• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46267
+
-

صدای پای آب می‌آید

بامداد امروز سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق گشوده شد و آب تاچهارشنبه به اصفهان می‌رسد

از میان خبرها
صدای پای آب می‌آید

عاطفه علیان|   اصفهان- خبرنگار:

بامداد امروز دوشنبه 8 بهمن ماه، سد زاینده رود دوباره بازگشایی شد. زاینده رودی که 10سالی است با خشک سالی دست به گریبان شده و حیاتش چند روز بیشتر دوام نمی آورد.
به گزارش همشهری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در جلسه ای با کارگروه 15 نفره صنوف کشاورزان شرق و غرب اصفهان، زمان جاری شدن آب از سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان را بامداد هشتم بهمن ماه اعلام کرد.

«حسن ساسانی» می‌گوید: زمان دقیق بازگشایی زاینده رود پس از چند جلسه با کمیته 15 نفره کشاورزان شرق و غرب و جهاد کشاورزی نهایی شد تا حجم خروجی آب از سد به مدت 20 روز دراختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.وی افزود : با توجه به خشکی 18ماهه زاینده رود پیش‌بینی می‌شود آب تا حدود 48 ساعت بعد از رها سازی، از سد به اصفهان برسد.

وی با اشاره به حجم کنونی سد زاینده رود می‌افزاید: حجم مخزن سد زاینده رود در بیشترین ارتفاع یک میلیارد و 450میلیون مترمکعب است. در درازمدت میانگین متوسط در 40سال اخیر باید 640میلیون مترمکعب موجودی مخزن می بود که با بارش هایی که امسال صورت گرفت، ذخیره سد زاینده رود به 190میلیون مترمکعب رسیده است. این درحالی است که سال گذشته همین موقع 134میلیون مترمکعب آب در مخزن داشتیم.

«علی بصیرپور»، کارشناس منابع آب و عضو هیات مدیره شرکت میراب زاینده رود و پیمانکار توزیع آب رودخانه زاینده رود نیز با تاکید بر کاهش بازده مطلوب کشت پاییزه در این موقع از سال می‌گوید: موعد کشت پاییزه برای کشاورزان 15 آبان تا 15 آذر است.

کشت غله در آبان نیاز به گذراندن دوره سرما در دی ماه دارد تا راندمان محصول بالا رود. در سال 1375 در بهمن ماه آب توزیع شد و محصول کشاورزی بازده مطلوب را نداشت و امسال هم همان رویکرد تکرار می شود.
«حسین محمدرضایی»، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان هم می‌گوید: درجلسه شنبه 6بهمن کمیته 15نفره حوضه زاینده رود شامل صنوف کشاورزی شهرستان های  اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان، نجف آباد و مبارکه با مسئولان آب منطقه ای و جهادکشاورزی استان اصفهان تصمیم گرفته شد که در بامداد 8بهمن، آب از سد زاینده رود باز شود و طی 20 روز به حجم 105 میلیون مترمکعب آب برای شرق و غرب بازگشایی شود.

محمدرضایی می افزاید: با این مقدار آب نزدیک به 40درصد نیاز کشاورزان فراهم می شود. زمین‌شان زیر کشت می رود و در مرحله بعدی در اواخر اسفند یا اوایل فروردین دوباره نیاز به آب دارند که باید سد زاینده رود در آن زمان بازگشایی شود که تصمیم و تعیین زمان آن منوط به بارش‌های اسفند است. 

این مسئول ادامه می‌دهد: با باز شدن دیرهنگام آب و کشت دیرهنگام افت تولید ایجاد می‌شود و تولید مطلوب کشت پاییزه را در بر نخواهد داشت. از مسئولان انتظار می‌رود در مدتی که آب برای کشاورزان باز است، از برداشت های بی رویه و غیرقانونی جلوگیری و در حفظ منابع آبی برای ادامه کشت کشاورزان از آب و زاینده رود به خوبی حراست شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید