• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50233
+
-

اثر نا‌مشخص زیان یک بانک بر ادغام بانک‌های نظامی

از میان 5بانک نظامی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند، مقدار زیان یکی از این بانک‌ها به قدری است که اثرات سود سایر ‌بانک‌ها را خنثی می‌کند.
به گزارش همشهری، قرار است طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌های انصار، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شوند. برخی محاسبات نشان می‌دهد که بانک‌های انصار، مهر‌اقتصاد، حکمت ایرانیان و مؤسسه اعتباری کوثر با سود انباشته مثبت و ترازنامه متعادل به بانک سپه تحویل داده می‌شوند اما بانک قوامین با زیان هنگفتی مواجه است که سود 4بانک دیگر در مقابل زیان این بانک بسیار ناچیز است.

مطابق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال سود 4بانک انصار، مهراقتصاد، حکمت و کوثر جمعا از 530میلیارد تومان فراتر می‌رود اما مقدار زیان بانک قوامین به چندین هزار میلیارد می‌رسد. اگرچه بانک قوامین اطلاعات تازه‌ای در مورد مقدار زیانش منتشر نکرده، اما برخی خبر‌های تأیید‌نشده مقدار زیان بانک قوامین را بین 52 تا 70هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند. سعید اسلامی بیدگلی از کارشناسان بازار مالی مقدار زیان بانک قوامین را 70هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مقرر شده ۲۰ هزار میلیارد تومان از زیان این بانک از دارایی‌های سپاه و ارتش تامین شود و بقیه را دولت پرداخت کند.
کارشناسان معتقدند که اقدام دولت در پرداخت این زیان به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی منجر خواهد شد و آثار پایه پولی در سال‌های آینده رشد تورم و افزایش قیمت ارز است که بهای آن را باید مردم پرداخت کنند.

محمد طبیبیان، اقتصاددان می‌گوید: مثل گذشته هزینه این اقدامات به دوش مردم خواهد افتاد. این کسری منابع را باید بانک مرکزی از طریق افزایش پایه پولی و ایجاد نقدینگی پرداخت کند که به رشد تورم، کاهش قدرت خرید پول و افزایش قیمت ارز منجر می‌شود.
سعید اسلامی بیدگلی هم پیشنهاد می‌دهد زیان این بانک‌ها توسط مالکان به سهامداران و سپرده‌گذاران پرداخت شود و می‌گوید: تامین این زیان از منابع دولت یعنی پذیرش هزینه‌های ناکارایی یا فساد این نهادها و تامین هزینه‌های آن از جیب مردم. نهادهای متولی این بانک‌ها باید تمام زیان را از دارایی‌های خود پرداخت کنند که چنین امکانی هم وجود دارد.
او تأکید می‌کند: مشخص نیست چرا چنین زیانی باید از جیب مردم (بودجه یا منابع بانک مرکزی) تامین شود؛ حال آنکه زیان این بانک‌ها ناشی از فساد یا ناکارایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید