• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42109
+
-

واقعیت پیدا کردن افسانه کیمیاگری

دانشمندان چینی در مقاله‌ای می‌گویند توانسته‌اند مس را تبدیل به ماده‌ای با خصوصیات کاملا مشابه طلا کنند

واقعیت پیدا کردن افسانه کیمیاگری

شاید خیلی‌ها در افسانه‌ها از کیمیاگری که ریشه شیمی به‌حساب می‌آید و تبدیل کردن فلزات ارزان به فلز گران‌قیمتی مانند طلا شنیده‌اند. کیمیاگری سال‌ها در داستان‌ها و افسانه‌های جهان بوده‌ است، حالا اما گروهی از دانشمندان چینی می‌گویند که واقعا این افسانه را تبدیل به واقعیت کرده‌اند. براساس نتایج تحقیقاتی که در نشریه Science Advances منتشر شده تیمی از محققان مؤسسه شیمی، فیزیک شهر دالیان چین می‌گویند توانسته‌اند مس را که فلزی ارزان‌قیمت به‌حساب می‌آید به ماده‌ای با خصوصیاتی کاملا مشابه طلا تبدیل کنند. این کار با قرار دادن مس در مجاورت گاز آرگون صورت گرفته است. پروفسور سان جیان و  همکارانش، یک قطعه مس را زیر یک شعله گاز آرگون داغ و دارای بار الکتریکی قرار دادند.
ذرات یونیزه‌ای که سریع حرکت می‌کنند، اتم‌های مس را هدف قرار دادند. اتم‌ها روی سطح دستگاه جمع‌آوری شده و خنک شدند و یک لایه نازک شبیه به شن تشکیل دادند. هر دانه شن دارای قطر تنها چند نانومتر یا یک‌هزارم اندازه یک باکتری بود.
محققان این ماده را در یک اتاقک واکنش قرار دادند و از آن به‌عنوان یک کاتالیزور برای تبدیل زغال‌سنگ به الکل استفاده کردند که یک فرایند شیمیایی پیچیده و دشواری است که فقط فلزات گرانبها می‌توانند آن را تحمل کنند و تنها روی این فلزات کارآمد است.  این گروه تحقیقاتی می‌گویند نانوذرات مس موفق به عملکرد کاتالیستی بسیار شبیه به طلا یا نقره شدند.

برای کارهای صنعتی نه کلاهبرداری 
اولین مسئله‌ای که در این رابطه به‌نظر می‌آید، امکان کلاهبرداری و استفاده از این فلزات برای فروش به‌عنوان طلای واقعی است. به گزارش اسپوتنیک، این تیم تحقیقاتی اعلام کرده که استفاده از این روش‌ برای جایگزینی طلا یا نقره مورد نیاز در دستگاه‌ها و موارد صنعتی است. در بسیاری از صنایع مهندسان گاهی به‌خاطر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی طلا مجبور به استفاده از آن می‌شوند. اکنون اما این روش می‌تواند احتمال کاهش هزینه‌ها با استفاده از ماده‌ای که خصوصیات مشابه طلا را دارد افزایش دهد. دستگاه‌های الکترونیکی ازجمله موبایل‌هایی که در دست همه است حاوی مقدار زیادی طلا، نقره و پلاتین است.
مواد جدید ایجاد شده نمی‌تواند به‌عنوان طلای جعلی استفاده شود؛ چراکه تراکم آن همان تراکم مس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید