• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48048
+
-

پروازهای چارتری زیر ذره‌بین وزارت‌راه

نقد خبر
پروازهای چارتری زیر ذره‌بین وزارت‌راه


با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی، رصد فعالیت ایرلاین‌ها و دفاتر خدمات گردشگری در زمینه فروش بلیت در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. در حال حاضر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی وعده داده بهای بلیت در این ایام افزایشی نسبت به نرخ‌های مصوب آذرماه نداشته باشد و وزیر راه و شهرسازی نیز می‌گوید به 6ایرلاین در زمینه فروش بلیت چارتری اخطار داده شده است تا از فروش بلیت چارتری بدون بسته سفر جلوگیری شود. با همه این احوال تجربه دوره‌های قبلی نشان داده است که در ایام پیک سفر، بهای بلیت هواپیما از هیچ معیاری جز گرانفروشی به‌دلیل افزایش تقاضا پیروی نمی‌کند و مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی چاره‌ای جز پرداخت هزینه سودجویی متخلفان ندارند.

به گزارش همشهری، در جریان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، مصوب شد که شرکت‌های هواپیمایی به‌جای تبعیت از نرخ‌های دستوری، بهای بلیت خود را در بازه‌ای مشخص تعیین کنند و اختیار داشته باشند با افزایش و کاهش تقاضا نرخ آن را تغییر دهند. این مصوبه در عمل باعث شد بهای بلیت هواپیما در ایام غیرپیک ارزان‌تر از نرخ‌های دستور شود اما در ایام پیک جدا از اینکه سقف بازه قیمتی تعیین‌شده ملاک قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد، سودجویی عوامل فروش بلیت زمینه شکل‌گیری بازار سیاه و گران شدن بلیت را فراهم می‌آورد. اتفاقی که اخیراً در آستانه تعطیلات جشن 40سالگی انقلاب اسلامی رخ داد و به‌عنوان نمونه بلیت تهران به قشم را از حوالی 250هزار تومان در دی‌ماه به 1.4میلیون تومان افزایش داد. این رقم در بهترین حالت 40درصد بالاتر از سقف قیمتی تعیین‌شده برای فروش بلیت بوده که بخشی از آن ناشی از تخلف ایرلاین‌ها در فروش سیستمی بلیت بوده و بخشی ناشی از کارشکنی فروشندگان بلیت چارتر.

اولتیماتوم وزیر راه به فروشندگان بلیت چارتر
بخش زیادی از نرخ‌شکنی بلیت هواپیما در ایران در دوره‌های پیک سفر ناشی از فروش چارتری پروازها به اشخاص و شرکت‌های خاصی است که گویی در حاشیه امن قرار دارند و به‌راحتی می‌توانند در زد و بند با برخی از ایرلاین‌ها، بهای بلیت پروازها را به‌صورت نجومی افزایش دهند. این در حالی است که براساس ضوابط سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)، چارتر‌کننده کسی است که تمام یا بخشی از صندلی‌های هواپیما را در قالب یک بسته سفر برای مسافران خود خریداری می‌کند و متولیان حوزه حمل ونقل هوایی نیز بر این مسئله اصرار دارند. وزیر راه و شهرسازی نیز به استناد این ضوابط، تأکید می‌کند: اینکه ایرلاین‌هایی که به‌دلیل نداشتن سیستم فروش بلیت، نمی‌توانند پروازهای خود را به فروش برسانند و آن را در اختیار یک آژانس یا چارترکننده قرار می‌دهند و چارترکننده بلیت را با نرخ بالا به فروش برساند تخلف است. او بر این اساس به ۶ ایرلاین داخلی برای قطع پروازهای چارتری اولتیماتوم داده و اعلام کرده است: درصورتی‌که این شرکت‌ها پروازهای چارتری خود را قطع نکنند مجوز مسیر پرواز چارتر شده لغو خواهد شد. فعلاً مشخص نیست این اولتیماتوم محمد اسلامی می‌تواند گره‌ای از ماجرای پروازهای چارتری باز کند یا نه اما براساس دستورالعمل اجرایی پروازهای چارتر (دربستی) سازمان هواپیمایی کشوری، هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای یکی از مجوزهای بند الف، ب یا پ باشد می‌تواند طبق مقررات این دستورالعمل مشروط به عقد قرارداد چارتر با یک شرکت هواپیمایی دارای مجوز پرواز در یک مسیر داخلی یا خارجی، نسبت به اجاره تمام یا قسمتی از ظرفیت هواپیما اقدام کند. با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد وزیر راه پیش از خط و نشان کشیدن برای ایرلاین‌های چارتردهنده، باید برای اصلاح قانون اقدام کند.

ایران‌ایر پرواز چارتر ندارد
مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه 100درصد پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر(هما) برنامه‌ای است، گفت: این ایرلاین دولتی ۲۹فروند هواپیمای فعال دارد که برای ایام نوروز آماده‌اند. فرزانه شرفبافی با اشاره به اینکه ۳۸۰صندلی برای نوروز۹۸ به ناوگان هما اضافه می‌شود، گفت: در جریان تحریم‌ها همه ایرلاین‌های ایران با مشکل تأمین قطعات مواجه هستند اما تلاش می‌شود این مشکلات اثری روی سرویس‌دهی به مردم نداشته باشد و پروازهای نوروزی بدون اتلاف وقت برگزار شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید