تا پایان سال 9کیلومتر از متروی خط6 به بهرهبرداری میرسد
هیچ موضوعی مهمتر از سلامت شهروندان نیست
روز گذشته شهردار تهران با استفاده از دوچرخه، مترو و اتوبوس به شهرری و سپس به مجلس رفت
محمد سرابی _ خبرنگار
مشکلاتی که باعث بیماری و مرگومیرتهرانیها میشود به شکلی به انبوه خودروهای شخصی ارتباط دارد. چه آلودگی هوا باشد و چه چاقی و کمتحرکی. دود خودروهای شخصی هوا را آلوده کرده است. فضایی که اشغال میکنند خیابانها را بسته و شیوه استفاده دائمی از آنها در کنار مشاغل بیتحرک شهری باعث گسترش بیماریهای جسمی گوناگون شده است. راهحل شهرداری برای این مشکل افزایش شبکه حملونقل عمومی و نظارت بر سالم بودن خودروهایی است که در شهر حرکت میکنند.
شهردار تهران سهشنبه روز پرکاری را گذراند که همه بخشهای آن به آلودگی هوا ارتباط پیدا میکرد. او ابتدا به بازدید خط6 مترو و بعد از آن به مرکز معاینه فنی زمانآباد رفت و در ادامه، در ملاقات با نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران 2میلیارد دلار بودجه لازم است. دیروز سهشنبه بود. روز بدون خودرو. شهردار تهران با دوچرخه، اتوبوس و مترو در شهر تردد کرد. شهردار تهران در بازدید از خط6 مترو و ایستگاه معاینه فنی زمانآباد واقع در جاده ورامین دراینباره اظهار کرد: هیچ اصراری بر استفاده همگانی از دوچرخه نیست ولی این وسیله کم هزینهترین و پرنشاطترین ابزار حملونقل است. امیدواریم استفاده از این وسیله از روز سهشنبه به تمام روزهای هفته تسری پیدا کند و بتوانیم مسیرهای مناسب برای حرکت آن را هم فراهم کنیم.
پیروز حناچی با اشاره به اینکه تا پایان سال 9کیلومتر از خط 6 به پایان میرسد گفت: شاید بهنظر بیاید که این کار فقط یک پروژه مهندسی است اما ساخت مترو ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت شهروندان دارد و هیچ موضوعی مهمتر از سلامت شهروندان نیست.او اظهار کرد: با شروع بهکار خط6 مترو که بلندترین خط مترو تهران است فشار بر سایر خطوط هم کاهش پیدا میکند. شهردار با بیان اینکه شروع بهکار 6خط معاینه فنی و 4 ایستگاه ثابت و سیار با مشارکت بخش خصوصی جای تشکر دارد، بیان کرد: مراکز معاینه فنی جدید در جاده ورامین و چیتگر ساخته شده است تا بتوانیم مسیرهای ورودی را نیز کنترل کنیم.
220هزار معاینه فنی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در مراسم شروع بهکار ایستگاه معاینه فنی زمانآباد گفت: در مشهد سالانه 180هزار مورد معاینه فنی اجرا میشود. در تهران فقط در ماه آبان امسال 220هزار مورد معاینه فنی انجام شد. با این حال بهدلیل اینکه در بعضی از مناطق تهران مشکل کمبود زمین داریم کسی از ساخت مرکز معاینه فنی استقبال نمیکند. به همین دلیل ساخت دستگاههای معاینه فنی سیار پیشنهاد شده است.
نواب حسینیمنش افزود: با وجود اینکه معاینه فنی در تهران خیلی سختگیرانه اجرا میشود اما رضایتمندی شهروندان در آن دیده شده است. نوبتدهی اینترنتی برای اجرای معاینه فنی نیز ضروری است تا از معطلی رانندگان کاسته شود.او درباره خودروهای دیزلی گفت: با همکاری پلیس راهور برخی خودروهای دیزلی را در جادهها متوقف و استانداردهای آنها را بازبینی میکنیم. از 2754خودرویی که در طرح بازدید شدند 370خودرو معاینه فنی نداشتند و 665خودرو نیز با وجود اینکه قبلا برگه معاینه فنی دریافت کرده بودند نتوانستند شرایط استاندارد را نشان دهند و از معاینه خارج شده بودند.
حسینی منش گفت: ایستگاه سیار معاینه فنی که در یک کانکس نصب شده است در زمان کوتاهی برپا میشود و میتوان آن را در نقاط مختلف بهکار انداخت. تجهیزات و ابزار دقیق آن از شرکتهای آلمانی تامین شده است و اتاقک و دیگر قطعات در ایران ساخته شده است که به همین دلیل در هزینه صرفهجویی زیادی شد.
اجرای طرح کاهش
معاون حملونقل شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: اجرای طرح «کاهش» در بخش معاینه فنی از سال1395 تصویب شده بود اما عملیاتی نشد و برخیهم تصور میکردند که تبعات اجتماعی ایجاد میکند. امسال مردم خودشان از این طرح استقبال کردند که نشان میدهد شهروندان به اهمیت کارکرد صحیح خودروها حساس هستند. محسن پورسیدآقایی افزود: البته در کاهش آلودگی هوا بارندگی هم نقش مهمی داشته است و در 3 ماهه پاییز 16روز بارندگی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است و تعداد روزهای سالم نیز به بیش از 30روز رسید اما مسئله مهم میزان سرعت آلودگی تهران بود. چراکه در سال گذشته ظرف 3 روز بعد از بارندگی هوا آلوده میشد اما امسال حداقل 6 روز و حداکثر 9روز طول میکشید تا هوا بعد از بارندگی آلوده شود که این اتفاق خوبی است.
شهردار تهران در مجلس
برنامه دیگر شهردار در این روز شرکت در جلسهای با حضور نمایندگان کمیسیون عمران مجلس بود. شهردار که براساس «سهشنبههای بدون خودرو» با دوچرخه به مجلس رفته بود گزارشی درباره برنامهها و چالشهای پیش روی شهرداری تهران ارائه کرد. به گفته 2عضو کمیسیون عمران، در این نشست شهردار تهران از کمیسیون عمران مجلس درخواست حمایت بیشتر مجلس از شهرداری را در بودجه سال98 داشت. طبق گفته شهردار تهران وضعیت حملونقل در پایتخت نامناسب است و منجر به آلودگی و بیماری مردم شده و توسعه مترو و LRT (قطار شهری) جزو برنامههای در دست اجراست.
جمعآوری کارگاه بزرگ مترو از مناطق پرتردد
بعد از بازدید مدیران شهرداری از خط6 متروی تهران و ایستگاه دولت آباد نشستی با حضور پیمانکاران این خط برگزار شد. شهردار در این نشست، از جمعآوری کارگاه بزرگ مترو در میدان هفت تیر که بهعلت ایجاد تاسیسات تولید بتن فضای زیادی را اشغال کرده بود تشکر کرد. حناچی همچنین تأکید کرد که دیگر نباید چنین کارگاهی در مناطق پرتردد و مرکزی شهر ساخته شود زیرا تصویر نامناسبی را در شهر ایجاد میکند. معاون حملونقل شهرداری تهران نیز در این دیدار بر این نیز تأکید کرد که تاسیسات زیادی در خطوط مترو ساخته شده است درحالیکه تجهیزات به تناسب آن تامین نشده و در نتیجه نمیتوان از این تاسیسات و سازهها بهرهبرداری کرد. به گفته محسن پورسیدآقایی برای تامین هزینه راهاندازی خط6 انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برنامهریزی شده است اما بهدلیل اینکه طی کردن مراحل انتشار آن تا پایان سال و شاید تا ابتدای سال آینده طول بکشد نیاز است تا با کمک بانک شهر و پیمانکاران بتوان این پروژه را تا انتشار نهایی اوراق ادامه داد. او همچنین بیان کرد که 10کیلومتر از خط6 مترو را میتوان با 150میلیارد تومان تجهیزات راهاندازی کرد. پیمانکاران تجهیزات مترو نیز در این نشست اظهار میکردند که 90درصد قطعات مورد استفاده در این بخش به شکلی به قیمت ارز مرتبط است و در اثر افزایش قیمت دلار تامین آنها دشوار شده است.