• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46279
+
-

صنایع ایوان سرپا می‌شوند

فرماندار ایوان: امسال از ۱۰ واحد صنعتی غیرفعال‌ در شهرستان، 4 واحد به چرخه تولید برگشته‌اند

صنعت
صنایع ایوان سرپا می‌شوند

مریم نظری|‌  ایلام –خبرنگار:


بخش صنعت نقش مهمی در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند. اما مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت کشور گذاشته و استان ایلام نیز از این قضیه مستثنی نبوده است.
بسیاری از واحدهای صنعتی استان از جمله در شهرستان ایوان طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری از جمله کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و همین موضوع سبب تعطیلی بسیاری از آنها در این شهرستان شده است.
با توجه به تاثیر بخش صنعت بر اشتغال کشور، تعطیلی این واحدهای صنعتی بیکاری بسیاری از کارگران و کارکنان آنها را در پی داشته است.


واحدهای صنعتی حمایت نمی‌شوند

یکی از کارگران شهرک صنعتی ایوان که سال گذشته شغل خود را از دست داده است، می‌گوید: متاسفانه نبود نقدینگی، گرانی مواد اولیه کارخانه‌ها، نوسانات بازار ارز و خیلی مسائل دیگر سبب شد سال گذشته واحد صنعتی‌ای که در آن مشغول فعالیت بودم، تعطیل شود.

«مصطفی آهنگر» ادامه می‌دهد: پس از بیکار شدن به کارگری ساختمان رو آوردم که آن هم به دلیل فصلی بودن برایم به‌صرفه نیست و مجبورم برای پیدا کردن شغل از شهرم بروم و به دیگر استان‌ها مراجعه کنم.وی می‌افزاید: حمایت نشدن صنعت باعث بیکاری افراد زیادی در استان ایلام شده و با این گرانی و تورم بالا، زندگی بسیاری از کارگران مثل من به سختی می‌گذرد.این کارگر می‌گوید: وعده‌هایی ازسوی مسئولان برای حمایت از واحدهای صنعتیِ دچار مشکل و فعال شدن دوباره آنها داده شده، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.


چوب مشکلات را کارگران می‌خورند

«سینا عبداللهی» نیز از کارگران بیکار شده شهرک صنعتی ایوان است که به خبرنگار ما می‌گوید: بیکاری در این شرایط بد اقتصادی فشار روانی بسیار زیادی را به کارگران و کارکنان بیکارشده وارد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در استان آن‌گونه که باید به بخش صنعت که نقش موثری در کاهش بیکاری و رونق اقتصادی دارد، توجه نمی‌شود و چوب این بی‌توجهی را کارگران می‌خورند؛ کارگرانی که باید در این شرایط اقتصادی پاسخگوی نیازهای خانواده‌های خود باشند.عبداللهی ادامه می‌دهد: طی ماه‌های اخیر چند واحد صنعتی در شهرک صنعتی ایوان تعطیل شده‌اند و مسئولان هیچ تلاشی برای جلوگیری از تعطیلی آنها نکرده‌اند.
این کارگر ایوانی نبود اعتبار لازم را برای ادامه فعالیت دلیل اصلی تعطیلی این واحدهای صنعتی می‌داند و می‌افزاید: اگر به این واحدها تسهیلات داده می‌شد، شاهد بروز این مشکلات برای واحدهای صنعتی و کارگران نبودیم.


بازگشت 4 واحد صنعتی به چرخه تولید

فرماندار ایوان اما به حال خود رها شدن و حمایت نشدن واحدهای صنعتی را قبول ندارد و به همشهری می‌گوید: در سال جاری از مجموع ۱۰ واحد صنعتی غیرفعال ‌شده در این شهرستان 4 واحد با اعتبار 10 میلیارد تومان به چرخه تولید برگشته‌اند و برای بازگشت دیگر واحدها به چرخه تولید هم داریم تلاش می‌کنیم.

«امیدعلی سبزی» اظهار می‌کند: شهرک صنعتی ایوان دومین شهرک صنعتی بزرگ استان است که در چند سال گذشته با کمک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تعداد زیادی از واحدهای غیرفعال آن به چرخه تولید برگشته‌اند.
 وی یادآور می‌شود: 24 واحد صنعتی تولیدی در شهرک صنعتی ایوان فعالند که برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌اند و باید کمک کرد تعطیل نشوند.
 این مسئول می‌افزاید: علاوه بر واحدهای صنعتی فعال در شهرک صنعتی ایوان، 3 واحد از جمله کارخانه ذوب‌آهن در مرحله ساخت‌و‌ساز قرار دارند که با راه‌اندازی آنها برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.


رایزنی با بانک‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان این‌که برای بازگشت واحدهای صنعتی تعطیل در این شهرستان و دیگر مناطق استان تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست، بیان می‌کند: حدود 40 درصد از واحدهای صنعتی استان غیرفعال هستند که در صورت فعال شدن، زمینه اشتغال بیش از 3 هزار نفر را فراهم خواهند کرد.

«یارالله نصیری» با بیان این‌که عمده‌ترین مشکل واحدهای تولیدی فعال در استان بازار فروش و تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز است، ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از غیرفعال شدن سایر واحدهای صنعتی تلاش می‌کنیم و رایزنی‌هایی هم با بانک‌ها انجام شده است.
این مسئول اظهار می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده، 11 واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی شهر ایلام مشمول دریافت تسهیلات رونق شده‌اند و بانک‌های عامل (تجارت، ملت، پست‌بانک و توسعه تعاون) به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کنند.


ظرفیت مطلوب ایوان در بخش معدن

اما غیر از صنعت، شهرستان ایوان از ظرفیت‌های خوبی در بخش معدن نیز برخوردار است که با توجه بیشتر به آن می‌توان هم اقتصاد این شهرستان را نجات داد و هم زمینه را برای اشتغالزایی بیشتر فراهم کرد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در این زمینه یادآور می‌شود: ۵۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهرداری معدن با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومان در شهرستان ایوان فعالند.

نصیری عنوان می‌کند: ۱۶ طرح معدن با پیشرفت فیزیکی مناسب در ایوان در حال اجرا هستند که این امر نشان‌دهنده شتاب‌گیری فرایند صنعتی شدن این شهرستان است.
وی با اشاره به این‌که پویایی و تحرک در شهرک صنعتی ایوان امیدبخش است، اضافه می‌کند: شهرستان ایوان ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن دارد و به عنوان قطب ماده معدنی بیتومین در غرب کشور مطرح است.

این خبر را به اشتراک بگذارید