• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48162
+
-

کانون خانه سیمین و جلال گرم می‌شود

کانون خانه سیمین و جلال گرم می‌شود


معصومه مهدیانی/ خبرنگار
رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر، تنها راهکار جلوگیری از روزمرگی و رکود در توسعه شهر را افزایش بهره‌وری و همچنین ارتقای کارایی از طریق حذف رانت‌ها، سوء‌مدیریت‌ها و موازی‌کاری‌ها دانست و تأکید کرد که بررسی لایحه بودجه سال 98 باید هرچه سریع‌تر در کمیسیون‌ها به اتمام برسد.

به گزارش همشهری، تعیین نرخ 3هزار تومانی بلیت ورودی خانه موزه سیمین و جلال، اصلاح دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران غرفه‌های میادین میوه‌ و تره‌بار و تعیین تکلیف لایحه بخشودگی مودیان بدهکار به شهرداری از مواردی بود که در جلسه صدو بیست و چهارم شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

حذف هزینه‌های تشریفاتی از بودجه
در ابتدای جلسه روز گذشته، محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 1398در شورا گفت: «بودجه امسال با توجه به تغییرات در مدیریت شهری و بررسی برنامه سوم، با تأخیر نسبت به زمانبندی مقرر ارائه شده است که امیدوارم با تلاش همکاران شورا، بررسی این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی وتلفیق هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و در مهلت مقرر در صحن شورا تصویب شود و قبل از پایان سال به تأیید مراجع ذی‌ربط برسد.» رئیس شورای شهر تهران سیاست‌های شورا در بررسی لایحه بودجه 1398را پرهیز از هزینه‌های غیرضروری و تشریفاتی، افزایش بهره‌وری در هزینه‌های خدمت رسانی و توجه به اولویت‌های توسعه شهر در بخش حمل ونقل عمومی برشمرد و افزود: «با توجه به شرایط سخت معیشتی مردم و مشکلات نقدینگی شهرداری تهران، به‌صورت جدی از همه مجموعه مدیریت شهری می‌خواهیم که هزینه‌های غیرضروری تشریفاتی و لوکس‌گرایی را در اعتبارات حذف کرده و بودجه را در اولویت‌ها هزینه کنند.» هاشمی رفسنجانی در پایان جلسه شورا عنوان کرد که به‌زودی نظر کمیسیون‌ها به کمیسیون برنامه و بودجه می‌آید و پس از جمع بندی در کمیسیون تلفیق 10اسفند در صحن بررسی خواهد شد.

تعیین بهای بلیت خانه موزه سیمین و جلال
پس از ذکر 2تذکر از سوی محمود میرلوحی و مرتضی الویری، دستور بررسی بلیت ورودی خانه موزه سیمین و جلال مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حجت نظری جوان‌ترین عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره مبلغ ورودی این موزه گفت: « پس از بررسی‌های لازم تصمیم گرفته شد تا مبلغ ورودی خانه موزه سیمین و جلال برای افراد عادی ۳ هزار تومان و برای گردشگران خارجی مبلغ 10هزار تومان تعیین شود.

این هزینه برای برخی از اقشار ازجمله خبرنگاران، دانشجویان و دانش‌آموزان یک هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته‌شده است.» احمد مسجد‌جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد افزود:« خانه موزه سیمین و جلال سالانه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و پولی کردن آن می‌تواند سالانه تنها 17میلیون تومان درآمد ایجاد ‌کند که این درآمد ناچیزی است. وی ضمن به کارگرفتن تعبیر جدید شریعتی-شریعت رضوی گفت: در تهران موزه‌های متعددی ازجمله موزه شریعتی- شریعت رضوی، موزه خط و خوشنویسی، موزه شهید بهشتی، موزه شهید مطهری و...

داریم که مردم به‌طور رایگان از آن استفاده می‌کنند. این خانه موزه که با دو شخصیت فرهنگی گره خورده تنها موزه‌ای است که قرار است پولی شود و این درست نیست؛ بر همین اساس بهتر است تصمیم کلانی برای تمامی موزه‌ها گرفته شود.» در ادامه محمود میرلوحی با بیان اینکه با پولی شدن خانه موزه سیمین و جلال موافق است، گفت: « تعداد قابل‌توجهی موزه در تهران داریم که اگر برای اداره آن تدبیر نکنیم به‌زودی مجبور می‌شویم از کیفیت کار آنان بکاهیم.

ساختمان موزه‌ها استهلاک دارند که باید برای تعمیر و رفع این استهلاک هزینه کنیم.» همچنین در جریان بررسی این طرح ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت گسترش فضای گفت‌وگو و بازخوانی آثار فاخر ادبی مربوط به این 2 نویسنده و لزوم آشنایی نسل جوان با شیوه زندگی این 2 نفر، برگزاری جلسات دانشجویی و دانش‌آموزی و تحلیل آثار جلال و سیمین در محل موزه، به شرط تحویل درخواست کتبی به مدیریت موزه حداقل 4 هفته پیش از برگزاری رایگان شود که کلیات این طرح با 12رأی موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

به گزارش همشهری، بازسازی خانه سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد شهریور امسال به پایان رسید و پیش‌بینی می‌شود عید نوروز امسال پذیرایی گردشگران بسیاری باشد. دیروزهمچنین لایحه  بخشودگی مودیان بدهکار به صحن آمد که پس از بیان نظرات مخالف و موافق، درنهایت کلیات این لایحه با 11رأی منفی اعضای شورای شهر تهران رد شد.

   مهلت 4ماهه برای غرفه‌داران میادین
بررسی اصلاحیه دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران غرف میادین میوه‌ و تره‌بار از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره مصوبه دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران از اماکن، میادین و غرف سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: « مشکلاتی که سازمان میادین با پیمانکاران درخصوص ارائه مفاصه حساب داشتند موجب شد تا این اصلاحیه در دستورالعمل انضباطی غرفه داران میادین میوه و تره‌بار ذکر شود. شهرداری در این خصوص 2تبصره پیشنهاد داده است که براساس آن در مواردی که پس از اتمام مدت قرارداد بهره‌بردار در زمان‌های تعیین شده (ظرف ۴ماه از زمان پایان مدت قرارداد) نسبت به پرداخت دیون قانونی مراجع برون‌سازمانی(بیمه کارگری، عوارض، مالیات و جرائم تعزیزاتی) و ارائه مفاصا حساب‌های مربوطه اقدام نکند، کل سپرده بهره‌بردار به نفع سازمان ضبط و یا بدهی بهره‌بردار به سازمان‌های ذی‌ربط تا سقف سپرده موجود تهاتر می‌شود.» این اصلاحیه با 13رأی موافق به تصویب رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید