• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46095
+
-

نگاه اساسی شورای پنجم به بخش‌خصوصی

سرمایه‌ گذاری
نگاه اساسی شورای پنجم به بخش‌خصوصی

نخستین نشست از سلسله‌ نشست‌های تخصصی ارزیابی و آسیب‌شناسی با رویکرد «دستاوردها و تجارب بخش خصوصی در مدیریت شهر» به میزبانی جامعه مهندسان نقشه‌بردار‌ ایران برگزار شد.
به گزارش همشهری، مجید فراهانی، رئیس کمیته نظارت و بودجه شورای شهر تهران که در این نشست حضور داشت، گفت: «جلساتی که ما در بحث تدوین برنامه توسعه سوم شهر تهران داشتیم، از میان بیش از 90حکم مصوب بیشترین تعداد احکام مربوط به سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی در اداره شهر بود. این حضور نه فقط به شکل کلاسیک در بخش شهرسازی است، بلکه همه بخش‌های ماموریت‌های شهری مانند ماموریت فرهنگی و اجتماعی، مدیریت عمرانی و... را در‌بر‌می‌گیرد.» او ادامه داد: «با توجه به تجربه‌های جهانی و تجربه شهر تهران جایگاه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های شهری چه بوده و با وضع ایده‌آل چه فاصله‌ای دارد؟ به‌طور کلی چه کارهایی باید صورت بگیرد تا ما بتوانیم با یک برنامه منظم کمبودها را جبران کنیم. نکته مهم این است که نگاه شورای پنجم به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در شهر نه یک نگاه تفننی و حاشیه‌ای، بلکه یک نگاه اصلی و اساسی و اعتقاد کامل به ضرورت بازسازی و برطرف‌کردن موانع موجود است. بدین‌ترتیب که مشکلات بخش خصوصی و به‌طور کلی سرمایه‌گذاران در شهر از بین برود.» عضو شورای شهر تهران معتقد است که با روش‌های مدرن می‌توان به بخش خصوصی ضمانت داد. فراهانی عنوان کرد: «از طریق روش‌های نوین جذب سرمایه‌ها و از طریق روش PPP ما باید بتوانیم مشارکت شهرداری و مدیریت شهری را با بخش خصوصی تضمین کنیم. همچنین این اطمینان را به بخش خصوصی بدهیم که مدیریت شهری منافع بخش خصوصی را تضمین می‌کند. البته بدیهی است که وقتی بخش خصوصی وارد عرصه می‌شود، نرخ بازگشت سرمایه‌اش باید بیشتر از نرخ سرمایه‌‌ بانکی باشد. اگر سرمایه‌، سرمایه جذابی نباشد، بخش خصوصی وارد این عرصه نخواهد شد.» 

بهمن مومنی مقدم، نایب‌رئیس اول نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این نشست گفت: «ما در مناسبات صنفی، حرفه‌ای و بخش‌خصوصی مشکلات فراوانی داریم و این قبیل نشست‌ها فرصت خوبی برای هم‌افزایی و خدمت به کشورمان است. تشکل‌ها از سویی پاسبان حقوق و خواسته‌های یک صنف در مقابل دولت یا هر نهاد دیگری هستند و از سوی دیگر تدوین و تالیف اخلاق حرفه‌ای ازجمله وظایف مهم تشکل‌ها محسوب می‌شود.» او ادامه داد: «با توجه به شرایط فعلی کشور، چاره‌ای نیست جز اینکه دولت بخش خصوصی را تقویت کند، به تشکل‌ها بها بدهد و امور مربوطه را به آنها واگذار کند، زیرا دولت ظرفیت آن را ندارد که بخواهد به همه امور بپردازد. امیدوار هستیم با همدلی و همراهی بتوانیم گام‌های خوبی برداریم.» 
همچنین محمدباقر معتمد، نماینده اتاق بازرگانی تهران نیز دغدغه‌های بخش خصوصی را اینگونه بیان کرد: «بخش خصوصی باید فعال باشد. الان که ترامپ کشورمان را تحریم کرده، اگر اجازه می‌دادیم همین بخش‌های خصوصی‌ کوچک کارهای خود را انجام دهند، الان تحریم واقعا به ما اثر نمی‌کرد. طبق آمار ما در کشور بین 2میلیون و 700 تا 3میلیون واحد کسبی داریم و در تهران چیزی حدود 400هزار واحد کسبی وجود دارد. بنابراین، می‌شود از این ظرفیت بهره برد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید