• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46226
+
-

افغانستان در آستانه پایان جنگ 17ساله

جهان‌نما
افغانستان در آستانه پایان جنگ 17ساله


17سال حضور آمریکایی‌ها در افغانستان که از آن به «طولانی‌ترین جنگ آمریکا» یاد می‌شود، گویا رفته رفته با توافق میان این کشور و گروه طالبان رو به پایان است. 6روز مذاکره نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر، روز شنبه به یک توافق مقدماتی منجر شد که تنها توافق دو طرف طی حدود 2دهه جنگ و درگیری در افغانستان به شمار می‌رود. پایان این دور از مذاکرات با بیانیه رسمی از سوی هیچ‌یک از طرفین همراه نبود اما خبرگزاری رویترز براساس اطلاعاتی که از سوی برخی اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان در اختیارش قرار گرفته خبر داد که دو طرف بر سر خروج نیروهای آمریکایی در یک بازه زمانی 18‌ماهه توافق کرده‌اند. خلیل‌زاد ساعاتی بعد از مذاکرات، در پستی توییتری از «پیشرفت خوب» گفت‌وگوها ابراز رضایت کرد و گفت:‌ «نشست‌های این دور بسیار سازنده‌تر از نشست‌های قبلی بود.» اشاره خلیل‌زاد به 3دوره مذاکره قبل از این است که بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید.

خلیل‌زاد قرار است طی این هفته با سفر به کابل، نتیجه مذاکرات را به اطلاع مقام‌های دولتی افغانستان برساند. اجرای آتش‌بس و آغاز مذاکره با دولت مرکزی کابل نیز جزو خواسته‌های آمریکاست که گفته می‌شود از سوی طالبان به اعلام جدول زمانبندی خروج نیروهای خارجی منوط شده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز در گفت‌وگو با رویترز هرگونه توافق بر سر آتش‌بس و مذاکره با دولت افغانستان را تکذیب کرد. طالبان در مقابل متعهد شده مانع انجام عملیات از سوی القاعده و داعش از خاک افغانستان علیه منافع آمریکا شود.

به‌نظر می‌رسد تا به اینجا همه طرف‌ها به جز دولت افغانستان از مذاکرات آمریکا و طالبان رضایت دارند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنان خلیل‌زاد گفت که خبرهای خوبی از او شنیده است. او گفت که این مذاکرات نشان می‌دهد آمریکا برای پایان دادن به جنگ افغانستان جدی است. محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز با اشاره به تلاش‌های اسلام‌آباد برای مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان، گفت‌وگوهای دوحه را یک «پیروزی دیپلماتیک» نامید. دولت افغانستان اما به روند ادامه مذاکرات معترض است و اعلام کرده مذاکرات صلح باید افغان-افغان و بدون دخالت کشورهای خارجی باشد. پیشرفت مذاکرات اخیر بعد از آن ممکن شد که ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان، به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه منصوب شد و به مذاکرات پیوست. او که تا 3‌ماه پیش در پاکستان زندانی بود، اکنون به‌عنوان معاون سیاسی ملا هیبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان نیز معرفی شده است. تغییر روسای 13کمیسیون نظامی و غیرنظامی طالبان یکی از دیگر اقدامات تازه این گروه است که به‌نظر می‌رسد با هدف کمک به پیشبرد مذاکرات و جلوگیری از مخالفت‌های داخلی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید