• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42192
+
-

برگزیدگان پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه‌تهران معرفی شدند

شهر
برگزیدگان پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه‌تهران معرفی شدند

مراسم اهدای جوایز پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در مجموعه کاخ گلستان برگزار شد.

به گزارش همشهری، این جایزه به نسبت 4دوره پیشین، حوزه‌های بیشتری را زیر پوشش قرار می‌داد و در آن از پیشکسوتان تاریخ‌نگاری پایتخت تا هنرمندانی که در آثار خود از عناصر فرهنگی این شهر استفاده کرده بودند، قدردانی شد. عضو شورای شهر تهران در این مراسم با اشاره به تاریخ کهن تهران اظهارکرد: کشف اسکلت بانوی 7هزارساله باری بر دوش ما افزود، زیرا باید تصمیم می‌گرفتیم که اسکلت را در همان محل نگهداری کنیم یا آن را به موزه انتقال دهیم؛ همچنین اینکه جست‌وجو در آن منطقه را ادامه دهیم یا خیر.

احمد مسجدجامعی با اشاره به آثار باقیمانده از گذشته تهران گفت: کاخ گلستان تنها ساختمان ثبت جهانی شده است که در جنبه‌های مختلف ساختمانی و آیینی ثبت شده است. در ساختمان «سر قبرآقا» جلوه‌ای از هنرهای گوناگون زمان خود را داریم و  کاروانسرای «خانات» تنها کاروانسرایی است که از دوران صفوی در تهران باقی ‌مانده. اگر اینها را به‌صورت مجزا نبینیم و پیوسته بدانیم آیا نمی‌توان آنها را تبدیل به مجموعه فرهنگی کرد. اظهارات مسجدجامعی پس از پخش 2 فیلم مستند در این مراسم صورت گرفت که درباره خیابان مولوی و خیابان اسماعیل بزاز ساخته شده بود.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهر، روح، خاطره و زندگی دارد، نه اینکه تنها چند ساختمان و پلاک باشد. همه مردم، شهر را به‌وجود می‌آورند؛ مانند خانواده‌هایی که از تمام ایران به تهران آمده‌اند یا پیروان ادیان الهی که در این شهر ساکن شده‌اند و نام آنها باقی‌مانده است؛ به‌همین دلیل رشته‌های گوناگونی را در جایزه تهران قرار دادیم. مسجدجامعی با نقل خاطره‌ای از کسبه خیابان مولوی گفت: در این شهر ساختمان و هر فرد برای خود هویتی داشت، چنانکه رفتار فروشندگان و شکل ساختمان‌ها معرف آنها بود و همین موضوع شهر را دیدنی می‌ساخت. در این مراسم از 2سند تاریخی شامل 4 برگ نوشته برای اولین بار رونمایی شد و سپس از برندگان جشنواره «جایزه تهران» به تفکیک بخش‌های پیشکسوتان، مولفان کتاب، محققان دانشگاهی و هنرمندان عکس و تصویر قدردانی به عمل آمد. در بخش خبرنگار و عکاس فعال در حوزه تهران افشین امیرشاهی به عنوان خبرنگار فعال و حمید فروتن عکاس در حوزه تهران مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش پیشکسوتان از کامران صفامنش به عنوان پیشکسوت فعال در حوزه شهر و شهرسازی و دکتر اسکندر مختاری پیشکسوت فعال در معماری و مرمت‌گر ابنیه تجلیل شد. دربخش فرهنگی از رضا انوشیروان مولف کتاب طهران در مطبوعات دوران قاجار، حمید رضا نوروزی طلب مولف کتاب از تهران تا شمیران، علیرضا قاسم خان مولف کتاب تکیه دولت ، داریوش شهبازی مولف چندین کتاب در حوزه تهران، جواد ایمانی شاملو نگارنده رساله دکترا با موضوع تبیین تحولات فضایی کلانشهر تهران از منظر اقتصاد سیاسی نفت، تقدیر شد. همچنین در بخش ناشر فعال از ناصر میر باقری مدیر مسئول انتشارات گویا برای انتشار کتب نفیس تهران تجلیل به عمل آمد ودر بخش فیلم و عکس از رخشان بنی اعتماد و شهرام میرآب اقدم در حوزه کارگردانی فیلم قدردانی شد.

ناصر قاسمی در عرصه عکاسی با محوریت تهران، فرخ فخرالدینی در عرصه عکاسی با محوریت مشاهیر و مفاخر تهران با اهدای لوح تقدیر و جوایزی قدردانی شد. همچنین در بخش فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، لوح تقدیر و جایزه تهران به جبرئیل نوکنده به منظور معرفی جاذبه های میراث تهران و رونق گردشگری موزه ملی ایران تعلق گرفت.همچنین غلامرضا منوچهری پیشکسوت و فعال محیط زیست برای راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهر ری و از زهرا بهروز آذر مدیر مرکز رصد خانه شهری تهران به پاس فعالیت در امر پژوهش تقدیر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید