• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43685
+
-

روی خط فجر

فهمیه آذرپناه/روزنامه نگار

  اعلام اسامی پیشکسوتان موسیقی کلاسیک در فجر

دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر، اسامی هنرمندان مطرح و پیشکسوت موسیقی ایران را که در این دوره از جشنواره در مسند نوازنده و رهبر ارکستر روی صحنه خواهند رفت  اعلام کرد. در جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر، هنرمندان پیشکسوت و معتبر از موسیقی کلاسیک و موسیقی کلاسیک ایرانی برای اجرای رپرتوارهای متنوعی که قبلا کمتر اجرا شده‌اند، روی صحنه می‌روند. سیمون آیوازیان، محمد اسماعیلی، حسین بهروزی‌نیا، سعید ثابت، نصیرحیدریان، شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، مظفر شفیعی، فریماه قوام‌صدری، منوچهر صهبایی، داوود فیاضی، مجید کیانی، ابراهیم لطفی و رافائل میناسکانیان از جمله این هنرمندان هستند. هر کدام از این هنرمندان با پیشینه قابل‌تأملی در فضای موسیقی ایران به جشنواره آمده‌اند و اغلب آنها در سال‌های اخیر در این رویداد ملی حضور نداشته‌اند. بخشی از این هنرمندان به‌عنوان سولیست، چه در شاخه موسیقی کلاسیک و چه در بخش موسیقی ردیف- دستگاهی در جشنواره برنامه اجرا می‌کنند. شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، نصیر حیدریان و ابراهیم لطفی هم به‌عنوان رهبر ارکستر، هدایتگر ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی، ارکستر رتوریک و ارکستر زهی آرکو خواهند بود. این دوره از جشنواره به دبیری شاهین فرهت کار خود را از 24بهمن‌ماه آغاز می‌کند.

  معرفی نامزدهای شعر کودک و نوجوان جشنواره فجر
با داوری وحید نیک‌خواه آزاد، محمود پوروهاب، مریم زندی، غلامرضا بکتاش و مهدی مرادی 5اثر در بخش شعر کودک و نوجوان به مرحله‌ نهایی سیزدهمین جشنواره شعر فجر راه پیدا کرده‌اند. «آبان در ترافیک» سروده داوود لطف‌الله از انتشارات سوره مهر،
«احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» سروده حسین تولایی از انتشارات علمی‌وفرهنگی، «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی از انتشارات کانون‌پرورش‌فکری، «در سکوت ماسه‌ها» سروده کمال شفیعی از انتشارات کانون پرورش‌فکری و «دلم تنگ تنگ است» سروده طیبه شامانی از انتشارات مهر زهرا آثار راه‌یافته به بخش کودک و نوجوان شعر فجر هستند.

  گلایه داوودنژاد از جشنواره فیلم فجر
علیرضا داوودنژاد در پی اعلام مسئولان جشنواره فیلم فجر مبنی بر نرسیدن فیلم «مصایب شیرین 2» به دبیرخانه این رویداد، از این اظهارات گلایه کرد. این کارگردان در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته درباره عدم‌حضور «مصایب شیرین 2» به جشنواره گفت: «حدود 20روز قبل با دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، شخص آقای سیمون سیمونیان تماس گرفتم و اعلام کردم که قصد دارم فیلم در جشنواره باشد. بارها گفتم برای بخشی از فیلمبرداری فیلم به فصل سرما نیاز دارم، در این مقطع نمی‌توانم نسخه کاملی از فیلم به هیأت انتخاب ارائه کنم اما 70درصد فیلم آماده است که هم‌اکنون می‌توانم به شما تحویل دهم و بعد از آن تا اواخر دی ماه، نسخه نهایی را به دفتر جشنواره برسانم. همان مقطع از ایشان پرسیدم که آیا لازم است بیایم فرم پُرکنم؟ که ایشان گفتند تلفنی ثبت می‌کنم. در هفته‌های اخیر مشغول فیلمبرداری چند‌درصد باقیمانده از فیلم در تهران بودم چون هوا سرد شده بود و به آنچه می‌خواستم دست پیدا کرده بودم و دفتر جشنواره هم تماسی با من نگرفت تا چند روز پیش که آقای سیمونیان سراغ فیلم را گرفت که توضیح دادم فیلمبرداری درحال اتمام است و حتما فیلم را می‌رسانم و این تأخیر هم به خاطر رعایت فصل در فیلم بوده و بخش انگلیسی فیلم هم حاضر است. در این شرایط من فرض را بر این گذاشتم که با این عذر موجه، مشکلی برای فیلم به‌وجود نیاید تا اینکه در روزنامه خواندم «مصایب شیرین 2» به جشنواره نرسیده است! »

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :