• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42411
+
-

واردات دام زنده و انتظار رونق کسب‌وکار اغذیه‌فروشان

شرکت پشتیبانی امور دام 250هزار رأس دام زنده سبک از رومانی وارد می‌کند

کسب‌وکار
واردات دام زنده و انتظار رونق کسب‌وکار اغذیه‌فروشان

با صدور مجوز واردات دام زنده و کشتار آن در شهرهای مرزی کشور، احتمال کاهش قیمت گوشت قرمز و بازگشت رونق به کسب و کار بیش از 5رسته شغلی مرتبط با کشتار دام، قوت گرفت.
به گزارش همشهری، کمبود و گرانی گوشت قرمز و اصرار مسئولان تنظیم بازار به واردات گوشت قرمز منجمد و گرم موجب افت فروش و ریزش کسب و کار حدود 5رسته شغلی مرتبط با کشتار دام زنده شامل اغذیه‌فروشان مواد غذایی،فروشندگان دل ، جگر و قلوه ، رستوران‌داران و سلف سرویس ، طباخان ، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی، کبابی و حلیم و‌ آش شد. به‌نحوی که حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی در گفت‌وگو با همشهری از درخواست این فعالان صنفی برای جایگزینی واردات دام زنده به جای واردات گوشت قرمز گفت و تأکید کرد: آلایش دام که در کشورهای همجوار دور ریخته می‌شود منشأ رونق کسب و کار برخی رسته‌های شغلی در کشورمان است. او همچنین از افزایش قیمت هر دست کله‌وپاچه به 200هزار تومان و رشد 100درصدی قیمت سیرابی - شیردان خبر داده و تأکید کرده که کمبود کشتار دام موجب رونق گرفتن قاچاق کله و پاچه و آلایش دام از برخی کشورهای همجوار به ایران شده است.

کمبود و واردات انحصاری دام زنده 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه واردات دام زنده فقط برای شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان دستگاه تنظیم بازار کشور آزاد شده و عموم چنین امکانی ندارند، گفت: کاهش تولید، دلیل کمبود دام در کشور است. علیرضا عزیزاللهی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود دام زنده و گوشت قرمز باید واردات انجام شود به مهر گفت: در کنار آزادسازی واردات دام زنده و گوشت قرمز نباید از صادرات قانونی دام زنده نیز جلوگیری شود امامتأسفانه این اتفاق افتاده است. او درباره دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی، گفت: دلیل این مسئله قاچاق نیست، تعداد بهره‌برداران عشایری و روستایی دام در کشورکاهش یافته و این امر باعث شده تولید دراین بخش‌ها کم شود؛ اما تقاضا نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است بنابراین اکنون با کمبود دام زنده و گوشت قرمز مواجه هستیم. به گزارش همشهری، سالانه حدود 870هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات این محصول حدود 130هزار تن است؛ این در حالی است که به‌رغم واردات گوشت منجمد و گرم قیمت گوشت قرمز طی چند‌ماه گذشته حدود 50درصد افزایش یافته و ممنوعیت واردات زنده موجب افزایش قیمت مواد غذایی و کسب و کارهای مرتبط با کشتار دام شده است.


   واردات 250هزار رأس دام سبک از رومانی

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه مجوزهای واردات دام زنده صادر و اقدامات اولیه برای انجام این کار صورت گرفته است به همشهری گفت: مقرر شده تا حدود 250هزار راس دام سبک از رومانی وارد کشور شود که این کار می‌تواند ضمن جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت گوشت قرمز زمینه رونق برخی کسب و کارهای مرتبط با کشتار دام زنده را فراهم سازد. علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مجوز واردات در سطح گسترده را از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کرده است، افزود: استعلام قیمت‌ها از کشور رومانی برای واردات دام زنده انجام شده است این در حالی است که طی ماه‌های گذشته توزیع گوشت منجمد در بازار نه تنها قادر به شکست قیمت‌ها نبوده بلکه کاهش شدید کشتار دام کسب و کارهای مرتبط را با افزایش شدید قیمت محصولات‌شان و تشدید رکود مواجه کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید