• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41371
+
-

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در همایش صلح‌ و ثبات در غرب آسیا مطرح کرد

گفت وگوی درون تمدنی در جهان اسلام

دیپلماسی
گفت وگوی درون تمدنی در جهان اسلام

«باید نشان دهیم قهرمان میدان صلح هستیم.» این گفته سیدکمال خرازی، وزیر خارجه دولت اصلاحات و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی است.خرازی در یک همایش بین‌المللی ناگفته‌ای از نخست‌وزیر اسبق فرانسه را درباره داشته‌های ایران بیان کرده است. 
وزیر خارجه دولت اصلاحات که در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» سخن می‌گفت با اشاره به اینکه منطقه به پارادایمی برای گفت‌وگو نیاز دارد، خاطرنشان کرد:در دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها فضای خوبی را ایجاد کرد البته شخصیت ایشان عامل مؤثری بود. گفت‌وگوی تمدن‌ها واقعا فضایی در سطح بین‌المللی ایجاد کرد که همه می‌خواستند راجع به آن صحبت کنند. به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، کمال خرازی با اشاره به اینکه ایده احیای تمدن اسلامی در منطقه می‌تواند در شرایط کنونی به عنوان گفت‌و‌گوی درون تمدنی، فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی صلح و ثبات در منطقه ایجاد کند، گفت: همه کشورهای این منطقه که در تمدن عظیم اسلامی سهم داشتند، می‌توانند چنین طرحی را پیگیری کنند. این گفت  وگو در باب تمدن اسلامی می‌تواند طراحی شود و محوریتی ایجاد کند  که موجب آرامش در فضای فعلی شود.  رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور سودان به دمشق و دیدار او با اسد تصریح کرد: دولت‌های دیگر هم یکی یکی سفارتخانه‌های خود را به سوریه باز‌می‌گردانند. همه اینها نشان‌دهنده آن است که ما در ثبات منطقه مؤثر بوده و توانستیم از عوامل بی‌ثبات‌ساز که می‌خواستند کشورهای منطقه را تجزیه کنند، جلوگیری کنیم.  2روز قبل هم وزیر خارجه ترکیه در یک چرخش موضع فاحش درباره سوریه گفته بود اگر بشار اسد در یک انتخابات دمکراتیک بر سر کار بیاید ترکیه او را به رسمیت می‌شناسد. 
به‌گزارش ایرنا، خرازی با اشاره به اقدامات منطقه‌ای ایران تأکید کرد: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم و بعد از موفقیت‌های نسبی امروز هم باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم. به این بیندیشیم، حال که توانسته‌ایم در میدان نبرد به پیروزی برسیم، اکنون زمان آن است که صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.  رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ما دستمان خالی نیست گفت: آقای دوویلپن، نخست‌وزیر سابق فرانسه در دیداری که با وی داشتم گفت شما تحرک کافی ندارید درحالی‌که دست‌تان پر است.  ایران پس از نا آرام شدن سوریه در 7سال قبل و شکل‌گیری گروه‌های تکفیری همچون داعش، به همراه روسیه در حمایت از دولت سوریه با گروه‌های تروریستی مقابله کرد و در نتیجه این اقدامات سال گذشته عراق از داعش خالی شد و این گروه تروریستی در سوریه هم ضعیف‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد.  2روز قبل حسین جابری انصاری، دستیار ویژه وزیر خارجه در امور سوریه به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره بیان کرد: فرستاده ویژه ما در دمشق در این سفر مذاکراتی را انجام داد و فکر می‌کنم باید منتظر نشست گروه آستانه و نماینده ویژه دبیرکل در ژنو باشیم. این نشست مهمی است که خط مسیر خود را براساس آستانه در زمینه مسائل سوریه دنبال می‌کند. 
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: روند آستانه به‌رغم همه شیطنت‌های مخالف برای اینکه آستانه را به‌عنوان روندی ناکارآمد معرفی کنند تا این لحظه وظایف خود را به خوبی انجام داده است. 
وی در پاسخ به اینکه روز سه‌شنبه بحث توافق آتش بس در یمن مطرح خواهد شد آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد و آیا این نشانه‌ شکست عربستان و متحدان آن نیست، افزود: ترجیح می‌دهم از واژه‌های پیروزی و شکست نام نبرم. 
قاسمی یادآور شد: با توجه به وخیم‌تر شدن وضع مردم یمن این موضوع به‌عنوان لکه ننگی در تاریخ معاصر ثبت خواهد شد. ما تلاش کردیم تا اتفاق مثبتی رخ دهد و متجاوزین از حملات نظامی خود بکاهند و در کنار آن کمک‌های انسان‌دوستانه را انجام دهند.  وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ایران دیپلماسی فعالی داشت و با بسیاری از کشورهای منطقه و اروپایی جلسات مشخصی داشتیم و تلاش بر آن بود که همه کشورها از نفوذ خود استفاده کنند تا به این وضعیت جدید برسیم. جابری انصاری به نمایندگی از ایران چند دور با نمایندگان اروپایی درباره یمن مذاکره کرده بود. 



   منطقه کیک نیست

مشاور رئیس‌جمهوری در همایش صلح و ثبات منطقه گفت: بیایید به جای مسابقه بر سر تخریب عرصه، بازسازی سوریه و عراق و یمن را به میدان مسابقه منطقه تبدیل کنیم و هر یک از بازیگران منطقه‌ای سهم خود را برای التیام جنگ‌های خانگی به نمایش بگذارند. حسام‌الدین آشنا خاطرنشان کرد: تشبیه منطقه به کیک و اینکه چه‌کسی سهم بیشتری از این کیک را به‌خود اختصاص دهد،  تشبیهی گمراه‌کننده است در حقیقت کیکی در کار نیست. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان از آنجا که از آسمان بر سر کودکان یمن بمب می‌بارد و آنها را روی زمین بر اثر گرسنگی و بیماری می‌کشد،  سخن از سهمیه‌بندی و رقابت بر سر کیک منطقه‌ای گفت. منظره شهرهای ویران سوریه چگونه می‌تواند به کمک واژه کیک توصیف شود.

آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان

«غلامحسین دهقانی» روز دوشنبه در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه استفاده ابزاری از تروریسم و افراط‌گرایی است، گفت: در چند سال گذشته منطقه ما به‌طور جدی با استفاده ابزاری از تروریست‌ها توسط کشورهای منطقه و فرامنطقه مواجه بوده که مظهر آن داعش و گروه‌های دیگری است که در منطقه حضور دارند.  معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: جبر جغرافیایی به ما دیکته می‌کند که باید با هم همزیستی داشته باشیم. در سال‌های گذشته باوجود سیاست‌های بسیار خصمانه عربستان علیه ایران همیشه مسئولان گفتند آماده‌ایم که درباره رسیدن به نظم منطقه‌ای با هم گفت‌وگو داشته باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید