• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41902
+
-

نخل طلا و اسکار برای سینمای ژاپن

آرش نهاوندی/خبرنگار

فیلم «دله‌دزدها» به کارگردانی‌‌ هیروکازو کوردا‌ از کشور ژاپن، در فهرست نهایی نامزدان دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی قرار دارد. 
دله‌دزدها با بازی ‌لی‌لی فرانکی، ساکورا آندو و ‌مایو ماتسووکا‌ یک تراژدی خانوادگی درباره دزدان خرده‌پایی است که از راه دزدی، گذران زندگی می‌کنند. آنها حتی وقتی با دختر‌بچه بی‌سرپناهی روبه‌رو می‌شوند، او را به فرزندی می‌پذیرند و محیط گرم خانوادگی برایش فراهم می‌کنند.
ارزیابی منتقدان حکایت از آن دارد که این فیلم می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی سال2019 باشد. فیلم دله‌دزدها از دیگر‌سو به‌عنوان کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی در مراسم جایزه گلدن گلوب سال2019 نیز معرفی شده است. دله‌دزدها برای نخستین‌بار در هفتادویکمین دوره برگزاری جشنواره سینمایی کن در 13مه2018 به‌نمایش درآمد و در همین مراسم نیز موفق به کسب نخل طلا شد. این فیلم در 8ژوئن2018 در ژاپن اکران شد. پس از اکران فیلم در ژاپن، دله‌دزدها در سطح آسیا نیز فیلمی بسیار موفق و پر‌فروش ظاهر شد. دله‌دزدها در 2018 جایزه آسیاپاسیفیک را در بخش بهترین فیلم داستانی بلند نیز از آن خود کرد.
دله‌دزدها در ژاپن 37.8میلیون دلار فروش کرد که طبق ارزیابی‌ها یکی از پر‌فروش‌ترین فیلم‌ها در ژاپن بوده است. این فیلم در چین نیز 15میلیون دلار فروش کرد. هالیوود ریپوتر نوشت که این آمار نشانگر نمایش موفقیت‌آمیز و غیرقابل پیش‌بینی یک درام کاملا خانوادگی است. سایت روتن تومیتوز که به ارزشگذاری فیلم‌ها طبق نظر منتقدان می‌پردازد، با استناد به‌نظر 119نفر از منتقدان به این فیلم امتیاز 99درصد داده است. دبورا یانگ، منتقد هالیوود ریپورتر نیز این فیلم را تلخ و شیرین توصیف کرده ‌و در توضیح این توصیف خود گفته: در این فیلم ما با تضاد رفتار صحیح و گرم یک خانواده با یک کودک مواجهیم درحالی‌که این مسئله برایمان مشخص‌شده که این خانواده از نظر اجتماعی یک خانواده غیرصادق متعلق به طبقات پایین اجتماع است. رابی کالین، منتقد دیلی‌تلگراف نیز ‌5ستاره به این فیلم داده و آن را یک درام عالی دانسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید