• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41892
+
-

کشف ساختارهای جدید در پاسارگاد

روی میز خبر
کشف ساختارهای جدید در پاسارگاد

باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در پنجمین فصل بررسی‌های ژئوفیزیک و باستان‌شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب 2ساختار جدید و ناشناخته در این محوطه باستانی ثبت جهانی شده کشف کردند. کورش محمدخانی، سرپرست پنجمین فصل مشترک بررسی‌های باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه جهانی پاسارگاد با اعلام این خبر به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: نتایج اولیه بررسی‌ها منجر به کشف 2ساختار جدید ناشناخته در پاسارگاد شده است که از دوره و چگونگی احداث این ساختارها تا تکمیل شدن مطالعات باستان‌شناسی نمی‌توان سخن گفت. به گفته او، کشف ساختارهای جدید در محوطه جهانی پاسارگاد به این دلیل که تاکنون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت به‌دست نیامده بود اهمیت زیاد دارد. پنجمین فصل بررسی‌های ژئوفیزیک و باستان‌شناسی در پاسارگاد و دشت مرغاب با هدف شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود پاسارگاد در دوره هخامنشیان، به‌دست آوردن دید کلی از سیستم احتمالی شهرسازی، پژوهش بر سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی دوره هخامنشی انجام شده است. بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد نیز به‌عنوان یکی از نخستین باغ‌های باستانی ایران از طریق مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی، مطالعه چشم‌انداز پاسارگاد در دشت مرغاب و حفاظت بهتر از آثار این محوطه نیز اهداف دیگر فعالیت مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در پاسارگاد است. باستان‌شناس‌ها همچنین توانسته‌اند در پنجمین فصل از مطالعات خود ۳۰ هکتار از محوطه پاسارگاد را با روش مغناطیس‌سنجی و الکترومغناطیس برای شناسایی ساختارهای زیرسطحی مورد بررسی آرکئوژئوفیزیک قرار بدهند.
با این روش علاوه بر تکمیل‌تر کردن نقشه مغناطیسی باغ پاسارگاد، گسترش بررسی‌ها به طرف آرامگاه کورش ادامه یافته و تا شمال کاروانسرای مظفری رسیده است. اما در این منطقه به‌دلیل وجود آلودگی‌های شدید مغناطیسی در لایه‌های زیرین و سطحی زمین فعالیت بررسی مغناطیس‌سنجی متوقف شده است.
آنطور که کورش محمدخانی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مشترک ایران و فرانسه گفته است، نتایج اولیه مطالعات گرده‌شناسی و گیاه باستان‌شناسی در محوطه پاسارگاد از وجود گرده درخت سرو در محوطه پاسارگاد خبر داده که به پیگیری ادامه مطالعات و بررسی‌های دیرین اقلیم‌شناسی در این قسمت منجر شده است.
مطالعات آزمایشگاهی از یافته‌های پاسارگاد در دانشگاه تور، مارسی و لیون فرانسه انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید