• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42708
+
-

خود ویرانگران

داستان ستاره‌هایی که پس از فوتبال، زندگی‌شان تباه شد

خود ویرانگران

ستاره‌های فوتبال گاهی از موقعیتی که دارند استفاده نمی‌کنند و عاقبت‌به‌خیر نمی‌شوند. بهترین نمونه پل گاسکوین است که این روزها دوستانش برای تامین مخارج زندگی در دوران ترک اعتیاد به او صدقه می‌دهند. حالا خبر رسیده که یک بازیکن سرشناس دیگر بدون آنکه به دام اعتیاد بیفتد، ورشکسته شده است. آساموا ژیان مثل ماشین ژیان از رده خارج شده و فقط 600پوند در حساب بانکی‌اش پول دارد؛ آن‌هم با 106بازی ملی برای غنا و ساندرلند، العین، کایسری اسپور و لیگ چین. باشگاه ترکیه‌ای کایسری طلب او را نمی‌دهد. ژیان مشکل خانوادگی هم دارد و ارتباط او با همسر و 3 فرزندش از 4ماه پیش قطع شده و آنها حاضر به پاسخ دادن به تماس‌هایش نیز نیستند. ژیان پس از درخشش در ساندرلند و گلزنی تقریبا در هر بازی برای این تیم با قراردادی خوب به شانگهای اس‌آی‌پی‌جی چین رفت؛ باشگاهی که همین الان ستاره‌هایی مثل هالک و اسکار برزیلی در آن بازی می‌کنند. دستمزد او در این باشگاه 227هزار پوند در هفته بود و حالا هیچ‌چیز از آن همه پول و رولز رویس طلایی‌رنگی که سوار می‌شد باقی نمانده است. او تنها ستاره‌ای نیست که همه ثروت خود را به باد می‌دهد. 
   رونالدینیو با آن استعداد و ثروت به‌خاطر بی‌مبالاتی و خوشگذرانی هم‌اکنون 1.75میلیون پوند بدهی بانکی دارد. او خانه‌هایش را در رهن بانک گذاشته بود اما نتوانست قسط‌ها را بازپرداخت کند و همه املاکش توقیف شد و حتی اخیرا پاسپورت او هم توقیف شده بود.
   دیوید جیمز، دروازه‌بان سابق تیم ملی انگلیس و لیورپول که در دوران فوتبالش 20میلیون پوند دستمزد گرفته بود و برای آرمانی و دیگر برندها هم مدلینگ بود، در سال2005 طلاق بیچاره‌اش کرد تا جایی که مجبور شد مدال و جام‌ها و یادگاری‌های ورزشی‌اش را به حراج بگذارد.
   وضعیت مارادونا هم که کاملا مشخص است. دو بار رکورد نقل‌وانتقال بازیکن را شکست اما در سال2009 برای اولین‌بار ورشکسته شد. زندگی ناسالمی که داشت از طرفی و فرار مالیاتی‌اش، همه ثروت یکی از بهترین بازیکنان تاریخ را از او گرفت.
   پل مرسون، اسطوره آرسنال 7میلیون پوند ثروت خود را پای قمار، مشروب و مواد هدر داد. او که اکنون در اسکای‌اسپورت شغلی برای خودش دست‌وپا کرده، یک‌بار برای اینکه به سمت مواد نرود و نتواند شماره ساقی را بگیرد، انگشت خود را شکسته بود.
   یان آرنه ریسه، ستاره نروژی سابق لیورپول 2 سال پس از قهرمانی با لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا اعلام ورشکستگی کرد. آن زمان هفته‌ای 50هزار پوند دستمزد می‌گرفت و قربانی کلاهبرداری 3 میلیون پوندی سرمایه‌گذاری در نروژ شد.
   اریک جمباجمبا، هافبک کامرونی سابق منچستریونایتد که زمانی همبازی کریستیانو و گیگز بود 4‌سال پس از انتقال به استون‌ویلا ورشکسته و مجبور شد برای پول به تیم هندی سن‌میرن برود. او در حال حاضر برای 88تماشاگر در یک تیم گمنام در سوئیس بازی می‌کند و هنوز محتاج نان شب است. 
   برد فریدل یکی از دروازه‌بان‌های سرشناس آمریکا هم جزو ورشکستگان فوتبالی بود. او که قصد دارد در آمریکا مدرسه فوتبال بسازد، 5میلیون بدهی بالا آورد و خانه 260هزار پوندی‌اش توقیف شد در حالی که زمانی در استون‌ویلا هفته‌ای 50هزار پوند دستمزد می‌گرفت.
   ستاره‌های دیگری مثل سلستین بابایارو، پل گاسکوین، کیت گیلسپی، لی هندری، امانوئل ابوئه و... به‌خاطر قمار یا اعتیاد یا اعتماد بی‌جا به دیگران و از همه مهم‌تر درگیری‌های عاطفی و طلاق به ورطه ورشکستگی افتادند. شاید نان فوتبال به بعضی‌ها نمی‌سازد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :