• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51330
+
-

تهران امن‌تر از همیشه زیر باران

هماهنگی دستگاه‌ها در مدیریت بحران باعث کاهش چشمگیر عوارض بارندگی‌ها در پایتخت شد

مدیریت بحران
تهران امن‌تر از همیشه زیر باران

محمد سرابی /خبر‌نگار


براساس بودجه‌هایی که در شورای شهر تهران مصوب شده است در ۱۰ سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان برای بخش مدیریت بحران شهر تهران هزینه شده و از سال 1381شهرداری تهران مسئولیت آن را برعهده داشته است.
با توجه به اخباری که در اواخر اسفند از آمادگی و آماده‌باش دستگاه‌های مختلف رسیده بود، ساکنان پایتخت نیز انتظار داشتند که صرف چنین هزینه‌هایی بازدهی لازم را داشته باشد. نتیجه اینکه مدیریت بحران در بارندگی‌های نوروز به‌گونه‌ای عمل کرد که شهروندان اطمینان‌خاطر یافتند تهران در بهار 98نه‌تنها از سیل در امان مانده است بلکه به کمک شهر‌ها و استان‌های بحران‌زده هم می‌شتابد.
چند روز مانده به سال جدید شرایط جوی احتمال بارش‌های طولانی را نشان می‌داد به همین دلیل جلساتی برای هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول تشکیل شد که شهرداری در آن نقش محوری داشت. پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه یکی از این جلسات با اشاره به 7رود‌دره‌ که مسیر‌های اصلی انتقال آب در شهر هستند، گفت: شهرداری‌های مناطق شمالی شهر و دیگر مناطقی که این روددره‌ها در آن قرار گرفته‌ است مسیر‌ها را بازبینی کردند تا هر مانعی در مسیر خروج آب از شهر را رفع کنند.
از اواخر اسفند؛ مسیل‌ها، نهر‌ها، رودخانه‌ها و شبکه‌های اصلی و فرعی آب نیز به‌طور مداوم رصد و لایروبی ‌شدند. در ساعاتی که هموطنان در استان‌های شمالی دچار حوادث ناشی از سیل شده بودند شرکت بهره‌برداری مترو برای احتمال ورود آب به تونل‌های مترو دستور‌العمل‌های خود را به اجرا در آورد و 5هزار آتش‌نشان در 130ایستگاه و 35نقطه حساس شهر مستقر شده بودند. مسیر ورود کوهنوردان و گردشگران به رود‌دره‌ها بسته و برخی مراکز تفریحی و پذیرایی موجود در دربند، فرحزاد، بوستان نهج البلاغه، کن و خرگوش‌دره تعطیل شدند. نیروی انتظامی نیز اجازه اسکان در کنار رودخانه‌ها و پارک خودروها در نقاط حساس را به شهروندان نمی‌داد. پیش از این نیز «مجتبی یزدانی» معاون خدمات شهری شهرداری تهران از 10ایستگاه خدمات شهری مجهز به دستگاه‌های لودر، بیل مکانیکی، جرثقیل و کمپرسی در مناطق 22گانه خبر داده بود.
بخشی از بزرگراه‌های تهران در نقاطی قرار دارند که آب سطح معابر به‌ آن‌ها راه پیدا می‌کند به همین دلیل آب‌گرفتگی مقطعی در اتوبان شهید صیاد شیرازی، کنار گذر فتح - آزادگان و زیرگذر امام حسین(ع) رخ داد و همچنین سطح آب در مسیل‌های امام علی(ع) و ابوذر افزایش پیدا کرد اما منجر به وقوع سیل و گرفتار ‌شدن خودرو‌ها نشد.
با رسیدن هفته دوم تعطیلات نوروزی میزان بارندگی در پایتخت افزایش پیدا کرد. سطح آب در رودخانه کن در غرب تهران افزایش پیدا کرد اما به‌دلیل اینکه از مدتی قبل هشدارهای لازم ارسال و از تجمع و پارک خودروها در آن جلوگیری شده بود این اتفاق منجر به تلفات جانی نشد.
کارتن‌خواب‌ها و افرادی که در حاشیه روددره‌ فرحزاد ساکن شده بودند نیز از سوی فوریت‌های اجتماعی شهرداری تهران به گرمخانه‌ها منتقل شدند تا درصورت وقوع سیل با خطری روبه‌رو نشوند.
در اواخر هفته دوم فروردین که باران شدت یافت 556هزار پیامک مکان‌محور به ساکنان محدوده دربند، حصارک، چیتگر، فرحزاد، مقصودبیک، کن، گلابدره و منوچهری ارسال شد. این سامانه که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است می‌تواند پیامک‌های هشدار را بسته به شرایط محلی و موقعیت مکانی کاربران ارسال کند. احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این‌باره اظهار کرد: روز دوشنبه 12فروردین تمام واحدهای صنفی در دربند، درکه، فرحزاد و کن تعطیل خواهند بود و اجازه اتراق و پارک خودرو در این نقاط داده نمی‌شود.
در همین روز به‌علت بالا آمدن آب رودخانه کن و احتمال طغیان و تخریب اطراف رودخانه کن، محدوده کن و جاده امامزاده داوود بسته و از تردد افراد و خودرو‌ها در آن جلوگیری شد که این کار خود از حوادث بسیاری جلوگیری کرد.

   بررسی ابعاد بارندگی‌ها

در جلسه 12فروردین که با حضور شهردار تهران، استاندار تهران و وزیر کشور در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد ابعاد بارندگی‌ها و برنامه‌های لازم برای مراحل بعدی بررسی شد اما شرایط جوی به‌تدریج تغییر کرد و همانطور که تعطیلات به پایان می‌رسید، بارش در پایتخت به‌تدریج کاهش یافت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید