• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41378
+
-

گلایه نمایندگان از روند مبهم بودجه‌نویسی

لایحه بودجه هفته آینده به مجلس می‌رسد

فرزانه آیینی /خبرنگار

آنطور که محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس به همشهری خبر داده، قرار است لایحه بودجه98 بعد از تأخیر یک‌هفته‌ای از زمانی که قرار بود به مجلس ارائه شود، یکشنبه هفته آینده رسما از سوی رئیس‌جمهوری به بهارستان بیاید.
بودجه 98 روندی ویژه را برای نهایی شدن طی کرده است، توافقی بین دولت و مجلس بر سر نحوه ارائه مجدد آن صورت گرفته است؛ توافقی که برخی نمایندگان آن را محصول شرایط ویژه اقتصادی کشور می‌دانند و جمعی دیگر بدعتی نوظهور در امر بودجه‌نویسی؛ مسئله‌ای که خوشایند جمعی از مجلسیان نیست.
آنچه سبب نارضایتی جمعی از نمایندگان در بررسی لایحه بودجه98 شده است، بررسی لایحه در نشست مشترک دولت و جمعی از مجلسیان پیش از ارائه آن به هیأت رئیسه است که به بهانه اصلاح لایحه بودجه بعد از توصیه مقام معظم رهبری انجام می‌شود.  این اتفاق می‌تواند مذاکرات درباره کلیات لایحه بودجه را به کمترین حد چالش تقلیل دهد؛ آسیبش این است که لایحه بودجه در مجلس چکش‌کاری دقیقی نمی‌شود.
اصلاحیه توافق شده به مجلس می‌آید و بررسی جزئیات آن براساس روند قانونی و مرسوم سالیان گذشته آغاز می‌شود.
لایحه بودجه هرساله 15آذر‌ماه به‌صورت رسمی به مجلس ارائه می‌شود و روند بررسی آن تا اواخر دهه دوم اسفندماه به طول می‌انجامد. نمایندگان امسال 15آذرماه در حوزه‌های انتخابیه به‌سر می‌بردند، برحسب انتظار قرار بود لایحه بودجه سال98 یکشنبه‌ای که گذشت یعنی 25آذرماه از سوی حسن روحانی به مجلس ارائه شود اما بعد از توصیه رهبر معظم انقلاب قرار شد در این لایحه بازبینی صورت بگیرد. شرح چرایی تأخیر در زمان ارائه لایحه بودجه از یکسو و توافقی که از سوی دولت و مجلس برای اعمال اصلاحاتی که در مورد آن شده است از سوی دیگر 2موضوعی بود که در جلسه غیرعلنی نمایندگان پس از هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بررسی شد. جلسه‌ای پرمباحثه که به رفع ابهامات مجلسی‌ها ختم نشد که هیچ، موجی از نارضایتی را در بین آنها هم به‌دنبال داشت. لابه‌لای گزارش لاریجانی در نشست غیرعلنی نکته‌ای وجود داشت و آن همفکری دولت و تیمی از مجلس برای رفع ایرادات لایحه بودجه بود. به‌دنبال توضیحات رئیس مجلس، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و درباره اصلاحات مورد نظر و ضروری بر لایحه بودجه98  گزارش را به نمایندگان ارائه کرد.
به‌دنبال نشست غیرعلنی یکشنبه مجلس، محمودصادقی، نماینده تهران در صفحه شخصی خودش نوشت: توضیحات رئیس کمیسیون در جلسه مجلس نتوانست ابهامات را برطرف کند.
صادقی تنها نماینده‌ای نبود که نسبت به این رویه اعلام انتقاد کرد، اصغر سلیمی، نماینده اصولگرای مجلس نیز دیگر نماینده‌ای بود که در صحن علنی مجلس در قالب تذکری شفاهی از علی لاریجانی درخواست کرد که توضیح دهد ملاحظات رهبری که سبب اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه98 شده، چه بوده است؟
افزایش بودجه دفاعی، عدم‌تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بودجه98، انقباضی شدن بودجه و کاهش بودجه‌های جاری دستگاه‌های دولتی ازجمله مواردی است که نمایندگان به‌عنوان رئوس بودجه سال98 از آن خبر می‌دهند و می‌گویند اصلاحات مشترک دولت و مجلس بر این اساس طراحی خواهد شد.



   تاجگردون در گفت‌وگو با همشهری: توجه به معیشت مردم از اولویت‌های بودجه98 است 

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که سالی‌های متوالی است در مقام رئیس کمیسیون تلفیق در تدوین بودجه سالانه کشور نقش بسزایی دارد، به همشهری خبر داده است: توجه به مسائل معیشتی و چاره‌اندیشی برای کنترل گرانی‌های اخیر از اولویت‌هایی است که مجلس و دولت به‌دنبال اعمال آن در بودجه سال آینده کشور هستند. او با بیان اینکه مهم‌ترین اقدامی که ما برای کاهش فشار اقتصادی برمردم در سال آینده خواهیم داشت ثابت نگه داشتن قیمت شاخص کالاهای اساسی است، ادامه داد: شرایط ویژه اقتصادی کشور متأسفانه سطح معیشت و آسایش و رفاه اقتصادی مردم را نشانه گرفته است؛ به همین دلیل ما برای مقابله با این موضوع و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه درصدد هستیم به همراهی دولت و مجلس 14میلیارد دلار از منابع اقتصادی را به کالاهای اساسی اختصاص دهیم. او افزود: با اختصاص ارز 4200تومانی به واردات کالاهای اساسی که بر معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد باید مانع ادامه موج گرانی‌ها در زندگی روزمره مردم شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید