• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43898
+
-

نماینده جدید آمریکا در منطقه

جهان‌نما
نماینده جدید آمریکا در منطقه


پنتاگون یکی از مخالفان سرسخت ترامپ را به‌عنوان جانشین برت مک‌گورک در ائتلاف مبارزه با داعش انتخاب کرده است.

خبر استعفای برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش جنجال زیادی در رسانه‌های جهان به پا کرد، استعفایی که به باور بسیاری از رسانه‌ها در اعتراض به تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ برای خروج نیروهای این کشور از سوریه تقدیم دولت آمریکا شده بود. اما در مقابل خبر انتصاب جیمز جفری به‌عنوان جانشین مک‌گورک در ائتلاف، بازتاب چندانی در رسانه‌ها نداشت؛ خبری که بدون شک اهمیت بالایی برای منطقه خاورمیانه و بازیگران تأثیرگذار آن دارد. جیمز جفری کیست و چه پیشینه‌ای در دولت آمریکا دارد؟ گرایش‌های فکری و سیاسی او چگونه است و انتصاب او چه پیامی برای کشورهای منطقه به همراه دارد؟


از خدمت نظامی در ویتنام تا سفارت در ترکیه
نقطه آغاز مسیر سیاسی جفری به خدمت نظامی او به‌عنوان افسر پیاده نظام ارتش آمریکا در ویتنام و آلمان بازمی‌گردد، او طی سال‌های 1969تا 1976خارج از مرزهای آمریکا خدمت نظامی داشت و بعد از آن با بازگشت به کشورش وارد سازمان امنیت ملی شد. با پیشرفت قابل توجه در این سازمان طی سال‌های 2007و 2008سمت معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا را از آن خود کرد. سپس بار دیگر عازم خارج از مرزهای آمریکا شد؛ اگرچه این بار در قامت یک دیپلمات. جفری طی سال‌های 2008تا 2010سفیر آمریکا در ترکیه بود و بعد از آن نیز تا سال 2012به‌عنوان یکی از دیپلمات‌های آمریکا در سفارت این کشور در عراق مشغول به فعالیت شد. جیمز جفری در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور در سوریه انتخاب شد و اکنون با حفظ این سمت قرار است نماینده کشورش در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش نیز باشد.


مخالفت با ترامپ
براساس ادعای مجله پولیتیکو، جیمز جفری ازجمله مخالفان تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه بوده است، این مخالفت تا جایی بوده که برخی انتظار داشتند او نیز همچون مک‌گورک از سمت خود استعفا دهد. از سوی دیگر این مجله ادعا کرده جفری ازجمله مخالفان سرسخت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در وزارت خارجه بوده است. رسانه‌های آمریکا از او به‌عنوان متخصص در مسائل مربوط به ترکیه، عراق و ایران یاد می‌‌کنند، اگرچه با نگاهی به سابقه آثار و تالیفات پژوهشی جفری در مؤسسه واشنگتن برای خاور دور می‌توان گفت سهم ترکیه در این میان بیشتر از سایر کشورهاست. جفری مقالات متعددی درباره روابط واشنگتن و آنکارا، اهمیت ترکیه در خاورمیانه جدید و چگونگی تعامل با کردها در ساختار روابط آمریکا و ترکیه منتشر کرده است. او در یکی از مقالات خود که بخش‌هایی از آن توسط مجله پولیتیکو بازنشر شده نوشته است: ترکیه یکی از مهم‌ترین کشورها در خاورمیانه و جنوب اروپا برای آمریکا به شمار می‌رود، اگرچه برخی اشتباهات واشنگتن در پرونده سوریه و مبارزه با داعش روابط دو کشور را در معرض خطر قرار داده است.


خبری خوب برای ترکیه
پیشینه جیمز جفری نشان می‌دهد انتصاب او به‌عنوان نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش پیش از هر چیز خبری خوب برای ترکیه به شمار می‌آید. این در حالی است که برت مک‌گورک مواضع منفی نسبت به دولت اردوغان داشته و به گفته روزنامه ینی‌شفق، مشکلات زیادی برای روابط آنکارا-واشنگتن ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر اما انتصاب فردی با گرایش‌های سیاسی جفری برای جانشینی شخصیتی که در اعتراض به تصمیم ترامپ از سمت خود استعفا داده نشان می‌دهد تقابل ساختار سیاسی حاکم بر وزارت‌های خارجه و دفاع آمریکا با رئیس‌جمهور همچنان ادامه دارد، تقابلی که بدون شک با توجه به ترکیب جدید کنگره آمریکا و تقویت مواضع مخالفان دولت در سال‌جاری بیش از گذشته جنجال به پا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید