• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5189
+
-

وزارت بهداشت با قیمت‌گذاری کالاهای سلامت مخالف است

 

به گزارش مهر، وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو وارد کشور می‌شود که کمتر از 5درصد بازار مصرف کشور را شامل می‌شود.

به گزارش مهر، سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز سه‌‌شنبه در اتاق بازرگانی ایران افزود: حدود 50درصد مواداولیه دارو در کشور وارداتی است. هاشمی گفت: 5درصد داروهایی که از خارج وارد می‌شود، بسیار گران‌قیمت هستند اما توانسته‌ایم از این 20 قلم داروی فوق گران‌قیمت خارجی، 13 قلم را در داخل تولید کنیم. وی درباره صادرات دارو از ایران نیز گفت: صادرات دارو از کشور رقم قابل توجهی نیست و متأسفیم که در صنعت دارویی در حوزه صادرات جایگاه مناسبی نداریم و در بازار منطقه جایگاه مناسبی کسب نکرده‌‌ایم؛ اگرچه در سال‌های اخیر میزان صادرات دارو 4برابر شده است، اما هنوز میزان صادرات ایران قابل دفاع نیست. البته علت ضعف ایران در صادرات دارو این است که عمده واردات و تولید دارو در اختیار نهادهای دولتی و شبه‌دولتی مثل تأمین‌اجتماعی است.

وی اضافه کرد: صنعت دارویی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا ارتقا یابد، فقط درصورتی که به بخش خصوصی واگذار شود می‌توانیم تولیدات خود را ارتقا دهیم و در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم که این حضور نشانه کیفیت دارویی کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت‌گذاری کالاهای سلامت نیز افزود: بنده به‌عنوان وزیر بهداشت هیچ اعتقادی به قیمت‌گذاری کالاهای حوزه سلامت ندارم اما رفتار دولت و مجلس و قوانین کشور، ما را به این سمت برده است که حتی برای یک آزمایش ساده نیز هیأت دولت قیمت و تعرفه‌گذاری می‌کنند و قیمت‌گذاری دولتی موجب کاهش کیفیت و رفتار ناسالم و زیرمیزی می‌شود.

هاشمی گفت: نگاه وزارت بهداشت این است که فهرست کالاهای سلامت که مشمول قیمت‌گذاری است به حداقل برسد، به‌خصوص در مواردی که تولید‌کننده و وارد‌کننده متعدد وجود دارد باید قیمت‌‌گذاری حذف شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در مواردی که خودش خریدار است اگر بداند که مثلا سال آینده دقیقا چقدر پول دارد و می‌تواند خرید نقدی داشته باشد نیازی به قیمت‌گذاری نیست.

هاشمی گفت: مشکل آنجاست که روابط اقتصادی در کشور از قاعده خارج شده است و سالم نیست و انضباطی وجود ندارد. وی ادامه داد: جریان پول در کشور بیمار است. پول وزارت بهداشت را آخر سال می‌دهند و وزارت بهداشت و فروشندگان کالا و خدمات را دچار مشکل می‌کنند. همچنین قیمت‌گذاری هر نوع کالا در کشور اشتباه است و موجب خسارت عده‌ای و سود سرشار عده‌ای دیگر می‌شود.

وی درباره پرداخت مطالبات وزارت بهداشت از طریق اوراق گفت: پرداخت مطالبات با اوراق هم مدلی است که به‌تازگی با آن آشنا شده‌ایم و همانطور که استقراض از بانک مشکل‌آفرین است، این روش هم مشکل‌زاست و با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری پرداخت اوراق به شرکت‌ها را منع کرده امیدوارم این روش تغییر کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در مورد کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مثل نمک, شکر، روغن و سیگار، موافق افزایش مالیات و عوارض هستیم اما تاکنون از این طریق 50میلیارد تومان هم در حوزه سلامت نگرفته‌ایم. وزارت بهداشت برای نظارت بر مواد غذایی در کل کشور 100نفر ناظر هم ندارد که آنها هم عمدتا در مناطق مرزی مستقر هستند. با این امکانات نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم چه توقعی از وزارت بهداشت دارید؛ درحالی‌که دستگاه‌های دیگری مثل وزارت اطلاعات، نیروی‌انتظامی، سپاه، ارتش و دستگاه‌های عریض و طویل دیگری مثل سازمان بازرسی در این زمینه مسئولیت اصلی را دارند. برای مبارزه با قاچاق و تولید کالاهای زیرپله‌ای آماده‌ایم که اختیارات وزارت بهداشت را واگذار کنیم. صنف می‌تواند با 2 شرط تولید با کیفیت و قیمت مناسب بر بازار نظارت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید