• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44521
+
-

برنامه سوم پایتخت روی میز شورا

جلسات فوق‌العاده اعضای شورای شهر برای بررسی و تصویب جزئیات برنامه سوم توسعه شهر تهران از دیروز آغاز شده و امروز هم ادامه دارد

شورا
برنامه سوم پایتخت روی میز شورا

حامد فوقانی | خبرنگار

بررسی جزئیات برنامه سوم توسعه‌ای پایتخت رسما کلید خورد تا پس از تصویب، مشخص شود تهران در سال 1403چه وضعیتی خواهد داشت. بر این اساس اعضای شورای شهر تهران، پس از تصویب کلیات برنامه 5ساله سوم توسعه شهر، بررسی جزئیات و تک‌تک مفاد آن‌را در دستور کار قرار دادند؛ مسئله‌ای که برگزاری جلسه‌های فوق‌العاده را هم به میان کشید و به این ترتیب شورا دیروز در نوبت عصر تشکیل جلسه داد و صبح امروز نیز جلسه دارد.

به هرترتیب شورای شهر تهران اکنون در ورطه یک‌آزمون مهم دیگر قرار گرفته چراکه این برنامه، سیاستگذاری‌های کلان کاری را طی 5سال آینده برای مدیران شهری مشخص می‌کند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اهمیت کار را اینچنین بیان کرد: «بررسی لایحه برنامه سوم یکی از مهم‌ترین دستور جلسات شورا به‌حساب می‌آید. قاعدتا آقای حناچی هم باید در صحن حضور پیدا می‌کردند اما جلسه‌ مهمی در مجلس داشتند.»

 او نکته مهم دیگر را تنظیم واقع‌بینانه برنامه دانست؛ نکته‌ای که مدنظر تعداد دیگری از اعضای شورا بود و برخی مانند محمد سالاری اعتقاد داشتند برنامه دوم توسعه -که در دوره پیشین مدیریت شهری تصویب و ابلاغ شد- آرمان‌گرایانه تنظیم شده و آن زمان به اعتبارات لازم برای اجرای خیلی از موارد توجه نکرده بودند. مجید فراهانی نیز ضمن اشاره به اینکه باید نحوه ارتباط میان اهداف، راهبردها و پروژه‌ها تعیین شود، در انتقادی گفت:‌ «در لایحه برنامه سوم جداول منابع و مصارف مشخص نشده و باید معین کنیم با چه میزان پول و با چه منابعی می‌توان کارهایی را انجام داد.»

یک‌برنامه و 500پیشنهاد

کلیات برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران دیروز خیلی زود به تصویب اعضا رسید و وقت چندانی را از جلسه نگرفت؛ اگرچه برخی از اعضا پس از تصویب کلیات، مطالبی را بیان کردند که واکنش محسن هاشمی را به همراه داشت. او معتقد بود اعضایی که نسبت به کلیات سؤال دارند یا خواستار اصلاح مواردی در روند بررسی هستند، باید پیش از تصویب موضوع موردنظر خود را مطرح می‌کردند، نه پس از رأی دادن و تصویب. به هرترتیب کلیات برنامه رأی آورد و اعضا بررسی جزئیات را آغاز کردند. البته سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری و مرتضی الویری، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران پیش از این، به ارائه توضیحاتی پرداختند. به گزارش همشهری، اشرفی گفت: «لایحه بازآرایی شده برنامه سوم شهر تهران در 20آذرماه توسط شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد و در 18دی‌ماه به تأیید کمیسیون تلفیق شورای اسلامی رسید.

یکی از مهم‌ترین تغییرات بازآرایی این برنامه همراستا کردن مفاد برنامه سوم با چشم‌انداز و اهداف راهبردی طرح جامع شهر تهران به‌عنوان سند چشم‌انداز تطبیق مواد و احکام برنامه با قوانین و مقررات کشور در حوزه مدیریت شهری است.» الویری نیز گفت: «مجموعه پیشنهادهایی که برای مواد برنامه سوم توسعه طرح شده 500پیشنهاد است که در اختیار بنده قرار دارد و اگر کسی هم نظرش پیشنهاد حذف ماده‌ای است قابل طرح در صحن خواهد بود.» در ادامه مواد برنامه به بحث و بررسی گذاشته شد که بخشی از آنها و اظهارنظر اعضای شورا را در جدول  می‌خوانید.




اعضای شورای شهر تهران بعد از ظهر اما با فرصت بیشتری به بررسی مواد گوناگون برنامه پنج‌ساله سوم پرداختند؛ آن هم در حضور پیروز حناچی، شهردار. به این ترتیب آنها از ساعت 2تا 6بعد از ظهر فرصت پیدا کردند تا ماده‌های 7تا 30را بررسی کرده و پس از اصلاح برخی از آنها، به تصویب برسانند.

در این بین، سیدمحمود میرلوحی درباره ماده 9پیشنهادی داشت که براساس آن قرار شد راه برای جذب نخبگان در شهرداری تهران هموار شود. سیدحسن رسولی به‌عنوان مخالف و مجید فراهانی به‌عنوان موافق صحبت کردند و در نهایت پیشنهاد میرلوحی رأی آورد. براساس بخشی از این ماده شهرداری موظف است با هدف ایجاد ترکیب بهینه منابع انسانی از طریق اعمال راهبرد «جذب برگزیده و خروج هدایت شده » تعداد کارکنان خود را سالانه 6درصد در طول برنامه سوم به به‌کارگیری روش‌های انگیزشی، برون‌سپاری، بازنگری در روش‌های ارزیابی عملکرد و تحول در نظام جذب و استخدام کاهش دهد و فقط معادل 50درصد خروجی نسبت به جذب برگزیدگان با رعایت مقررات استخدامی شهرداری اقدام کند.

پس از این ماده‌های 10تا 16بدون بحث خاصی به تصویب رسید؛ تنها برخی عبارت‌ها در آنها اصلاح شد. اما در ماده 17، پیشنهاد مشترک شهربانو امانی و مجید فراهانی مبنی بر حذف بند 3ارائه شد که با مخالفت هاشمی و میرلوحی همراه شده و رأی نیاورد. این ماده در رابطه با هوشمندسازی شهر تهران است و در بند 3آن آمده «انتقال کامل مدیریت، راهبری، دانش و کلیه مستندات شبکه فیبر نوری شهرداری به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تا پایان 6ماهه نخست سال اول برنامه و بهره‌برداری اقتصادی از این زیرساخت طی اجرای برنامه»

در ادامه جلسه عصرانه شورای شهر ماده‌های 18تا 23هم به تصویب رسید. البته اعطا درباره ماده 22پیشنهاد حذف عبارتی را داشت که با موافقت اعضا همراه شد. در واقع ماده 22اینگونه است: «شهرداری موظف است به‌منظور پیاده‌سازی نظام نوآوری شهری نسبت به تدوین آیین‌نامه هدایت و حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری با هدف رفع چالش‌های کلیدی شهر در شش ماهه نخست برنامه اقدام کند.»

سپس بررسی ماده 24در دستور کار قرار گرفت که تا حدودی بحث‌‌برانگیز شد. این ماده به تامین منابع درآمدی پایدار شهر ارتباط پیدا می‌کند.

پیشنهاد مشترک میرلوحی و سالاری حذف تبصره 2بود که در نهایت با مخالفت مسجدجامعی و موافقت زهرا صدراعظم نوری، اعضا متن جایگزینی به جای این تبصره را وارد برنامه کردند. به موجب چنین تبصره‌ای شهرداری تهران مکلف است اقدامات لازم برای امکان‌سنجی و ساماندهی عوارض شهری از محل بهره‌برداری اماکن تجاری، خدماتی و غیره را تا پایان سال اول برنامه انجام داده و برای تصویب به شورا ارائه دهد. در این ماده، تأمین زیرساخت‌های لازم به‌منظور تقویت و توسعه اقتصاد فرهنگ و گردشگری و شهر هوشمند، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با رویکرد جذب کمک‌های معمول و استفاده از پتانسیل‌های سازمان‌های بین‌المللی با رعایت قوانین مربوطه، افزایش رقابت‌پذیری شهر بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان، گردشگری شهری و اقتصاد فرهنگ مورد تأکید قرار گرفته است.

در ادامه جلسه هم مواد 25تا 30به تصویب رسید. به گزارش همشهری، لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران، 96ماده دارد که اعضای شورا امروز در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی تعداد دیگری از آنها می‌پردازند.

نماهای شهر سر و سامان می‌گیرند

بررسی لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران دیگر دستور جلسه دیروز شورا بود؛ لایحه‌ای که خیلی‌ از معماران، چندین سال پیش‌تر انتظارش را می‌کشیدند. با چنین لایحه‌ای که رأی مثبت از اعضای شورا هم گرفت، نماها و طراحی‌های شهری و ساختمانی ساماندهی می‌شوند. اینگونه سازندگان نمی‌توانند هر نمایی که دوست دارند را به اجرا درآورند و طبق یک‌چارچوب مشخص و پس از تأیید متخصصان، کار جلو می‌رود.



بهاره آورین درخصوص این لایحه اما 3پیشنهاد را برای شفافیت بیشتر ارائه کرد که دو تا از آنها به تصویب رسید. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، اصلاحیه‎ای بر تبصره 16لایحه «طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران» پیشنهاد داد که براساس آن، معاونت معماری و شهرسازی موظف می‌شود نسبت به تدوین، اعلام عمومی ضوابط و طراحی و اجرای نمای بناهای شاخص، نمای ساختمان‎های عمومی و دولتی و همچنین ضوابط طراحی نمای ویژه هریک از مناطق شهر تهران و حوزه‌های هویتی ویژه به همراه شیوه پایش حسن اجرای آن، حداکثر ظرف مدت یک‌سال پس از ابلاغ این مصوبه اقدام کرده و برای تصویب به شورا ارائه کند. این پیشنهاد با 19رای موافق از 20عضو حاضر در صحن تصویب شد. دیگر پیشنهاد آروین هم انتشار برخط نماهای تصویبی در کمیته‌های نما بود که آن هم به تصویب رسید. بر این اساس نماهایی که در کمیته‌های نما تصویب می‌شوند باید به‌صورت سه‌بعدی و پی‎دی‌اف روی نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران برای هر پرونده شهرسازی منتشر شود. اما دیگر پیشنهاد او مبنی بر این بودکه کمیته‌های نمای مناطق تنها تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط و حداکثر تا پایان سال 98به فعالیت خود ادامه بدهند تا این ضوابط نما تدوین شوند، تعداد رأی لازم برای تصویب را کسب نکرد.

تذکرات 2عضو

در یکصد و سیزدهمین شورای شهر تهران، 2عضو شورا تذکرات را ارائه دادند. به گزارش همشهری، احمد مسجدجامعی و حجت نظری عضوی بودند که یکی درباره اطلاع‌رسانی نادرست به شهروندان صحبت کرد و دیگری درباره پل‌های عابر پیاده و ابهامات طرح ترافیک خبرنگاران.

  احمد مسجدجامعی: بیش از 10روز از انتشار غیرمنتظره بوی نامطبوع در وسعت شهر تهران و تشکیل کمیته پیگیری و ریشه‌یابی می‌گذرد اما متأسفانه تاکنون هیچ گزارش رسمی به‌منظور روشن‌سازی افکار عمومی از متولیان رسیدگی به موضوع ارائه نشده است. عدم‌وجود مدیریت واحد و یکپارچگی در کنترل شرایط موجود و پوشش اخبار موجب شد تا در همان ساعات اولیه مواجهه با این پدیده نوظهور، طبق روال مرسوم گروهی پیشرو در فضای مجازی شروع به خبر‌سازی‌ و گمانه‌زنی پی در پی کردند. موضوع بوی نامطبوع گرچه با چهره بحران محیط‌زیستی در اخبار مطرح شده است اما در واقع به‌دلیل سبک اطلاع‌رسانی نادرست به احساس عدم‌امنیت شهروندان به‌ویژه در حوزه سلامت‌شان دامن زده و در واکنش ذهنی مردم به عدم‌اعتماد به مدیران شهری خواهد انجامید.

  حجت نظری: متأسفانه بارها از سوی بسیاری از شهروندان در دیدارهای مختلف و نیز فضای مجازی، مخاطب این انتقاد واقع شده‌ام که چرا پل‌های عابر پیاده مکانیزه نیستند یا اینکه چرا پل‌های مکانیزه خرابند. یکی از این پل‌ها، پل عابر مقابل داروخانه 13آبان در خیابان کریمخان زند است که بارها در مورد ضرورت مکانیزه شدن آن به طرق مختلف تذکر داده شده اما نتیجه‌ای درپی نداشته است. ایستگاه مترو شادمان هم هنوز پله برقی ندارد. تذکر دیگرم درباره ابهامات طرح ترافیک خبرنگاران است. حدود دو‌ماه تا پایان سال 97باقی مانده اما برخلاف شعاری که در مورد شفافیت مطرح شد و به‌رغم آنکه پیش‌تر هم بنده و هم دیگر همکاران تذکر داده‌بودیم، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هنوز نام رسانه‌های دریافت‌کننده طرح ترافیک و نیز تعداد سهمیه هر رسانه را اعلام نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید