• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43533
+
-

یک شورای کاملا زنانه

افضل‌آباد، روستایی در خاش که از سیر تا پیاز مدیریت آن به عهده زنان است

فرشته بامری|‌  خبرنگار:


این گزارش حکایت روستایی در شهرستان خاش است که همه صندلی‌های مدیریت در آن به زنان تعلق گرفته است. شاید برای شما هم عجیب باشد که خاش، با 10 هزار کیلومتر وسعت و200 شورای اسلامی شهر و روستا و 73 دهیاری طی این دو سال، 14 دهیار زن به خود دیده است. روستای افضل‌آباد در میان دیگر روستاهای این شهرستان که ۱۷۰ نفر و ۵۸ خانوار جمعیت دارد، سرآمد مدیریت زنانه‌ است. در افضل‌آباد هم دهیار زن است و هم رئیس و 5 عضو شورای اسلامی روستا. 

 «صدیقه یارمحمدزهی»، یکی از زنان روستا، می‌گوید: از این‌که بانوان روستا از زندگی سنتی خود فاصله گرفته‌اند و در حوزه اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، خوشحالم و امیدوارم بانوان دیگر روستاها نیز به توانمندی‌های خود اعتماد کنند. 

وی در ادامه می‌افزاید: اعضای شورای اسلامی این روستا همه زن هستند. این زنان با هم‌اندیشی و برگزاری جلسات، نیازهای روستا را شناسایی می‌کنند و به مسئولان انعکاس می‌دهند. به اعتقاد وی موضوع جنسیت در این روستا مانع حضور، فعالیت و مطالبه‌گری آن‌ها نشده است. 

 «فرحناز یارمحمدزهی»، یکی دیگر از زنان روستا، گفت: در این مدت بارها شنیده‌ام که مگر این روستا مرد نداشت که همه زنان کاندید و عضو شورا شدند! من در پاسخ می‌گویم: ما مرد داشتیم ولی مردهای این روستا خودشان از زنان حمایت می‌کنند. به اعتقاد وی روستای افضل‌آباد پس از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیش از گذشته برای مردم مطرح و معرفی شده است. دلیل مشخص آن کاندید شدن زنان روستا در این دوره از انتخابات بود.  او در ادامه می‌افزاید: اشتغال به صنایع‌دستی سرگرمی و شغل زنان روستاست. بیشتر زنان این روستا این هنر و فن توأمان را نسل به نسل به کودکان خود انتقال می‌دهند. 


 یک انتخابات زنانه

«مدینه احمد‌زهی»، رئیس شورای اسلامی این روستا، گفت: زنان روستا فعالیت‌های اجتماعی پررنگی دارند. سال گذشته فقط در بخش مرکزی خاش 347 نفر از مجموع 1235 نفر یعنی حدود 30 درصد از ثبت‌نام‌شدگان در انتخابات شوراهای این بخش، زنان بودند. سرانجام 70 بانو به شورای روستاهای این بخش راه یافتند. 

وی افزود: افضل‌آباد از این منظر در شوراهای دیگر روستا رتبه نخست را دارد. 
«راضیه احمد‌زهی»، یکی از اعضای شورای اسلامی روستا، بیان کرد: من با تشویق خانواده‌ام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کاندید شدم و به عنوان یکی از اعضای شورا در این روستا ظرفیت و قابلیت‌های کم‌نظیری در حوزه زنان می‌بینم که باید مورد حمایت قرار گیرد. 


وقتی دفتر دهیار، کلاس درس می‌شود 

احمد‌زهی ادامه داد: یکی از این نمونه‌ها زنی است که در این روستا شغل آموزگاری را بر عهده گرفته تا آن‌ها مجبور نباشند برای ادامه تحصیل به روستاهای دیگر بروند. 
 «مریم احمدزهی»، دهیار و آموزگار این روستا، توضیح داد: من متولد ۱۳۶۴در روستای افضل‌آباد هستم. ازدواج کرده‌ام و پنج فرزند دارم. تحصیلات دوره ابتدایی را در همین روستا گذراندم اما به دلیل این‌که در مقاطع بالاتر مدرسه و مرکز آموزشی در روستا نبود راهی خاش شدم. برای تحصیلات دانشگاهی هم به شهرستان سراوان رفتم. در ابتدا به عنوان دهیار روستا فعالیت می‌کردم، اما پس از این‌که متوجه شدم کودکان روستا به‌دلیل نبود فضای آموزشی از تحصیل باز می‌مانند دفتر دهیاری را به کلاس درس تبدیل کردم. 

وی درباره فضای آموزشی روستا تصریح می‌کند: روستای افضل‌آباد مدرسه ندارد. تا قبل از این دانش‌آموزان مجبور بودند مسیر ۵۰۰ متری تا مدرسه روستای مجاور را طی کنند. من برای جلوگیری از باز ماندن از تحصیل کودکان دفتر دهیاری را به کلاس درس تبدیل کردم. اکنون ۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع اول تا ششم دبستان در این کلاس درس خودساخته مشغول به تحصیل هستند. 


زنان مستعد اما محروم

مدیر کل بانوان استانداری با ابراز خرسندی مدیریت یکپارچه زنان این روستا اظهار کرد: این ظرفیت غنی سیاسی در سیستان و بلوچستان به‌ویژه مناطق روستایی‌، بسیار امیدبخش است. افضل‌آباد اکنون نماد روستایی با مدیریت زنانه است که شایسته پیشرفت و ترقی است. زنان سیستان و بلوچستان در فضای محروم، استعدادهایی از خود بروز داده‌اند که آن‌ها را شایسته جهانی شدن می‌کند. 

 «فاطمه فاضلی» در ادامه تاکید کرد: در واقع مدیریت صحیح زنان که حاصل اعتماد جامعه‌ سنتی به زنان است، موجب شده دغدغه‌های مردم این روستا با جدیت پیگیری شود. 
وی با اشاره به «زیبا عزیزی»، زن نمونه سیستانی، افزود: زیبا عزیزی ۳۵ ساله که آموزگاری می‌کند نمونه بارزی از یک زن توانمند سیستان و بلوچستانی است. وی به سبب تلاش‌های خود در هدایت و آموزش دانش‌آموزان دختر در مناطق روستایی جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی را از بنیاد جهانی زنان دریافت کرده است. توزیع امکانات آموزشی، جمع‌آوری سرمایه و نظارت بر ساخت سرویس‌های بهداشتی، جلوگیری از ۳۰ مورد ازدواج کودکان و آموزش صنایع دستی به زنان تهی‌دست سیستانی از دیگر اقدامات وی است. 

مدیر کل امور بانوان استانداری تشریح کرد: نکته جالب این است که طی سال‌های اخیر، استان رکورددار به‌کارگیری زنان در پست‌های اداری و مدیریتی شناخته شده است. از سال ۹۴ تاکنون ۲۳۷ زن در پست‌های مهم مدیریتی از جمله فرماندار یا معاون استاندار، معاون فرماندار، معاون مدیر کل، مشاور فرماندار و رئیس اداره مشغول به فعالیت هستند. 


برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی 

مدیر کل امور بانوان استانداری در این‌باره می‌گوید: در آخرین بازدید مدیریت امور بانوان استانداری از روستای افضل‌آباد، نیازهای آن‌ها شناسایی و توجه به اشتغال بانوان روستایی از جمله اولویت‌های دفتر امور بانوان استانداری قرار گرفت. 
وی بیان کرد: مقرر شد با اعزام مربی به این روستا دوره‌های آموزشی در رشته‌های خیاطی، قالی‌بافی، سوزن‌دوزی و آرایشگری ویژه بانوان برگزار شود؛ همچنین کارگاه مهارت‌آموزی دائمی در محل دهیاری روستا ساخته می‌شود تا تسهیلات اشتغال‌زایی به زنان روستا تعلق گیرد. 
فاضلی افزود: در این بازدید زنان واجد شرایط پوشش کمیته امداد و بهزیستی که تاکنون مشمول این خدمات نبوده‌اند، شناسایی و به نهادهای مربوط معرفی شدند. بررسی وضعیت بازماندگان و فاقدان شناسنامه نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در این روستا بوده است. 


دار قالی به روستا می‌آید 

مدیر کل بانوان استانداری درباره بیمه زنان روستایی تاکید کرد: یکی از نیازهای جامعه روستایی بهره‌مندی از بیمه روستاییان و عشایر است. هر زن و مرد روستایی، عشایر و کشاورز غیرساکن در روستا با حداقل ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از مزایای مستمری پیری استفاده کند. 

وی با بیان برخی مشکلات روستا بیان کرد: برای رفع مشکلاتی نظیر آنتن‌دهی، آب لوله‌کشی، گازرسانی این منطقه رایزنی‌های لازم انجام شده است. با وجود ظرفیت‌های منحصر به فرد این روستا در صنایع‌دستی نیز مقرر شد در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی استان یک غرفه به این روستا اختصاص یابد. فاضلی ادامه داد: برای رونق اشتغال زنان افضل‌آبادی، دار قالی برای زنان هنرمند فرش‌باف افضل‌آباد در نظر گرفته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید