• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 44966
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LzYX
+
-

همه‌‌چیز درباره میوه‌ها‌ و سبزیجات عجیب و غریب و البته لوکس در بازار تهران

بفرمایید اژدها میل کنید!

آشپزخانه
بفرمایید اژدها میل کنید!

معصومه مهدیانی

اولین بار در سال 1390بود که پای میوه‌های لوکس و خارجی به بازار ایران باز شد. ابتدا در مناطق آزاد شاهد خرید و فروش این میوه‌های گران و لوکس بودیم اما کم‌کم بازار فروش این میوه‌ها در شهرهای بزرگ ازجمله تهران رونق گرفت و هر روز به تعداد مشتریان این میوه‌های خاص اضافه شد. عرضه غیرقانونی و قاچاق میوه‌های خارجی که عمدتا میوه‌های گرمسیری هستند، داستان امروز و دیروز نیست. بارها و بارها وزارت جهادکشاورزی ممنوعیت واردات انواع میوه‌های خارجی را اعلام کرده است اما به‌نظر می‌رسد طبع خرید میوه‌های لاکچری نه‌تنها به مرور زمان کمتر نشده بلکه بیشتر از قبل هم شده است؛ به‌نحوی که حتی افزایش قیمت 3برابری هم نتوانسته مانع خرید این میوه‌ها و سبزیجات وارداتی شود. سری به اصلی‌ترین مرکز فروش میوه‌های استوایی در تهران زدیم.


   مراکز فروش میوه‌های لوکس
بدون شک بازارچه تجریش نخستین انتخاب علاقه‌مندان برای خرید میوه‌های ‌استوایی و خارجی است. با گشتی در این بازارچه می‌توانید با انواع میوه‌ها و سبزیجات خارجی آشنا شوید و اطلاعات لازم را درباره نحوه استفاده از آنها نیز کسب کنید. در این بازارچه حداقل 10مغازه به فروش میوه‌های وارداتی می‌پردازند که تنوع بسیار خوبی در عرضه میوه‌های غیرمجاز دارند. دومین مرکز فروش میوه‌های لوکس در تهران، بازار بهجت‌آباد است که در خیابان کریمخان، خیابان عضدی قرار دارد. این بازارچه یکی از آن مراکز خرید خاص پایتخت است که می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید. به‌خصوص اگر دنبال میوه‌های لوکس خارجی هستید یا دوست دارید غذاهای آسیای جنوب شرقی به‌خصوص کره‌ای یا چینی طبخ کنید. علاوه بر این دو بازارچه، میادین‌تره‌بار آزاد مرکز شهر، فروشگاه‌های میوه محدوده سعادت‌آباد، شمیرانات و نیاوران و سوپرمیوه‌های مگا‌مال‌ها و اخیرا نیز چند فروشگاه اینترنتی میوه و تره‌بار از مراکز اصلی فروش میوه‌های لوکس و استوایی در پایتخت به شمار می‌روند.

   بلوبری و آووکادو صدرنشین 
به گفته مغازه‌داران بازارچه تجریش، بیشتر افرادی که دنبال این میوه‌ها می‌آیند یا قبلا این میوه‌ها را امتحان کرده‌اند و جزو سرآشپزان هستند یا کنجکاوند و می‌خواهند طعم جدیدی را امتحان کنند. حسن یکی از این مغازه‌داران است که می‌گوید:« برخی از این میوه‌ها را ما خودمان نیز امتحان نکرده‌ایم. اصلا هم برایمان جالب نیست که بخواهیم امتحان کنیم زیرا مطمئن هستم که اکثر آنها با ذائقه ما متناسب نیستند. این را براساس حرف برخی از مشتریان می‌گویم. اما تا وقتی بازار باشد ما به فروش میوه‌های خارجی ادامه می‌دهیم». او درباره پرطرفدارترین میوه‌های خارجی می‌گوید:« به‌طور کلی بیشترین فروش مربوط به میوه بلوبری و آووکادو است. آن هم به‌دلیل اینکه این دو میوه در آشپزی و شیرینی‌پزی کاربرد دارد. بعد از آن انبه مصری، دراگون و میوه کاکتوس بیشترین فروش را دارند. البته یکی دیگر از دلایل محبوب بودن این میوه‌ها این است که مردم آنها را بیشتر از سایر میوه‌های خارجی می‌شناسند». 

   فروش میوه‌های خارجی غیرمجاز است
طی چند سال اخیر مسئولان ستاد پایش محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بارها و بارها واردات و فروش میوه‌های لوکس خارجی را غیرمجاز عنوان کرده‌اند. البته بنا به گفته این مسئولان، فروش میوه‌های وارداتی در مناطق آزاد مجاز بوده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این میوه‌ها به مناطق آزاد بروند. البته با توجه به فروش این میوه‌ها در بازارهای پایتخت و شهرستان‌های بزرگ به‌نظر می‌رسد که جدیتی در برخورد با واردکنندگان میوه‌های خارجی وجود نداشته باشد. بنا به گفته مسئولان دفتر بازرگانی تنها واردات 6میوه شامل نارگیل، آناناس، انبه، موز، منگوتین و پاپایا به کشور بلامانع است و باقی این میوه‌های لوکس موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. از همین رو طبق قانون، نگهداری، عرضه و فروش هر نوع کالای قاچاق از جمله میوه توسط واحدهای صنفی، علاوه بر ضبط کالا، در مرتبه نخست برابر قیمت کالا مشمول جریمه شده، در مرتبه دوم 4برابر قیمت کالا و در مرتبه سوم ٦ برابر قیمت کالا مشمول جریمه نقدی، نصب پارچه یا تابلو و تعطیلی محل کسب به‌مدت ٦‌ماه است.

   قیمت‌هایی که 3برابر شدند
«تا پیش از افزایش قیمت دلار فروش میوه‌های خارجی یکی از پرسودترین کارها بود. انصافا درآمد خوبی را از این راه کسب می‌کردیم اما حالا با 3برابر شدن قیمت‌ها دیگر واردات این میوه‌ها برایمان سودی ندارد.»؛ اینها را علی صاحب یکی از قدیمی‌ترین میوه‌فروشی‌های بازار تجریش می‌گوید. مغازه او جزو اصلی‌ترین مغازه‌های فروش میوه‌های خارجی و لاکچری است. اغلب ویترین مغازه علی با انواع میوه‌ها و سبزیجات خارجی چیده شده‌ است. او می‌گوید:« تا اوایل سال بازار فروش میوه‌های خارجی بسیار خوب بود. درآمد خوبی نیز از این راه کسب می‌کردیم. به‌نحوی که در مدت کوتاهی تمامی مغازه‌های میوه‌فروشی این بازارچه به این کار روی آوردند و بخشی از ویترین خود را به فروش میوه‌های لوکس اختصاص دادند. مردم ایران علاقه بسیار زیادی به امتحان کردن میوه‌های جدید و خارجی دارند و همین موضوع موجب می‌شد تا بازار فروش میوه‌های خارجی داغ باشد اما چند ماهی است که با افزایش قیمت دلار بازار فروش این میوه‌ها کساد شده است. دیگر کمتر کسی برای خرید یک عدد میوه خارجی 60-50هزار تومان هزینه می‌کند». او ادامه می‌دهد:«در عرض این چند‌ماه قیمت تمامی میوه‌های خارجی 3یا 4برابر شده است؛ به‌طور مثال انبه سبز که تا سال گذشته کیلویی 25هزار تومان بود حالا به 60هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت آووکادو نیز از حدود 10هزار تومان به 35هزار تومان رسیده است. هم‌اکنون قیمت هر عدد میوه دراگون 50هزار تومان، هر بسته میوه بلوبری 50هزار تومان، هر عدد نارگیل سبز 30هزار تومان، پاپایا 40هزار تومان، هر بسته 3عددی میوه ترگیل 40هزار تومان و هر بسته 4عددی میوه رامبوتان 40هزار تومان است. قارچ گانودرمای محبوب آشپزان نیز بسته‌ای 140هزار تومان و میوه کاکتوس کیلویی 30هزار تومان به فروش می‌رسد». 


میوه‌های استوایی را چگونه بخوریم؟


اگر شما هم با خواندن این گزارش وسوسه شده‌اید تا برای یک‌بار هم که شده طعم این میوه‌های خارجی و لوکس را امتحان کنید، پس بهتر است قبل از اقدام به خرید اطلاعاتی راجع به نحوه خوردنشان کسب کنید. زیرا بدون شک در هنگام خوردنشان با این سؤال مواجه می‌شوید که «کدام قسمت این میوه قابل خوردن است و کدام قسمتش دور ریز؟». در ادامه خواص برخی از پرطرفدارترین میوه‌های وارداتی و نحوه خوردن آنها را برایتان ذکر کرده‌ایم.
  میوه ستاره‌ای


میوه ستاره‌ای در کشورهای جنوب آسیای شرقی رشد می‌کند و یکی از میوه‌های محبوب مردم جهان به شمار می‌رود. این میوه یکی از کم‌کالری‌ترین میوه‌هاست، به‌طوری که در هر ۱۰۰ گرم آن،تنها ۳۱ کالری انرژی وجود دارد. این میوه به هیچ عنوان چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول ندارد و سرشار از ویتامین‌ها، املاح، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است. برای خوردن این میوه ابتدا باید آن را به خوبی بشویید زیرا این میوه بدون پوست است و به همان شکل خورده می‌شود. بعد از شستن، ‌ابتدا و انتهای میوه را با چاقو برش بزنید، ‌سپس آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و میل کنید. این میوه همانند گلابی و سیب دانه‌های کوچکی دارد که خوردنشان مشکلی ایجاد نمی‌کند. این میوه طعمی ترش و شیرین دارد.

  میوه فیسالیس



فیسالیس میوه بومی مناطق آمریکای جنوبی است که از اوایل سال‌جاری در داخل کشور کشت و برداشت می‌شود. این میوه ترکیبی از طعم میوه‌های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است که به‌دلیل طعم خوش و بی‌نظیرش در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد. از این میوه برای تهیه سالاد، تزئین انواع شیرینی‌ یا مواردی از این دست استفاده می‌شود. برای خوردن این میوه باید پوسته کاغذی را از میوه جدا کنید و سپس میوه زرد رنگ آن را شسته و میل کنید.

  میوه کاکتوس



چند سالی است که میوه عجیب و غریب کاکتوس نیز به جمع میوه‌های خارجی پرطرفدار در ایران اضافه شده است؛ میوه‌ای که شاید طعم منحصر به‌فردش برای هر ذائقه‌ای جذاب نباشد. در ایران به آن میوه گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس می‌گویند. این میوه استوایی آبدار و شیرین سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند. باید بدانید که خوردن این میوه عجیب اصلا راحت نیست. قبل از هرکاری شما نیاز به یک دستکش تنگ دارید تا بتوانید یک گلابی خاردار را تمیز کنید. این میوه خارهای بسیار ریزی دارد که گاهی با چشم نیز به راحتی دیده نمی‌شوند. از همین رو باید با استفاده از دستکش آن را زیر آب روان خوب بشویید. پس از اینکه مطمئن شدید تمام خارها از بین رفته، قسمت بالای میوه را برش داده و شروع به پوست کندن میوه کرده و کاملا پوست را از گوشت آن جدا کنید. این کار باید با یک چنگال انجام شود و مطمئن شوید که کاملا میوه با چنگال گرفته شده است. حالا که میوه را از پوست جدا کردید حواستان باشد که گوشت آبدار میوه نیز از دانه‌های سخت با اندازه پوشیده شده که هم می‌تواند خورده  و هم جدا شود.
  میوه رامبوتان یا مژکی 

این میوه شیرین و آبدار یکی از جدیدترین میوه‌های خارجی است که وارد کشور شده است. این میوه مزه‌ای شبیه به انگور دارد. رامبوتان زرد طعمی ترش و شیرین و رامبوتان قرمز مزه شیرین دارد. این میوه سرشار از ویتامین C و کلسیم بوده و همچنین دارای آهن و فیبر است، به همین جهت خوردن آن برای افراد دارای کم‌خونی ناشی از فقر آهن هم توصیه می‌شود. برای خوردن این میوه قبل از هر چیزی دقت داشته باشید رسیده آن را انتخاب کنید. رامبوتان ابتدا سبز بوده، سپس در فرایند رسیدنش قرمز، نارنجی و گاهی زرد می‌شود. بعد از انتخاب، باید پوست آن را جدا کنید. پوست میوه همان پوشش قرمز رنگی است که مودار است. چاقوی تیزی را برداشته و پوست میوه را از وسط نصف کنید. دقت داشته باشید که چاقو را فشار ندهید تا گوشت میوه بریده نشود. اگر رامبوتان نرم بود، بدون استفاده از چاقو نیز می‌توانید با کندن موهای آن و شکافتن پوست، آن را جدا کنید. فقط دقت داشته باشید که پوست تلخ بوده و قابل خوردن نیست پس آن را دور بیندازید. اگر شکافی روی پوست ایجاد شود، پوست بدون هیچ‌گونه زحمتی از گوشت جدا می‌شود. داخل پوست میوه‌ای بیضی شکل، کمی شفاف و سفید یا زرد کم‌رنگ وجود دارد. این همان قسمت خوراکی میوه است. اما حواستان باشد که هسته رامبوتان را جدا کنید. قسمت گوشتی و سفید رنگ را نیز برش دهید و دانه را جدا کنید و سپس قسمت گوشتی را میل کنید.

  میوه پاپایا 


پاپایا یا خربزه درختی، میوه بومی آمریکای مرکزی است که بعدها به دیگر کشورهای جهان نیز راه پیدا کرد. میوه پاپایا منبعی غنی از ویتامین A و بهترین ویژگی آن نیز خاصیت آبرسانی فوق‌العاده است. یک پاپایای رسیده کاملا زرد رنگ است و رنگ سبزی در آن دیده نمی‌شود. اگر پاپایای سبز خریده‌اید باید چند روز منتظر بمانید تا برسد. برای خوردن این میوه باید آن را همانند انبه پوست بکنید. برخلاف انبه که دانه بزرگی در وسط آن قرار دارد، پاپایا دارای دانه‌های کوچک سیاه رنگی است که در وسط میوه قرار دارد. این دانه‌ها بسیار تلخ هستند برای همین بهتر است اشتباهی هم که شده آنها را امتحان نکنید.


  میوه ترگیل


منگوستین یا ترگیل از آن میوه‌های خارجی است که درخوردنش دچار اشتباه می‌شوید. زیرا برخلاف اغلب میوه‌ها باید هسته‌های سفید رنگ این میوه خورده شود نه قسمت قرمز رنگ و گوشتی. ترگیل یک میوه گرمسیری است که به‌عنوان یکی از میوه‌های بسیار خوش‌طعم جهان شهرت دارد و عنوان «ملکه میوه‌ها» را به‌خود اختصاص داده است. این میوه برای درمان بیماری‌های تب‌دار و کاهش عفونت در بدن بسیار مؤثر است. برای خوردن این میوه هم می‌توانید همانند پوست کندن پرتقال عمل کنید. البته با این تفاوت که پوست و قسمت گوشتی این میوه ضخیم‌تر از پوست پرتقال است. همچنین می‌توانید با چاقو یک برش نسبتا عمیق در دورتادور آن ایجاد کنید. به نوعی که انگار می‌خواهید آن را نصف کنید اما حواس‌تان باشد که نباید آن را نصف کنید زیرا بخش خوراکی و لذیذ این میوه درست در وسط آن قرار دارد. سپس دوطرف میوه را بچرخانید تا قسمت گوشتی آن از قسمت هسته‌ها جدا شوند. قسمت داخلی این میوه سفید رنگ بوده و حالتی شبیه به نارنگی دارد.


  میوه دراگون یا اژدها


وقتی حرف از میوه‌های لاکچری به میان می‌آید نخستین انتخاب بسیاری از مردم میوه اژدها یا دراگون است. دراگون روی کاکتوسی به نام «هیلوسرئوس» رشد می‌کند. این گیاه بومی جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی است اما در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، ژاپن، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود. این میوه طعمی ترش و دلچسب دارد و حاوی مقادیر زیادی فیبر و ویتامینC است. به همین دلیل می‌توان آن را منبع کاملی از مواد مغذی به شمار آورد. برای خوردن این میوه ابتدا باید نوع رسیده آن را انتخاب کنید. رنگ قرمز پوست دراگون رسیده کمرنگ‌تر است. بعد از انتخاب یک دراگون رسیده، با استفاده از یک چاقوی تیز، میوه را از طول دو نیم کنید. سپس به راحتی گوشت سفید و دانه‌دار میوه را از پوست قرمز آن جدا کنید. می‌توانید این کار را با دست و یا قاشق انجام دهید.

شیرینی‌‌پزی
کیک بلوبری


در این ستون تصمیم گرفته‌ایم طرز تهیه کیکی متفاوت از کیک‌های معمول که قبلا درست می‌کردید را به شما آموزش دهیم. این کیک را با میوه‌ استوایی بلوبری درست کنید و از آن لذت ببرید.
  مواد لازم:
کره: 225گرم
وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
شکر: 225گرم
تخم‌مرغ: 4عدد
آرد: 300گرم
بکینگ پودر: 2قاشق چایخوری
آرد ذرت: 4قاشق سوپخوری
شیر: 125میلی‌لیتر (یک‌دوم پیمانه)
فیلینگ بلوبری: 150گرم
کرم پاتیسیر: یک پیمانه
خامه فرم‌گرفته به میزان لازم
بلوبری به میزان لازم
  طرز تهیه:
1- فر را با دمای 175درجه سانتی‌گراد گرم کنید و 2قالب را به قطر 20سانتی‌متر چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس کره، وانیل و شکر را با همزن برقی  خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود.
2- تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی اضافه و مخلوط کنید. حالا مخلوط الک‌کرده آرد، بکینگ‌پودر و آرد ذرت را همراه با شیر، به‌طور یک‌درمیان درون‌ مایه تخم‌مرغی بریزید و هم بزنید.
3- این مایه را به‌طور مساوی، در قالب‌ها بریزید و به‌مدت تقریبی 40دقیقه، در فر بپزید.
4- همین‌که کیک‌ها خنک شدند، آنها را از ارتفاع 2قسمت کنید و روی هر لایه از کیک‌ها، کرم پاتیسیر بمالید و اندکی فیلینگ بلوبری بریزید.
5- لایه‌های کیک را روی هم قرار دهید و اطراف کیک را با خامه فرم‌گرفته بپوشانید. روی خامه را با ایربراش رنگ و با بلوبری تزئین کنید.

فیلینگ بلوبری را از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کنید.

برای تهیه کرم پاتیسیر، 250میلی‌لیتر شیر را بجوشانید. 3عدد زرده تخم‌مرغ را همراه با 75گرم شکر و یک‌چهارم قاشق چایخوری وانیل با همزن برقی بزنید تا به شکل کرم درآید. سپس30گرم آرد را به آن اضافه کنید. حالا شیر داغ را به این مایه بیفزایید و دوباره روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. کرم را از روی حرارت بردارید. کیسه پلاستیکی را مستقیم روی کرم قرار دهید تا هنگام استفاده رویه نبندد.​​​​​​​



مربای میوه کاکتوس



اگر می‌خواهید یک مربای متفاوت را امتحان کنید حتما در این فصل که پر از میوه‌ کاکتوس است، سراغ مربای کاکتوس بروید.
  مواد لازم:
میوه کاکتوس: 250گرم
آب: 2پیمانه
شکر: 500گرم
وانیل: یک قاشق چایخوری
جوهر لیمو: یک‌هشتم قاشق چایخوری
  طرز تهیه:
1- میوه‌های کاکتوس را از درازا برش بزنید و هسته‌های آنها را درآورید. سپس آنها را در قابلمه مناسبی بریزید، آب و شکر اضافه کنید و روی حرارت اجاق بگذارید تا بجوشد و کاکتوس‌ها بپزد.
2- حالا وانیل و جوهر لیمو را بیفزایید و اجازه دهید تا مربا پخته شود و قوام‌ یابد. حالا مربای کاکتوس را برای نگهداری در شیشه مناسبی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.​​​​​​​


این میوه دارای تیغ‌های بسیار ریزی است که به چشم دیده نمی‌شود، از این‌رو قبل از مصرف تیغ‌های آن را با پارچه ضخیمی پاک کنید.​​​​​​​




 

این خبر را به اشتراک بگذارید