• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41102
+
-

مصائب پاکبانان شهر باران

عضو شورای اسلامی شهر رشت: شهرداری رشت و پیمانکار طرف قرارداد باید به ‌طور جدی از خانواده‌های پاکبانان کشته شده در تصادفات حمایت کنند

شهری
مصائب پاکبانان شهر باران

مهسا طالبی |  رشت -خبرنگار:

 حادثه در کمین پاکبانان شهر باران است. همین چند وقت قبل بود که یک پاکبان حدود ۴۰ ساله حین انجام وظیفه در میدان قلی‌پور رشت، به دلیل برخورد یک خودرو جانش را از دست داد. 
در یک سال اخیر، 3پاکبان به شیوه مشابه جان باختند و جالب این است ‌که هر 3 لباس مخصوص کار به تن داشتند.

در چهارمین حادثه نیز تصادفی مشابه رخ داد. به گفته رئیس پلیس راهور گیلان، در این تصادف که در تقاطع احمدزاده به سمت امین ضرب روی داد، یک دستگاه سواری پراید به علت بی‌توجهی به جلو با یک پاکبان به نام «سیروس حسینی» که ۴۵ سال داشت و مشغول نظافت حاشیه خیابان بود، برخورد کرد و منجر به مصدومیت وی شد.
 سرهنگ «محمدرضا محمدی» گفت: مدت زیادی از تصادف منجر به مرگ یک پاکبان نگذشته بود که حادثه دوم به وقوع پیوست ولی با لطف پروردگار پاکبان از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

وی ادامه داد: پلیس راهور آمادگی دارد تا برای پیشگیری از تکرار این حوادث، نکات ایمنی لازم در حوزه ترافیکی را به پاکبانان زحمتکش آموزش دهد.


کم‌توجهی مسئولان نسبت به حفظ جان پاکبانان

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر رشت به تصادف 2 پاکبان دیگر شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: همواره جان پاکبانان رشت در خطر است و برخی مسئولان فقط به دنبال توجیه کم‌کاری‌های خود هستند.

«محمدحسن علیپور» با تاکید بر رعایت نکات ایمنی، استفاده از لباس، تجهیزات مناسب و همچنین ماشین‌آلات مربوطه برای نظافت جدول‌های وسط خیابان‌ها تصریح کرد: تا چه زمانی باید شاهد حوادث متعدد برای کارکنان شهرداری رشت باشیم و پس از حادثه برخی با تظاهر به دلسوزی از خود رفع مسئولیت کنند؟ چند نفر باید جانشان را از دست بدهند یا آسیب جدی ببینند تا وجدان به خواب رفته برخی مسئولان بیدار شود و در عمل پیگیر رفع مشکلاتشان شوند؟

علیپور با بیان این‌که بی‌توجهی به حقوق و مزایای پاکبانان مساله امروز و دیروز نیست، بیان کرد: هر ماه دغدغه پرداخت حقوق و مزایای نیروهای حجمی را داریم و در ماه‌های اخیر افزایش تصادفات هم نگران‌کننده شده است.
این مسئول افزود: شرکت‌های حجمی و مجموعه مدیریت شهری در حوادث به وجود آمده و همچنین به تاخیر افتادن پرداخت حقوق و مزایا و بیمه مقصرند.

علیپور با انتقاد شدید از تاخیر در راه‌اندازی شرکت زیرمجموعه شهرداری رشت برای ساماندهی نیروهای حجمی هم اظهار کرد: ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا از تمامی همکاران شورایی، کمیسیون‌ها و دستگاه‌های مربوطه انتظار دارم با تمام توان نسبت به تسریع در راه اندازی آن اقدام کنند.


ضرورت آموزش به پاکبانان

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: تاکنون چندین دوره کارگاه آموزش ایمنی به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث با همکاری پلیس راهور و خدمات شهری شهرداری رشت برای پاکبانان برگزار شده است. 

«فاطمه شیرزاد» با اشاره به این‌که حوادثی از جمله تصادف، سلامت و جان پاکبانان را تهدید می‌کند، افزود: به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای بین پلیس راهور و خدمات شهری شهرداری رشت به‌منظور تداوم برگزاری کارگاه‌های آموزش ایمنی برای پاکبانان منعقد می‌شود. 

وی با تأکید بر این‌که پاکبانان در زمان خدمت باید مجهز به علائم هشداردهنده باشند، بیان کرد: لباس‌های تابستانی و زمستانی پاکبانان باید مجهز به علائم هشداردهنده نظیر شبرنگ باشد و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد ملزم به رعایت این مهم هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت با تأکید بر این‌که با شرکت‌های خاطی برخورد می‌شود، گفت: علائم هشداردهنده علاوه بر نصب روی لباس پاکبانان باید بر روی مخازن ۶۶۰ لیتری حمل زباله نیز نصب شود. 
این مسئول با ابراز نگرانی از افزایش حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح پاکبانان در رشت بیان کرد: متأسفانه این اتفاق‌های ناگوار طی چند ماه اخیر افزایش‌ یافته است.
 در مواردی شاهد فرار راننده خاطی از محل حادثه هم بوده‌ایم که این عمل غیرانسانی و غیراخلاقی است.  وی گفت: شهرداری رشت و شرکت پیمانکار طرف قرارداد باید به ‌طور جدی از خانواده‌های این پاکبانان حمایت کند تا مشکلی در معیشت آنان ایجاد نشود. 


 رفت و روب باید مکانیزه شود

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به حادثه تصادف منجر به فوت 3 پاکبان شهرداری رشت اظهار کرد: لباس پاکبانان شهرداری رشت باید مجهز به علائم هشداردهنده برای فعالیت طی شبانه‌روز باشد. «علی مقصودی» با اشاره به این‌که برای رفع چنین خطراتی باید چاره‌اندیشی شود، افزود: رفت ‌و روب و نظافت شهری با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه به سازمان پسماند شهرداری رشت ابلاغ شده است.وی گفت: این مهم طی جلسات متعدد به سازمان گوشزد شده و بنده نمی‌توانم درباره بی‌توجهی به این مهم اظهارنظر کنم و سازمان پسماند باید پاسخگو باشد.


فعالیت 2 دستگاه جاروی مکانیزه 

 مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به تصادف پاکبانان این شهر گفت: بیشتر بافت شهری رشت به‌گونه‌ای است که شرایط استفاده از دستگاه‌های مکانیزه به‌منظور رفت ‌و روب و نظافت شهری در آن وجود ندارد. 
«علیرضا حاجی‌پور» با اشاره به این‌که 2 دستگاه جاروی مکانیزه در ورودی‌های رشت فعال هستند، افزود: به‌زودی 2 دستگاه جاروی مکانیزه جدید دیگر نیز به سازمان تحویل داده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید