که می‌خواهیم آب‌های رهاشده را به سمت کانال‌های موجود در شهرها هدایت کنیم.
این مسئول گفت: آبی که الان در کانال شهید چمران جریان دارد 50 درصد ظرفیت آن است و باز هم باید این کانال تقویت شود تا بتوانیم آب بیشتری را به سمت آن هدایت کنیم.


سوسنگرد زیر آب

جاری شدن سیل در مناطقی از اهواز از این جهت حائز اهمیت بود که این شهر در مسیر کرخه نیست و پیش از این به 7 شهر و روستاهای مسیر کرخه  هشدار جاری شدن سیل و لزوم تخلیه خانه‌ها داده شده بود و در میان آنها نامی از اهواز نبود. اما شکسته شدن کانال‌های یاد شده، اهواز را هم از سیلاب بی‌نصیب نگذاشت.
غیر از اهواز که از سیل جان سالم به در برد، مناطق شهری و روستایی مسیر کرخه از جمله سوسنگرد، هویزه و... به طرز خطرناکی زیر آب رفته‌اند. در برخی مناطق سوسنگرد ارتفاع آب سیل به 3 متر هم می‌رسد و بسیاری از مردم مجبور شده‌اند خانه و کاشانه خود را ترک کنند و از شهرها و روستاهای خود بیرون بروند تا جانشان در امان بماند.
در برخی روستاها نیز با آن‌که سیلاب کل زمین‌ها را زیر آب برده، مردم با همدلی و همکاری مشغول تقویت سیل‌بندها برای جلوگیری از پیشروی سیل هستند. در گفت‌وگویی‌هایی که خبرنگاران همشهری با مردم داشته‌اند، آنها گفته‌اند که با دستان خالی مشغول ایجاد و تقویت سیل‌بندها هستند و در برخی نقاط حتی گونی ندارند تا آنها را با شن و ماسه پر کنند و سیل‌بند بزنند.


طغیان بیماری‌های روده‌ای گزارش نشد

پس از وقوع سیل در هر منطقه‌‌ای معمولا سر و کله بیماری‌های مختلف ناشی از مصرف آب آلوده، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های واگیر نیز پیدا می‌شود. در خوزستان عقرب‌گزیدگی، مارگزیدگی و حشره‌گزدیدگی را نیز به دلیل اقلیم خاص این استان باید به این فهرست اضافه کرد.
اما سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز اطمینان داده است که تا حالا هیچ‌گونه طغیان بیماری‌های روده‌ای در مناطق سیل‌زده خوزستان گزارش نشده و همه چیز تحت کنترل است.

«مهدی حسینی‌زاده» اضافه کرد: به منظور کنترل بیماری‌های واگیر هم نظام مراقبتی به نام نظام مراقبت سندرمیک وجود دارد که در حال حاضر در تمام اردوگاه‌ها و محل‌های اسکان سیل‌زدگان در حال اجراست، یعنی شناسایی بیماران و گزارش‌دهی موارد مشکوک در حال انجام است.
وی افزود: در حال حاضر مورد مشکوک به سرخک هم گزارش نشده است و از ابتدای اسکان سیل‌زدگان تمام کودکان زیر 15 سال مستقر در اردوگاه‌ها علیه بیماری سرخک واکسینه شدند.

حسینی‌زاده درباره حشره‌گزیدگی هم گفت: برای جلوگیری از گزش حشرات به ‌ویژه مواردی که در محل‌های خاصی مانند تپه‌ها اسکان داشتند، اسپری دور‌کننده حشرات بین سیل‌زدگان توزیع شده و همچنان در حال توزیع است و راه استفاده از آنها هم آموزش داده می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی هم گفت: در این زمینه چند مورد اتفاق افتاده ولی از حالت نرمال خارج نشده است. همچنین اطراف تمامی اردوگاه‌ها و چادرهای سیل‌زدگان سمپاشی صورت گرفته و آموزش‌های لازم هم به صورت چهره به چهره در خصوص مراقبت از خود به مردم سیل‌زده داده شده است.

وی ادامه داد: در تمامی شهرستان‌ها نیز سرم ضد عقرب و مارگزیدگی به اندازه کافی موجود است تا در صورت گزش اقدامات لازم انجام شود.
حسینی‌زاده گفت: همچنین نظارت بر آب آشامیدنی و تغذیه مردم سیل‌زده به ‌ویژه سیل‌زدگانی که اسکان داده شده‌اند، در دستور کار قرار دارد و تاکنون 1300 مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی و 421 مورد نمونه‌برداری میکروبی انجام شده است و بر دفن بهداشتی 11 لاشه حیوانات هم نظارت انجام می‌شود.
به گفته این مسئول، تاکنون 2100 مادر باردار، 8 هزار کودک و 2104 سالمند به اردوگاه‌های سیل‌زدگان و مکان‌های امن منتقل شده و تحت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفته‌اند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: در حال حاضر 65 تیم سلامت شامل پزشک، ماما، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس پیشگیری از بیماری‌ها بر وضعیت بهداشتی تمام اردوگاه‌های خوزستان نظارت دارند.


ساخت 26 کیلومتر سیل‌بند برای مهار سیلاب کرخه و دز

اما برای کنترل سیلاب‌های خوزستان، ساخت 26 کیلومتر سیل‌بند برای مهار سیلاب کرخه و دز در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این رابطه گفت: سیل‌بند سراسری شمال غرب اهواز به طول 26 کیلومتر برای جلوگیری از سیلاب کرخه و دز در حال ساخت است. «فرهاد ایزدجو» با اشاره به ساخت سیل‌بند حفاظتی در غرب اهواز اظهار کرد: ساخت این سیل‌بند با طراحی سازمان آب و برق خوزستان و با دستور و پیگیری‌های استاندار خوزستان و همکاری چند دستگاه اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از چند روز پیش آغاز شده و رو به اتمام است که هرکدام از دستگاه‌ها بخشی از آن را بر عهده گرفته و سازمان آب و برق نیز حدود 4/5 کیلومتر از آن را اجرا کرده است.

وی افزود: این سیل‌بند به طول 26 کیلومتر و ارتفاع 3 متر از شمال غرب اهواز از رودخانه کارون در مقطع ابتدای دغاغله تا پلیس راه اندیمشک و شمال عین دو کشیده شده است. ایزدجو با اشاره به جریان سیلاب دشت‌ها به سمت اهواز اضافه کرد: سیلاب دشت‌های رودخانه‌های دز و کرخه به دلیل طولانی‌مدت‌تر بودن رهاسازی از سدها نسبت به سال‌های نرمال، با دبی بیشتر از سال‌های نرمال جاری شده است.

وی گفت: معمولا در این فصل، هنگام وقوع سیلاب، دبی رودخانه‌ها پس از تخلیه سیلاب‌های تسکین‌یافته به اندازه دبی پایه است اما در رویدادهای اخیر، به دلیل بارش برف زیاد در بالادست و رطوبت زیاد حوضه‌های آبریز سدها، دبی رودخانه کم نشده و به همین دلیل حجم سیلاب دشت‌ها بیشتر شده و به سمت اهواز حرکت کرده است.


احتمال سرریز هورالعظیم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: با توجه به افزایش رهاسازی آب از سمت عراق، پیش‌بینی می‌شود ارتفاع آب در هورالعظیم بیشتر شود و برخی مناطق نزدیک هور که شیب کمتری دارند با آبگرفتگی مواجه شوند.
وی افزود: در حال حاضر با تمهیداتی که اندیشیده شده، وضعیت در دشت آزادگان و رفیّع بهتر از پیش‌بینی‌هاست. خروجی آب از رفیّع زیاد است و ارتفاع آب در انتهای شاخه نیسان فروکش کرده است. تعداد زیادی از مردم که حاضر به تخلیه شهر نشده‌اند اکنون در اینجا زندگی می‌کنند.


کاهش خروجی سدها

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین با تاکید بر ایمن بودن کامل سدهای استان گفت: سدهای خوزستان در وضعیت ایمنی و پایداری خوبی هستند و اطمینان می‌دهیم که هیچ خطری متوجه پایین‌دست نیست.ایزدجو افزود: به رغم این‌که حجم خالی مخازن سدها کمتر از شرایط معمول است و این مساله ریسک رهاسازی در زمان‌های پربارش را بیشتر می‌کند، به دلیل مشکلات و آبگرفتگی‌هایی که در پایین‌دست داریم، برای مدیریت بهتر این مناطق میزان خروجی‌ها از سدها کاهش یافته است.


جبران خسارت‌های سیل

بخشی از مساله سیل همواره خسارت‌های آن است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در سفری که دیروز به خوزستان داشت، در این زمینه گفت: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود و از طریق روش‌های مختلف به جبران خسارت‌ها و ارائه برنامه‌های حمایتی اقدام خواهد کرد.
«حسین‌علی امیری» اظهار کرد: خوزستان در ارتباط با مساله سیلاب در شرایط خاصی قرار دارد و در این زمینه با تاکید رئیس‌جمهوری دولت در کنار مردم است.

وی افزود: بسیاری از مردم بر اثر این سیلاب مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند یا معیشت و کشاورزی خود را از دست دادند. با توجه به این شرایط، دولت برای حل مشکلات مردم در کنار آنهاست.معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: اعضای هیات دولت در سفرهای خود به خوزستان عمدتا درگیر مسائل مدیریت بحران استان بوده و تلاش کرده‌اند شرایط را به بهترین شکل مدیریت کنند.امیری عنوان کرد: در جلسه آینده هیات دولت قطعا بخشی از وقت جلسه برای پیگیری مسائل سیلاب به‌ ویژه استان خوزستان اختصاص داده خواهد شد و رئیس‌جمهوری آخرین و تازه‌ترین گزارش‌ها را از این مناطق دریافت خواهند کرد.


خبر تخلیه برخی نقاط آبادان صحت ندارد

طی روزهای گذشته خبر وقوع سیل در آبادان و خرمشهر هم خبرساز شده و موجی از نگرانی بین مردم این دو شهرستان ایجاد کرده است.اما فرماندار ویژه آبادان در این زمینه گفت: پیامک‌های واهی ارسالی از سوی برخی بدخواهان که به نام استاندار یا من مبنی بر تخلیه برخی از نقاط آبادان منتشر شده یا در حال انتشار است، کذب محض است.«زین‌العابدین موسوی» افزود: به دلیل وقوع بارندگی و افزایش دبی رودخانه‌های دجله و فرات نگران سرازیر شدن روان‌آب‌ها از سمت عراق به آبادان هستیم. اما کارهای لازم برای مهار این روان‌آب‌ها در حال انجام است و سیلی اتفاق نیفتاده است.

موسوی با بیان این‌که سیلاب در شهرستان آبادان تحت کنترل است و تاکنون شرایط بحرانی مدیریت شده است، گفت: الان نگران جاری‌شدن سیلاب از سوی سدهای عراق و روانه شدن آب از آن سوی مرز به سمت آبادان و خرمشهر هستیم.
موسوی بیان کرد: به منظور پیشگیری از بحران احتمالی، ساخت 7 کیلومتر سیل‌بند و انسداد 7 نهر در دست اجراست تا مسیر سیلاب از سمت اروندرود مهار شود.
رئیس ستاد مدیریت بحران آبادان ادامه داد: ١٢ کیلومتر سیل‌بند شمال جاده قفاص در حال تکمیل است و 3 کیلومتر دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. با تکمیل این سیل‌بند ١٥ کیلومتری، سیلاب‌ها راهی جز خلیج فارس نخواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که اوضاع آب‌ها و سیلاب‌های ناشی از رها‌سازی سدهای موصل، ناصریه و العماره عراق لحظه به لحظه رصد می‌شود، اظهار کرد: اگر لازم باشد دهانه کل نهرهای منشعب از اروندرود را در یک روز می‌بندیم تا خطری متوجه آبادان نشود.
موسوی تاکید کرد: آبادان جزیره است و شرایطش با تمام شهرهای خوزستان فرق دارد. ما برای مهار همه آب‌های اطراف جزیره اعم از آب‌های داخلی و خارجی برنامه داریم و لحظه‌ای در ایجاد سیل‌بند و کنترل انهار درنگ نمی‌کنیم.


فرودگاه اهواز نیازمند ایمن‌سازی در مقابل سیلاب

غیر از لزوم مدیریت بحران سیل در شهرها و روستاها، تاسیساتی همچون فرودگاه‌ها نیز به ایمن‌سازی نیاز دارند تا حوادثی همچون سیل آنها را تهدید نکند. مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی کشور در بازدید از فرودگاه اهواز در این زمینه گفت: فرودگاه بین‌المللی اهواز به دلیل حجم بالای جابه‌جایی مسافر و موقعیت ارتباطی آن نیازمند ایمن‌سازی در مقابل سیلاب احتمالی است.
«فرشید گلیج» با بیان این‌که بارش‌ها در روزهای آینده ممکن است شدت بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در روزهای آینده با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی عملیات و تجهیزات لازم را برای ایمن‌سازی بخش‌های حیاتی فرودگاه آغاز کنیم.

وی افزود: جلوگیری از نفوذ آب در ناحیه زیرین دیوارهای حفاظتی به داخل فرودگاه و ورود آب به سایت‌های کمک‌ناوبری و همچنین ایستگاه‌های برق در اولویت قرار دارد و باید هرچه سریع‌تر عملیات ایمن‌سازی آنها آغاز شود.مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی کشور ادامه داد: می‌توان محل‌های نفوذ آب را تا حد امکان با خاک پوشاند و همچنین محوطه سایت‌های کمک‌ناوبری و ایستگاه‌های برق را نیز با چیدن کیسه‌های خاک و محصور کردن آن از نفوذ آب محافظت کرد.«محمدرضا رضایی» مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان نیز گفت: با توجه به کمبود زمان و احتمال بارش شدید در روزهای آینده، تلاش خواهیم کرد هرچه سریع‌تر عملیات مقابله با نفوذ احتمالی آب را آغاز
 کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید