• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5175
+
-

سه ضلعی ناآرامی‌ها

در گزارش وزارت کشور به رئیس جمهور، استمرار فعالیت‌های دشمن، ضعف کارآمدی و مدیریت ناصحیح افکار عمومی 3 دلیل ناآرامی‌های اخیر معرفی شده است

امنیتی
سه ضلعی ناآرامی‌ها

 

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور گفته است در حوادث و ناآرامی‌های اخیر کشور 3 عامل بیشترین تأثیر را داشته و این دلایل در گزارشی که وزارت کشور برای رئیس‌جمهور ارسال کرده، شرح داده شده است. ذوالفقاری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور در تشریح سه‌ضلعی پدید آورنده این ناآرامی‌ها گفت: این دلایل عبارت بودند از اول؛ استمرار فعالیت‌های دشمنان خارجی کشور ازجمله آمریکا و اقدامات اذنابش در منطقه و گروهک‌های معاند، دوم؛ کاهش اعتماد عمومی به‌دلایل گوناگون ازجمله ضعف کارآمدی سازمان‌ها و نهادها در پاسخگویی به شرایط کنونی جامعه و نارضایتی ناشی از منازعات و برخی ضعف‌ها و سوم؛ مدیریت ناصحیح افکار عمومی و افزایش مطالبات و انتظارات چه در رقابت‌های انتخاباتی و چه در رقابت‌های سیاسی بدون توجه به منابع و امکانات کشور و در نتیجه انباشت انتظارات تحقق نیافته و نارضایتی مردمی.

این گزارش بعد از ماموریت رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای گردآوری دلایل ناآرامی‌های اخیر کشور تهیه و تدوین و 3روز پیش از سوی وزارت کشور به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شد. ناآرامی‌های اخیر از روز پنجشنبه 7دی‌ماه با یک فراخوان برای اعتراض به گرانی‌ها و وضعیت مؤسسات مالی غیرمجاز از مشهد آغاز شد اما ادامه آن به شهرهای دیگر کشور ازجمله ایذه، ملایر، درود، تویسرکان، خمین، قهدریجان و برخی شهرستان‌های کوچک کشور تسری یافت. در جریان این ناآرامی‌ها برخی شعارهای ساختارشکنانه و اقداماتی مثل آتش زدن پرچم کشور نشان داد که اعتراض‌ به گرانی از مسیر خود خارج و به اغتشاش تبدیل شده است.

ذوالفقاری در تشریح روندهای منجر به حوادث اخیر با اعلام اینکه از اول آذر‌ماه امسال شاهد تغییراتی در ترکیب افراد حاضر در تجمعات و رادیکال‌تر شدن شعارهای مطرح شده در اینگونه تجمعات بودیم، افزود: در طول سال‌جاری 37درصد فراخوان‌ها درخصوص مسائل اقتصادی بوده است. از این میزان 74درصد فراخوان‌ها در اعتراض به عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بوده، درحالی‌که با وجود تزریق 11هزار میلیارد تومان از خزانه کشور توسط دولت برای جبران ضرر و زیان سپرده‌گذاران و پرداخت حدود 90درصد وجوه سپرده‌گذاران، انتظار می‌رفت مسائل موجود در این اقشار تاحد زیادی مرتفع شده باشد اما متأسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی درستی از سوی مسئولان صورت نگرفته بود. این در حالی است که اگر اقدامات، به زبان مردم و کاملا شفاف، اطلاع‌رسانی شده بود، با وضعیت متفاوتی روبه‌رو بودیم. دبیر شورای امنیت کشور به ذکر جزئیاتی از ترکیب سنی و تحصیلات معترضان پرداخت و گفت: 59درصد افراد بررسی شده از شرکت‌کنندگان در تجمعات دارای تحصیلات زیر دیپلم و دیپلم، 26درصد نامعلوم، 14درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و یک درصد با مدارک بالاتر بودند. همچنین 84درصد افراد زیر 35سال داشته و فاقد سابقه امنیتی بودند.

ذوالفقاری بیشترین تبلیغ از سوی معاندان را مربوط به روز یازدهم دی‌ماه گذشته اعلام کرد و افزود: دشمنان در این مقطع قصد تحریک افراد برای ورود به مرحله اقدام مسلحانه علیه امنیت کشور را داشتند.

معاون وزیر کشور با تبیین اجمالی زمینه‌های مختلف مؤثر در شکل‌گیری حوادث اخیر و دسته‌بندی آن در قالب زمینه‌های اقتصادی معیشتی، زمینه‌های سیاسی و زمینه‌های فرهنگی اجتماعی تشریح دقیق طیف‌بندی موجود در هریک از این زمینه‌ها و میزان اثرگذاری هریک را به‌عنوان فصل دیگری از گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور به رئیس محترم جمهور و مقامات عالی کشور عنوان کرد.

وی در فراز دیگری از سخنان خود با اذعان به ضعف پاسخگویی کافی روندهای اداری در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و نهادهای مسئول در قبال امور جاری مردم و مشکل‌زا بودن فرایندهای غیرضرور و بوروکراسی موجود اداری و قوانین و مقررات انباشت‌شده، بیان داشت چنانچه با رویکرد تحول انقلابی اقدامات اثربخش و رفع اشکالات و ایرادات قانونی - ساختاری و فرایند انجام امور و اصلاح مدیریت کشور در دستور کار قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که نارضایتی کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید