• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45225
+
-

چالش ۱۰ ساله؛ از سرگرمی تا تهدید

نشریات مختلف جهان ازجمله گاردین سرگرمی جدید عکس‌های قدیم و جدید را کابوسی جدید‌ برای حریم شخصی دانسته‌اند

چشم انداز
چالش ۱۰ ساله؛ از سرگرمی تا تهدید

این روزها چالش ۱۰‌ساله یا همان #10YearChallenge در همه‌جای دنیا تبدیل به یک موضوع فراگیر شده است. خیلی‌ها در این چالش عکس‌های قبل و بعد خود را برای مقایسه در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند. این موضوع شاید به‌نظر خیلی‌ها ماجرایی برای سرگرمی باشد و خیلی جدی به‌نظر نرسد، اما روزنامه گاردین ‌در گزارشی با تیتر «کابوس نظارت» این چالش را بهترین فرصت برای نرم‌افزارهای تشخیص چهره امنیتی دانسته است.

گاردین در گزارش خود این ماجرا را بهترین فرصت و بستر برای توسعه و افزایش دقت ابزارهای تشخیص چهره توصیف کرده است. در واقع این ابزارها می‌توانند براساس تصاویری که اکثر آنها به‌صورت آزاد و عمومی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، به الگوریتمی جدید برای بازسازی چهره افراد در مرور زمان برسند. در واقع این گزارش تأکید دارد که الگوریتم‌های جدید که با استفاده از عکس‌های واقعی افراد شکل می‌گیرد، می‌تواند در آینده به‌راحتی چهره یک فرد را با داشتن عکسی که مربوط به سال‌ها قبل است، بازسازی کند.

دوربین‌های نظارتی حالا خیابان‌های بسیاری از شهرهای جهان را پر کرده‌اند. در برخی کشورها این دوربین‌ها باید بتوانند به‌صورت لحظه‌ای چهره افراد را تشخیص داده و آنها را شناسایی یا تحت تعقیب متمرکز قرار دهند.

این مسئله شاید در ابتدا نوعی توهم توطئه به‌نظر برسد و براساس گزارش گاردین زمانی تردیدها درباره آن بیشتر می‌شود که بدانیم شروع‌کننده این چالش فیس‌بوک بوده که سابقه خوبی در حفاظت از اطلاعات کاربران نداشته است. سخنگوی فیس‌بوک اما با جنجالی‌شدن چالش ۱۰‌ساله در گفت‌وگو با وایرد این مسائل را رد کرده و گفته است این چالش از سوی کاربران شروع شده و فیس‌بوک نقشی در همه‌گیر‌شدن آن نداشته است. او این ماجرا را فقط برای سرگرمی دانسته است. گاردین با وجود این تکذیب باز هم این تردید را مطرح می‌کند که احتمال دارد عکس‌های این چالش توسط شرکت‌های ثالث مورد استفاده قرار بگیرند. چنانکه فیس‌بوک هم در فروش اطلاعات یا دادن دسترسی به شرکت‌های دیگر برای استفاده از دیتاهای کاربران سوءسابقه دارد. مالک اینستاگرام هم فیس‌بوک است و این ماجرا برای برخی نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید